Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

De voordelen van een zakelijk internetabonnement thuis

| door

ZZP’ers en freelancers werkten natuurlijk sowieso al veel thuis, maar in tijden van corona is dat er zeker niet minder op geworden. Waar velen echter gebruikmaken van hun particuliere internetabonnement thuis, wordt er vaak niet aan gedacht dat je ook thuis als freelancer gebruikt kunt maken van zakelijk internet.

Desondanks biedt het verschillende (voornamelijk financiële) voordelen om deze overstap te maken. Welke voordelen zijn dat?

Het scheelt boekhoudkundig werk

Er wordt momenteel vaak ook nog gekozen voor een tussenvorm, waarbij je jezelf vanuit je bedrijf vergoedt voor het zakelijk gebruikt van internet. Boekhoudkundig is dat echter best wel een gedoe, terwijl je bij een zakelijk abonnement simpelweg je facturen kunt verwerken in het boekhoudpakket dat je gebruikt.

Ook bij een zakelijk internetabonnement is het bovendien mogelijk om tv en telefonie af te nemen, waardoor je ook niets mist in je abonnement.

Geen BTW

Het eerste voordeel is natuurlijk een algemeen voordeel van het zakelijk aanschaffen van producten: je hoeft geen btw te betalen. Dat scheelt dus de 21% btw die je over de kostprijs van het abonnement betaalt. Let er wel op dat je wel btw dient te betalen over de data die voor privégebruik bestemd is.

Dat is echter lastig te bereken, waardoor er vaak geopteerd wordt voor een 50/50 verdeling bij freelancers die thuis werken. Het is slim om even te overleggen met je boekhouder over wat de juiste constructie hiervoor is.

Betere ondersteuning

Wanneer je een particulier internetabonnement hebt, is de klantenservice bij problemen vaak slechts op bepaalde tijden bereikbaar. Bovendien hebben deze klantenservice afdelingen heet doorgaans behoorlijk druk. Ben je dus bijvoorbeeld ’s avonds aan het werk en heb je problemen met je internet?

Dan is er geen garantie dat je de helpdesk van je provider te spreken krijgt. Heb je echter een zakelijk internetabonnement, dan profiteer je doorgaans van 24/7 support en staan er bovendien minder mensen voor je in de wachtrij. Hierdoor is je probleem vaak veel sneller opgelost, ook in de late of kleine uurtjes.

Naast een beter bereikbare helpdesk biedt een zakelijk abonnement voor internet echter meer voordelen ter ondersteuning. Zo beschik je doorgaans over een extra firewall, VoIP telefonie en eigen (vaste) IP-adressen, waar je als particulier bij een aantal providers doorgaans een dynamisch IP-adres krijgt.

Zeker wanneer je veel met privacygevoelige informatie werkt of als je bijvoorbeeld developer of online marketeer bent en veel data analyses doet biedt dat de nodige voordelen. Ook is het bij een zakelijk internet vaak mogelijk om bijvoorbeeld bepaalde clouddiensten af te nemen als extra of een internetabonnement ‘op de groei’ te nemen, waardoor je gemakkelijker kunt op- of afschalen.

Sneller internet voor minder geld

Wanneer je aan het werk bent is het vaak nog crucialer dat je over goed en snel internet beschikt dan in je vrije tijd. De tijd die je offline bent of aan het wachten bent tot bepaalde bestanden geüpload of gedownload zijn kost immers simpelweg geld.

Zakelijke internetabonnement bieden daarom vaak een hogere internetsnelheid voor minder geld. Hierbij is het echter natuurlijk wel belangrijk om de prijzen, voordelen en snelheden goed te vergelijken. Doe dat wel via een onafhankelijk website, voor de beste uitkomst voor jou.

Een onafhankelijke website die je goed kan helpen bij het vergelijken van zowel particuliere als zakelijke internetabonnementen is Providercheck.nl, waarbij alle grote providers in Nederland aangesloten zijn.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights