Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Hoeveel BHV’ers moet ik op kantoor hebben?

| door

Hoewel het altijd verstandig is om meerdere werknemers een BHV cursus te laten volgen, is het ook wel fijn om te weten welke verplichtingen er eigenlijk omtrent the BHV zijn. Iedere werkgever is namelijk verplicht om middels de RI&E bedrijfsrisico’s in kaart te brengen en de BHV op de juiste manier te regelen.

Op deze manier is iedere organisatie goed voorbereid op ongevallen, brand en ontruiming. De werkgever moet zich laten ondersteunen door deskundige BHV’ers als vermeld in artikel 15 van de Arbowet. Maar hoeveel BHV’ers moet je eigenlijk op kantoor hebben en welke handelingen moeten zij uit kunnen voeren?

BHV is verplicht

Voor ieder bedrijf met 1 of meer medewerkers is de BHV verplicht (in dit geval worden ook uitzend- en vakantiekrachten meegeteld). Voldoe je niet aan de BHV verplichting, dan kan er een flinke boete volgen.

De taken van de BHV’er

De BHV’er (bedrijfshulpverlener) verleent natuurlijk hulp in geval van ongevallen, brand of andere incidenten. De taken van de BHV’er zijn dan ook officieel:

  • Het verlenen van hulp bij ongevallen
  • Alarmeren en evacueren van medewerkers in geval van noodsituaties
  • En het beperken en bestrijden van brand of gevolgen van ongevallen

Dit betekent dat een BHV’er zich bezig houdt met het ontruimen van gebouwen, het alarmeren en samenwerken met de brandweer, het melden van gevaarlijke situaties en incidenten en het verlenen van eerste hulp.

De BHV cursus geeft dan ook net iets meer input en kennis dan de standaard EHBO cursus: er moet nu eenmaal op meer situaties ingespeeld en gereageerd kunnen worden.

Hoeveelheid BHV’ers op kantoor

Hoewel iedere medewerker in een bedrijf BHV’er kan worden (en er vast veel medewerkers staan te springen om deze cursus te volgen) is er ook een verplicht aantal BHV’ers nodig. In geval van ziekte of vakantie moeten er natuurlijk altijd BHV’ers aanwezig zijn.

Er wordt dan vaak ook geadviseerd om minimaal twee BHV’ers op te leiden: maar hoe meer BHV’ers aanwezig zijn hoe beter. Probeer je de situatie op kantoor voor te stellen. Stel, er is brand en je hebt honderd medewerkers die geavacueerd moeten worden en ondertussen moet ook de brand bestrijdt worden.

Dit zou ontzettend veel werk zijn voor enkel twee BHV’ers; logischerwijs zouden in dit geval meer BHV’ers raadzaam zijn. Je zou een kleine berekening kunnen gebruiken waarin je per 20 tot 30 medewerkers minimaal 2 BHV’ers moet hebben. Is de eerste BHV’er afwezig in verband met vakantie of ziekte: dan kan de tweede BHV’er de taken op zich nemen. Er moet namelijk altijd minimaal 1 BHV’er aanwezig zijn.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights