Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden
Voor veel bedrijven voelt het een beetje als een noodzakelijke verplichting om een samenwerking aan te gaan met een arbodienst. Het is nou eenmaal bij de wet verplicht. Dat neemt echter niet weg dat een succesvolle samenwerking veel voordelen kan bieden voor het bedrijf. Niet alleen bij ziektegevallen, maar ook om ziekteverzuim in de toekomst te verminderen en te vermijden. Maar hoe pak je zo’n samenwerking dan precies aan? Waar moet je aan denken? In dit artikel geven we drie waarmee je eenvoudig de samenwerking tussen het bedrijf en de arbodienst kunt verbeteren.
De meeste arbodiensten laten hun nieuwe contracten vanaf 1 januari ingaan. Als je niet tevreden bent over je huidige arbodienst, is het dan ook verstandig om nu al op zoek te gaan naar een ander. Zo heb je voldoende tijd om het aanbod te onderzoeken. Houd er ook rekening mee dat veel arbodiensten een opzegtermijn van circa drie maanden hebben. Ook daarom moet je niet te lang wachten met het zoeken naar een alternatief. Zo voorkom je dat je straks niet aan de contractuele eisen voldoet.
Maar hoe kies je de juiste arbodienst? Het is vooral belangrijk dat het een gecertificeerde arbodienst betreft. Een goed voorbeeld isĀ Bakx Wagenaar. Bedenk daarnaast ook waar jouw organisatie vooral behoefte aan heeft. Maak inzichtelijk wat jouw behoeften zijn, maar ook welke behoeften de medewerkers hebben.
Wil je bijvoorbeeld volledig ontzorgd worden? Of zijn er ook dingen die je zelf kunt oppakken? Past de visie van de arbodienst wel bij die van jullie als organisatie? Hoe is de bereikbaarheid en het contact van de arbodienst? Dit zijn allemaal vragen om mee te nemen in je keuze.
Vaak zien we dat bedrijven veel te lang wachten met het inschakelen van de arbodienst. Ze modderen aan totdat het verzuim echt te ver gaat en zitten vervolgens in de problemen. Preventief samenwerken is een veel betere keuze. Op die manier zorg je ervoor dat het verzuim zo snel mogelijk wordt aangepakt en dat het niet verder uit de hand kan lopen dan nodig is.
Bij elk bedrijf zijn de verwachtingen weer anders. Het probleem is dat er niet altijd goed gecommuniceerd wordt tussen de verschillende partijen. Zorg er daarom voor dat de communicatie zo helder mogelijk is. Spreek duidelijk uit wat jouw verwachtingen zijn en hoe je dit precies wilt realiseren. Zo weet je waar je aan toe bent en kan de samenwerking ook beter tot stand gebracht (en gehouden) worden.
Probeer ook elk jaar even te evalueren met de arbodienst. Wat ging er het afgelopen jaar goed? Hebben ze voldoen aan jouw verwachtingen? Wat zou je graag anders zien? Wat zijn je doelen voor het komende jaar en hoe kunnen ze jou hierin ondersteunen? Al deze dingen dragen bij aan een betere samenwerking nu en in de toekomst.
Leave a Reply