Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Afvalscheiding op kantoor verbeteren: handige tips en tricks

| door

Het scheiden van afval op kantoor kan je veel opleveren. Het is dus ook belangrijk dat alle medewerkers doordrongen zijn van de voordelen. Het levert geld op en het is beter voor het klimaat.

 

Bedenk daarbij ook dat sommige zaken per wet verplicht zijn en dus niet mogen worden verzaakt. Daar kan je deze tips bij gebruiken. Natuurlijk is een rolcontainer huren belangrijk, maar er is nog veel meer wat je kan doen.

1. Maak het een gezamenlijk doel

Veel mensen zijn zich helemaal niet bewust dat ze het afval niet goed scheiden. Ze denken dat alles toch weer op dezelfde hoop terecht komt op het eindpunt. Dat is echter lang niet altijd het geval.

Het is juist zo dat er heel veel mogelijk is met recycling. Daar kunnen dan kunnen nieuwe producten van gemaakt worden. Die circulaire economie is het ultieme einddoel om voor te gaan. Leer iedereen dus waarom dit van grote waarde kan zijn.

2. De juiste plek voor afvalbakken

Waar kan je het best bedrijfsafval inzamelen? Dit is misschien wel de belangrijkste vraag die je jezelf kan stellen. Wanneer je het op die manier bekijkt, maak je het ook gewoon gemakkelijk om te scheiden.

Staan de bakken op de slimme plekken? Dan zal je zien dat het simpel wordt om alles op de juiste plek weg te gooien. Moeten de medewerkers echter zoeken naar de bakken? Dan is de kans groot dat ze al snel zullen afhaken. 

3. Op tijd legen

Een reden waarom afval in de verkeerde bakken terechtkomt is dat een bepaalde bak vol is en er toch afval is. Dit houd je natuurlijk niet vast. De weg van de minste weerstand is dan vaak de keuze.

Dat betekent dat het dan maar in de verkeerde bak wordt gegooid. Dat wil je voorkomen omdat je niet voor niets al deze moeite doet.

4. Inzicht in de afvalstromen

Het is ook slim om inzicht in de afvalstromen te krijgen. Kijk daarom dus eerste eens naar de soorten afval die je in het bedrijf hebt.

Daarnaast is het ook goed om te kijken wat er met elke vorm van afval wordt gedaan. Er zijn heel veel verschillende soorten stromen die ook per bedrijf kunnen verschillen.

5. Zorg voor minder afval

Misschien wel de slimste zet om te zorgen dat het afval goed gescheiden wordt, is door te kijken naar manieren om te zorgen dat er minder afval in het bedrijf circuleert.

Dat kan je doen door te bekijken waar je minder afval kan genereren. Door de berg al bij de bron een stuk kleiner te maken, wordt de moeite om datgene wat er wel is goed te scheiden ook al direct een stuk kleiner.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.