Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden
Een belangrijk onderdeel van het huren van een nieuwe werkplek is het regelen van een energiecontract. Maar hoe weet je welk energiecontract het beste bij jouw situatie past en hoeveel je gaat verbruiken?
Bas de Vries van Energievergelijken.nl geeft hier vandaag een aantal concrete tips over.
[the_ad id=’28752′]
De grootste energieverbruikers van kantoren zijn de computers, servers en de binnenverlichting. Om te kunnen berekenen hoeveel energie jouw kantoor ongeveer gaat verbruiken is het handig om naar het gemiddelde verbruik in een Nederlands kantoor te kijken.
Dit gemiddelde kantoor is 590 m2 groot. Hierbij gelden de volgende richtlijnen voor het verbruik:
Voor de meeste kantoren is het afsluiten van een zakelijk contract voordeliger. Het is echter niet altijd nodig om een zakelijk contract af te sluiten.
Wanneer je verwacht minder dan 5.000 m3 en 10.000 kWh te verbruiken, dan is een normaal consumentencontract vaak de goedkoopste optie.
Er is een grote groep zzp`ers die vanuit een kantoor aan huis werkt. Je energieverbruik is dan vaak niet hoog, omdat je enkel een computer en een paar andere kleine, elektrische apparaten gebruikt. Je kunt dan uitgaan van een verbruik van maximaal 5.000 m3 en 10.000 kWh.
Deze aantallen vallen onder het kleinverbruik en voor zo`n kantoor is een consumentencontract daarom voordeliger dan een zakelijk contract. De tarieven worden namelijk pas bij een hoog verbruik aantrekkelijk.
Toch grootverbruiker?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een kantoor aan huis hebt en toch grootverbruiker bent. Bijvoorbeeld wanneer je een werkruimte hebt met veel printers en servers. Bij verbruik boven de 5.000 m3 en 10.000 kWh wordt er gesproken over grootverbruik en is een zakelijk contract de voordeligste keuze.
Wanneer je een consumentencontract afsluit voor je kantoor aan huis, dan kun je deze gewoon aanvragen op het betreffende adres. Je moet bij de aanvraag wel je zakelijke bankrekening gebruiken. Vervolgens kun je het zakelijke gedeelte van het verbruik aftrekken van de BTW.
Ook energiekosten van een kantoorpand kun je aftrekken bij de BTW-aangifte. Het maakt daarnaast niet uit of je grootverbruiker of kleinverbruiker bent en wat voor contract je hebt. Kijk voor meer informatie op de website van Belastingdienst.
Je wilt natuurlijk het liefst zo min mogelijk geld uitgeven aan energie. Met deze tips zorg je ervoor dat jouw kantoor zo weinig mogelijk verbruikt:
Veel succes!
Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl
KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.
Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:
[su_spacer size=”10″]
En diverse vastgoedmarketing producten:
[su_spacer size=”10″]
Goed artikel, bedankt voor alle info 🙂 Een aanvullende tip om energie te besparen: ik bekijk vaak op vergelijkingssites. Als ik er enkele heb bekeken, heb ik een goed idee van welke het goedkoopste is.