Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Zo maak je jouw kantoor duurzamer

| door

We wonen, leven en ondernemen tegenwoordig steeds duurzamer: en dat is maar goed ook! Maar duurzaam ondernemen betekent natuurlijk ook dat je zoveel mogelijk moet streven naar een duurzaam kantoor.

Dit is beter voor het milieu, bespaart je in veel gevallen op de kosten en is goed voor je imago. Maar hoe maak je jouw kantoor duurzamer? We geven je een aantal handige tips.

1. Zoek de juiste partners

Hoewel er allerlei aanbieders zijn van duurzame producten zijn er ook een aantal ondernemingen die zich hierin gespecialiseerd hebben: greenpremium bijvoorbeeld.

Hier vind je niet alleen duurzame producten maar ook allerlei manieren om dit soort duurzame producten als onderneming in te kunnen zetten – in de vorm van leuke relatiegeschenken bijvoorbeeld.

2. Kijk naar de kleintjes

Het zijn vaak de kleine dingen die een groot verschil maken. Gebruik je bijvoorbeeld al gerecycled papier?

Of heb je al duurzame rietjes met je logo laten bedrukken? En hoe zit het met die cartridges?

3. Doe de lichten uit

Veel lichten (en apparaten) blijven gedurende de avond op stand-by staan. Te begrijpen, maar ontzettend jammer. Het is namelijk niet duurzaam en zorgt voor een hogere energierekening.

Duurzaam ondernemen zit hem ook in de kleine dingen! Doe het licht ‘s avonds dus direct uit op kantoor (een jaar lichten laten branden kost evenveel energie als je woning 5 maanden opwarmen).

Kijk ook even naar eventuele apparaten die op stand-by modus staan (computers bijvoorbeeld) en zorg dat ook deze volledig afgesloten worden zodat ze niet onnodig energie verbruiken.

4. Het FSC-keurmerk

Het speciale FSC-keurmerk staat voor duurzaamheid en is terug te vinden op allerlei kantooraccessoires: van printpapier tot meubelen.

Het keurmerk staat voor sociale, economische en milieueisen die onder ander bossen, gemeenschappen en wilde dieren beschermen. Heb je de mogelijkheid een product met FSC-keurmerk aan te schaffen? Doen!

5. Zorg voor recycle punten

Voldoende recycle punten op kantoor maken het voor zowel medewerkers als bezoekers makkelijker om afval te scheiden – papier en karton, plastic en blikjes bijvoorbeeld.

Plaats deze punten op voldoende locaties om alles ook netjes en opgeruimd te houden.

6. Duurzame versnaperingen

Wordt er veel koffie en thee gedronken? Kies dan voor duurzame merken met een keurmerk zoals bijvoorbeeld Rainforest Alliance, Utz Certified of Max Havelaar.

Deze keurmerken staan voor een duurzame en maatschappelijk verantwoorde bereiding van het product. Die keurmerken laten natuurlijk direct een positieve invloed achter op je bezoekers en zijn daarnaast ook gewoon hartstikke lekker.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights