Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Financiële mogelijkheden bij aanschaf van kantoormeubelen

| door

De meeste ondernemers kiezen voor een kantoorruimte. Het is de ruimte om te werken en om nieuwe klanten te werven. Om deze reden is het belangrijk dat een kantoor er representatief uitziet.

Maar als je als ondernemer collega’s hebt, is het ook belangrijk dat de omgeving collega’s inspireert en de werkplek ergonomisch verantwoord is. Dat betekent niet alleen de aanschaf van een goede muis of toetsenbord, maar ook ergonomisch verantwoord kantoormeubilair.

Denk bijvoorbeeld aan een bureau of een goede bureaustoel. Dergelijke investeringen kunnen kostbaar zijn. Als je het geld voor de aanschaf van kantoormeubilair momenteel niet hebt, kun je kiezen uit een aantal financiële mogelijkheden.

Financiële mogelijkheden

Je hebt een aantal financiële mogelijkheden wanneer je kantoormeubelen wilt aanschaffen. Als je zelf vermogen hebt, kun je dit uiteraard zelf betalen. Maar als je dat geld niet hebt, kun je andere mogelijkheden overwegen.

Zo zijn er tegenwoordig bedrijven die kantoormeubilair tijdelijk uitgeven in de vorm van een lease. Maar de spullen zijn dan niet van jou en de kosten van de lening zijn vaak hoog. Als je wel graag zelf de eigenaar van de spullen wilt zijn, kun je beter kiezen voor het goedkopere zakelijk krediet.

Zelf betalen

Heb je eigen vermogen? Dan kun je kantoormeubelen vanuit dit vermogen aanschaffen. Je betaalt namelijk geen rente en hebt de kosten volledig zelf in de hand.

Als je minder geld hebt voor de aanschaf van meubilair, is het mogelijk ook andere financieringsvormen te kiezen. De afschrijving van kantoormeubelen is bij de Belastingdienst maar beperkt.

Daarom kan het belastingtechnisch zo zijn dat zelf betalen voor kantoormeubelen niet interessant is.

Factoring

Als je nog openstaande posten hebt voor producten of diensten, kun je ook voor factoring kiezen. Een gespecialiseerd bedrijf keert het geld dan uit voort dat de klant betaald heeft.

Daarvoor betaal je wel een kleine vergoeding. Je hebt dan direct het geld en hoeft niet te wachten totdat je opdrachtgever je betaald heeft.

Zo kun je een deel van de inkomsten door factoring versnellen en uitgeven aan de aanschaf van kantoormeubilair.

Zakelijk krediet

Toch zullen de meeste ondernemers kiezen voor een zakelijk krediet. De aanschaf van kantoormeubelen is een typisch voorbeeld van een doel waarvoor je een zakelijk krediet kan gebruiken.

Een dergelijk krediet is er immers voor gemaakt om kleinere uitgaven te doen aan investeringen, zoals bijvoorbeeld je kantoorinrichting. Het onderdeel is dan onderdeel van de inventaris. Dat levert ook een belastingvoordeel op, omdat je deze mag afschrijven.

Een zakelijk krediet loopt tenminste één en maximaal vier jaar. Je betaalt alleen wat je geleend hebt aan krediet. De rente wordt ook alleen over dit deel berekend. De rente mag je aftrekken bij de Belastingdienst, maar de marktrente is vrij laag. Juist door de lage rentestand is een zakelijk krediet erg aantrekkelijk. Een stappenplan om een zakelijk krediet te verkrijgen kun je vinden op ZakelijkLenen.nl.

Leasen

Er zijn ook steeds meer bedrijven die kantoormeubilair leasen. De leasemaatschappij betaalt dan de rekening voor aanschaf van het meubilair. Vervolgens betaal je maandelijks ‘de huur voor de spullen’.

De lease loop tenminste 24 en maximaal 60 maanden. Deze kosten kun je aftrekken van de belasting. Maar let op: de rente ligt op lease vaak hoger dan wanneer je een zakelijk krediet kiest.

De complete inrichting is daardoor een stuk duurder dan het geval is bij andere mogelijkheden om de aanschaf van kantoormeubelen te financieren.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights