Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

5 tips voor een optimale kantoorinrichting

| door

Een kantoor inrichten kan nog best lastig zijn. Hoe zorgt u nu voor een effectieve en gezellige kantoorinrichting? Want een fijne kantooromgeving draagt bij aan opgewekte en gemotiveerde medewerkers.

Onderzoeken wijzen uit dat een prettige en gezonde werkomgeving ervoor zorgt dat werknemers productiever zijn. Het optimaliseren van een kantoorinrichting is dus goed voor zowel werkgever als werknemer.

We geven u 5 tips over hoe u de inrichting van uw kantoor kunt optimaliseren.

1. Een ergonomische omgeving

Inmiddels weten we allemaal hoe belangrijk een goede houding is. Dat werknemers de hele dag veilig achter de computer zitten, wil niet zeggen dat dit goed is voor hun gezondheid. Vaak heeft iemand een verkeerde houding, waardoor er klachten kunnen ontstaan.

En ook al is de houding goed, wil dat niet zeggen dat de hele dag zitten goed is. Het is daarom verstandig om te investeren in meubilair dat klachten kan voorkomen. Zorg voor ergonomische kantoormeubelen, denk hierbij aan een in hoogte verstelbaar bureau en een goede bureaustoel.

Kies bijvoorbeeld voor een bureaustoel waarbij niet alleen de rugleuning maar ook de armleuningen naar eigen wens kan worden ingesteld. Een draaikruk kan ervoor zorgen dat iemand meer beweegt, wat ook belangrijk is.

2. Zorg voor voldoende (natuurlijk) licht

Hoe zorgt u voor een goede kantoorinrichting? Naast het aanbieden van ergonomisch meubilair zodat medewerkers op de juiste wijze kunnen zitten aan een bureau heeft ook licht grote invloed op de effectiviteit van een medewerker. Veel licht in een ruimte zorgt er namelijk voor dat werknemers productiever werken.

Een ruimte met veel natuurlijke lichtinval werkt het beste. Beschikt u hier niet over, zorg dan in ieder geval voor voldoende kunstmatige verlichting. Het is fijn als deze verlichting een beetje sfeervol is, geen harde tl-verlichting dus.

Een andere tip bij kantoorinrichting is de kleur van de wanden. Deze kunt u het beste zo licht mogelijk houden. Natuurlijk hoeft niet elke muur spierwit, maar lichte kleuren zorgen voor een energiek gevoel.

3. Maak diverse inspirerende ruimtes

Bij een effectieve en fijne kantoorinrichting kunt u ook nadenken over de indeling van uw kantoor of bedrijfsruimte. Geef werknemers de vrijheid te gaan en staan waar zij willen. Door verschillende werkgebieden te creëren in uw kantoorpand, geeft u uw werknemers de vrije keuze in hun werkomgeving.

De verandering van werkomgeving, door een flexibele kantoorinrichting stimuleert de creativiteit en de productiviteit. Creëer bijvoorbeeld een ruimte waar medewerkers zich kunnen afzonderen, een stilteruimte, een ruimte met een comfortabele bank of een aparte vergaderruimte.

Door de werknemer de keuze te geven in waar zij kunnen werken, krijgt de medewerker meer controle, wat cruciaal is voor het verhogen van de productiviteit.

4. Een goede akoestiek

Naast goede kantoormeubelen en een kantoorinrichting die goed in balans is, staan we ook steeds vaker stil bij een goede akoestiek. Geluidsoverlast zorgt voor heel veel overlast en frustratie op de werkvloer.

Dit kan voorkomen worden. Er zijn meerdere systemen ontworpen zoals bureauwanden, systeemplafonds, wandpanelen en designobjecten die de akoestiek in een kantoorruimte optimaliseren.

5. Een belcel op kantoor

Een belcel is bedoel voor communiceren in stille omgeving. Voor zowel de gebruiker zelf als voor anderen is de belcel heel prettig in gebruik. Het werkt heel simpel: als iemand gebeld wordt, loopt diegene naar de belcel en communiceert daar.

Doordat iedereen per mobiel bereikbaar is, nemen ook het aantal privégesprekken toe. Een belcel zorgt voor privacy en is bovendien ook goed voor de afwisseling tussen zittend en staand werken.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights