Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Wanneer schakel je een incassobureau in?

| door

Niets zo vervelend als slecht betalende of zelfs niet betalende klanten.

In plaats van je tijd te besteden aan je dagelijkse werkzaamheden verlies je nu veel tijd aan het verkrijgen van achterstallige betalingen.

Niet alleen kost dit je veel tijd, het levert vaak ook nog eens onnodig veel stress op.

Wanneer schakel je een incassobureau in?


In de praktijk wordt er vaak te lang gewacht met het inschakelen van een incassobureau.

De wettelijke betalingstermijn van dertig dagen wordt vaak met weken voorbij geschoten om toch maar in goede relatie met de klant te blijven.

Dit levert stress op en zorgt ervoor dat andere werkzaamheden snel achter geraken. Heb je 90 dagen na de vervaldatum van de factuur nog geen betaling ontvangen, dan is het tijd voor het inschakelen van een incassobureau.

Maar voordat het zo ver is zijn er verschillende dingen die je kunt doen om de relatie met de klant te behouden.

incassobureau inschakelen

Herinneringen


Iedere organisatie werkt met betalingsherinneringen. Het verschil is dat de ene organisatie deze automatisch verstuurt, terwijl de andere de tijd neemt om ze handmatig te verzenden.

Door gebruik te maken van een geautomatiseerd systeem, hoef je minder tijd te besteden aan facturen en betalingen. Zo kun je bijvoorbeeld 3 dagen na de uiterste betaaldatum direct een automatische herinnering sturen.

Hetzelfde doe je 7 dagen na de uiterste betaaldatum, en vervolgens nog een herinnering 2 weken na de uiterste betaaldatum. Alle herinneringen hebben zo hun eigen inhoud. Waar de eerste herinnering nog een vriendelijke reminder is, zal de laatste herinnering iets steviger in taalgebruik zijn.

Overig contact


Lijkt de niet of slecht betalende klant geen reactie te geven op e-mails, probeer ze dan gewoon eens te bellen.

Door na drie herinneringen direct naar het incassobureau te stappen kun je een relatie onnodig beschadigen. Misschien is de contact e-mail tijdelijk geblokkeerd, of zijn er andere problemen waar je geen weet van hebt.

Probeer de klant bijvoorbeeld eens te bellen of via een ander contact email adres te bereiken. Dit kun je het beste doen na de eerste of tweede herinnering.

Stop op tijd


Reageert de klant niet op de e-mails en wordt ook telefoon bijvoorbeeld niet opgenomen? Stop dan op tijd.

Het kost je veel tijd en energie om continu achter een betaling aan te jagen, tijd die beter besteed kan worden aan het werven van of werken aan nieuwe opdrachten.

Heb je drie herinneringen verstuurd en geprobeerd de klant op een andere manier te bereiken? Dan schakel je het incassobureau in.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.