Wanneer je een nieuwe kantoorruimte betrekt met jouw bedrijf of onderneming dan komt er heel wat op je af in een korte tijd. Een verhuizing, hoe groot of klein je bedrijf ook is, is naast je gewone werkzaamheden altijd best wel even pittig.
Daarom is het verstandig om vooraf aan de verhuizing zelf al wat voorbereidende klussen te verrichten.
Maak eventueel zelf een checklist of schrijf het antwoord op de volgende vragen op en gebruik deze om je verhuisplanning te maken:
Verbouwen
Is er een internetaansluiting en ligt er bekabeling voor een netwerk in je nieuwe kantoorruimte?
Is er in je nieuwe kantoorruimte voldoende licht en is de lichtkleur van de lampen prettig om in te werken?
Is het nodig om je nieuwe kantoorruimte op te knappen, het plafond en de muren te schilderen of een nieuwe vloer te leggen?
Welke producten moet je aanschaffen om de verbouwing direct te kunnen starten op het moment dat je de sleutel krijgt?
Heb je hulp nodig van een vakman bij deze klussen?
Computers, software en andere bijbehorende apparaten
Heb je voldoende goed functionerende computers met toetsenbord en muis?
Heb je de juiste software en de juiste programma’s bij je computers om je werkzaamheden effectief te kunnen verrichten?
Kun je de computers en printers zelf aansluiten of heb je hierbij hulp nodig van iemand?
Hoe ga de back-up van je bedrijf draaien, wil je dit online doen, hiervoor een externe harde schijf gebruiken of heb je een ander back-up plan?
Kantoormeubelen, kantooraccessoires en kantoorartikelen?
Heb je voldoende bureaus en bureaustoelen? Zijn deze ergonomisch zodat je er prettig aan kunt werken zonder lichamelijke klachten te krijgen?
Heb je voldoende archiefkasten en ladeblokken om documenten in op te bergen zodat je kantoor er netjes opgeruimd uitziet?
Heb je een koffiezetapparaat, waterkoker, kopjes, lepeltjes en toebehoren zoals koffie, theezakjes, suiker en melk?
Heb je indien gewenst een koelkast waar je koude drankjes en andere producten die gekoeld moeten blijven in kunt plaatsen?
Moet je zelf je kantoor schoonhouden? Zorg dan voor een stofzuiger en dweil.
Dan nog een boodschappenlijstje met kleine producten: Nietmachine, perforator, printerpapier, plakband, schaar, pennen, muismatten, paperclips, flesjes water of blikjes frisdrank, wc papier, handzeep, schoonmaakmiddel, vaatdoekjes, afwasmiddel, afwasborstel, theedoeken, handdoekjes.
Creëer werkplezier en efficiëntie
Nu je de gehele checklist hebt nagelopen en alles klaar staat om de daadwerkelijke verhuizing te kunnen beginnen, heb je tijd om jezelf te verdiepen in het volgende.
Hoe plezieriger je werkt hoe beter je jouw werk zal kunnen verrichten. Heb je een prettige goed ingerichte kantoorruimte dan zal dat de efficiëntie van jouw werk maar ook het werk van je medewerkers gunstig beïnvloeden. Denk daarom nog eens extra na over de indeling van je nieuwe kantoorruimte.
Wil je dat iedereen een eigen werkplek heeft of worden het flexibele werkplekken. Heb je een ruimte nodig waar vergaderingen en brainstormsessies gehouden kunnen worden of is de ruimte waar de printer of het koffiezetapparaat staat en waar medewerkers elkaar per toeval tegenkomen voldoende voor een onderling overleg? Is het kantoor gehorig en wil je toch dat jouw medewerkers rustig kunnen werken? Denk dan eens na over wandschermen en grote planten, deze komen de akoestiek van je nieuwe kantoorruimte ten goede.
Vraag ook wat je werknemers leuk vinden en laat ze eventueel zelf een ruimte inrichten, dit zorgt voor betrokkenheid en natuurlijk een verhoogde en prettige werksfeer!
Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.
Leave a Reply