Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Waar je werkplek aan moet voldoen

| door

werkplek eisenRegelmatig worden er op dit blog inspirerende werkplekken gedeeld, maar niet er mag niet vergeten worden dat er mensen werken in deze kantoren.

Zij moeten zich prettig voelen in een werkplek, en daarom schrijft Ewout Doevendans van officecity.nl over de 3 basis principes die een werkplek moet bevatten.

[the_ad id=’28752′]

Ruimte en productiviteit

Waar in het verleden nog zoveel mogelijk medewerkers in één hok werden geplaatst zonder hierbij rekening te houden met de gezondheid en het welzijn van deze medewerkers, is het tegenwoordig niet meer weg te denken dat er rekening gehouden wordt met ergonomie.

Volgens de Arbo-wet moeten medewerkers de werkzaamheden veilig en zonder nadelige gevolgen voor gezondheid en welzijn kunnen uitvoeren. Hierbij is het van belang dat de werknemer genoeg bewegingsruimte heeft.

Een praktisch ingerichte ruimte, waar medewerkers voldoende ruimte hebben, zorgt voor een hogere arbeidsproductiviteit dan wanneer medewerkers opgehoopt bij elkaar zitten. De investering in ruimte zal zich dus terugverdienen in arbeidsproductiviteit.

Omvang van de werkplek

In de regel kan ervan uitgegaan worden, dat 5 vierkante meter per werknemer nodig is. Hierbij wordt rekening gehouden met ruimte voor een bureau, een bureaustoel en ook nog voldoende bewegingsvrijheid.

Indien er bijvoorbeeld nog een archiefkast bij de werkplek wordt geplaatst, moet hier 1 vierkante meter bij worden opgeteld. Een dubbele werkplek met 1 archiefkast neemt dus 11 m2 in beslag. Via deze rekenmethode kan een kantoorruimte goed worden ingedeeld.

De omvang van de werkplek wordt vanzelfsprekend mede bepaald door de noodzakelijke onderdelen van de kantoorinrichting. Denk hierbij aan het ergonomische bureau en de stoel, maar ook aan de kasten. Overigens kan ruimte bespaard worden door met inbouwkasten te werken.

Licht, kleur en meer…

Een volgende stap is om te bekijken of iedere werkplek voldoende lichtinval heeft en of de werkplekken praktisch zijn ingedeeld voor de te verrichten werkzaamheden van het bedrijf.

bureau verlichtingDe hoeveelheid licht hangt in eerste instantie af van de grootte en de plaats van de ramen. Daglicht is één van de middelen om de productiviteit van de medewerkers te vergroten.

Met kunstlicht – tl-balken, etc. – op de juiste plaats kan de lichthoeveelheid vervolgens naar wens worden aangevuld.

Daarnaast is de aankleding van de ruimte van belang. In een mooi aangeklede ruimte werkt men prettiger.
Met een juist gebruik van (lichte) kleuren in de ruimte creëert u bij uw medewerkers ruimte om hun werk op hun eigen manier vorm te geven. Hierdoor oogt het aantal vierkante meters groter, waardoor het werkplezier toeneemt.

Efficiënt en verantwoord werken

Tenslotte bepaalt ook bijvoorbeeld een goede, veilige bekabeling van diverse elektrische apparaten de arbeidsvreugde van uw werknemer.
De goede inrichting van een kantoorruimte begint echter altijd met het bepalen van het aantal vierkante meters, dat nodig is om efficiënt en verantwoord te werken.

Foto credits: andso & klash

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

2 responses to “Waar je werkplek aan moet voldoen”

  1. Thijs Klein says:

    De nieuwe werkplek regels komen beide partijen ten gunsten. De werknemer en de werkgever. Een werknemer die 8 uur lang in een fijne omgeving zit, voelt zich veel beter en werkt daarom ook beter.

    • Danny Verhoeven says:

      @Thijs Helemaal mee eens. Een werkomgeving moet een werknemer ook inspireren, maar vooral mogelijk maken dat hij zijn werk goed kan uitvoeren. Het verbaasd mij dan ook regelmatig dat sommige werkgevers niets aan de werkomgeving van hun personeel doet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.