Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

5 tips om zelf je incasso’s met succes te innen

| door

Slecht betalende klanten. Het is niet zomaar iets voor ondernemers. 

Het levert vaak hoofdpijn en zorgen op.

Naast hoofdpijn en zorgen levert het ook veel irritaties op. 

Als ondernemer zit je gevangen tussen 2 uitersten. Je wilt je geld snel én je wilt je relatie met de debiteur niet verliezen.

Wat doe je in zo’n geval?

Het is een goed idee om je incasseringen zo strak mogelijk te managen. 

Zodat het voor debiteuren moeilijk of ongemakkelijk wordt om eronderuit te komen.

Maar hoe doe je dat? Hoe regel je je incasseringen zo strak mogelijk?

In dit artikel behandel ik 5 tips om zonder de hulp van een incassobureau je vorderingen te innen.

1. Laat klanten (een deel) vooruit betalen

Het volledige bedrag van een offerte vooruitbetaald krijgen is vaak een utopie. 

Het is al prettig als de klant een deel aanbetaalt. 

Dat is dan ook meteen wat je moet introduceren: je klanten een deel van het uitstaande bedrag laten aanbetalen.

Op die manier ben je alvast verzekerd van een deel van het geld. Daarnaast check je ook meteen de kredietwaardigheid van je klant. 

Als hij het voorschot betaalt dan is er een grote kans dat hij ook het resterende bedrag betaalt.

2. Maak je betalingstermijn zo kort als het kan

We kennen allemaal wel die leverancier die een betalingstermijn van 7 dagen hanteert. 

Op de één of andere manier voelen we meer urgentie om die leverancier snel te betalen. 

Zorg ervoor dat je óók die leverancier wordt. 

Maak je betalingstermijn zo kort mogelijk.

Maak hem zo kort dat je jezelf er goed bij voelt. Het gaat tenslotte om jouw comfort.

3. Stuur al vroeg een herinnering

Stuur een dag na het verstrijken van de betalingstermijn een e-mail naar je klant met het verzoek om te betalen. 

Dit kan een vriendelijk mailtje zijn maar bij voorkeur een geautomatiseerde.

Zo is de klant op de hoogte en voelt hij urgentie.

Maar jij als crediteur blijft buiten schot en krijgt geen ruzie met je klant. Het was immers een computer die het betalingsverzoek stuurde.

4. Zorg voor professionele e-mails

Schrijf je incassomails professioneel. 

Het hoeft niet in formele taal maar laat wel zien dat je van de hoed en de rand weet.

Als je iemand aanmaant dan ken je het proces en dit laat je duidelijk blijken. Dat geldt ook voor de ingebrekestelling.

Wederom is dit een manier om urgentie af te dwingen zodat jouw factuur bovenaan op de stapel komt te liggen.

5. Blijf bellen

Na het versturen van de mail bel je de klant binnen 24 uur op. Op die manier zit je nog vers in het geheugen. En zoals al eerder aangegeven. Je verhoogt de druk waardoor de urgentie hoger wordt.

Hoewel deze tips veel druk op de ketel houden levert het ook een betere nachtrust op voor de crediteur. 

Er zijn altijd klanten die niet zijn gediend van dit soort acties. Die zul je altijd hebben. Het gaat er echter om hoe jij je voelt en hoe kredietwaardig je je bedrijf wilt leiden.

Dit artikel is geschreven door Marco Willemse van CW en Partners. CW en Partners verbetert de cashflow van bedrijven door incasso’s en debiteurenbeheer.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.