Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden
Slecht betalende klanten. Het is niet zomaar iets voor ondernemers.
Het levert vaak hoofdpijn en zorgen op.
Naast hoofdpijn en zorgen levert het ook veel irritaties op.
Als ondernemer zit je gevangen tussen 2 uitersten. Je wilt je geld snel én je wilt je relatie met de debiteur niet verliezen.
Wat doe je in zo’n geval?
Het is een goed idee om je incasseringen zo strak mogelijk te managen.
Zodat het voor debiteuren moeilijk of ongemakkelijk wordt om eronderuit te komen.
Maar hoe doe je dat? Hoe regel je je incasseringen zo strak mogelijk?
In dit artikel behandel ik 5 tips om zonder de hulp van een incassobureau je vorderingen te innen.
Het volledige bedrag van een offerte vooruitbetaald krijgen is vaak een utopie.
Het is al prettig als de klant een deel aanbetaalt.
Dat is dan ook meteen wat je moet introduceren: je klanten een deel van het uitstaande bedrag laten aanbetalen.
Op die manier ben je alvast verzekerd van een deel van het geld. Daarnaast check je ook meteen de kredietwaardigheid van je klant.
Als hij het voorschot betaalt dan is er een grote kans dat hij ook het resterende bedrag betaalt.
We kennen allemaal wel die leverancier die een betalingstermijn van 7 dagen hanteert.
Op de één of andere manier voelen we meer urgentie om die leverancier snel te betalen.
Zorg ervoor dat je óók die leverancier wordt.
Maak je betalingstermijn zo kort mogelijk.
Maak hem zo kort dat je jezelf er goed bij voelt. Het gaat tenslotte om jouw comfort.
Stuur een dag na het verstrijken van de betalingstermijn een e-mail naar je klant met het verzoek om te betalen.
Dit kan een vriendelijk mailtje zijn maar bij voorkeur een geautomatiseerde.
Zo is de klant op de hoogte en voelt hij urgentie.
Maar jij als crediteur blijft buiten schot en krijgt geen ruzie met je klant. Het was immers een computer die het betalingsverzoek stuurde.
Schrijf je incassomails professioneel.
Het hoeft niet in formele taal maar laat wel zien dat je van de hoed en de rand weet.
Als je iemand aanmaant dan ken je het proces en dit laat je duidelijk blijken. Dat geldt ook voor de ingebrekestelling.
Wederom is dit een manier om urgentie af te dwingen zodat jouw factuur bovenaan op de stapel komt te liggen.
Na het versturen van de mail bel je de klant binnen 24 uur op. Op die manier zit je nog vers in het geheugen. En zoals al eerder aangegeven. Je verhoogt de druk waardoor de urgentie hoger wordt.
Hoewel deze tips veel druk op de ketel houden levert het ook een betere nachtrust op voor de crediteur.
Er zijn altijd klanten die niet zijn gediend van dit soort acties. Die zul je altijd hebben. Het gaat er echter om hoe jij je voelt en hoe kredietwaardig je je bedrijf wilt leiden.
Dit artikel is geschreven door Marco Willemse van CW en Partners. CW en Partners verbetert de cashflow van bedrijven door incasso’s en debiteurenbeheer.
Leave a Reply