Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

3 tips voor een succesvol debiteurenbeheer

| door

Niemand zit er op te wachten dat klanten niet betalen. Nog los van de administriële en financiële rompslomp die het met zich meebrengt is het vooral een flinke stress- en irritatiefactor.

Je geld staat vast, of beter gezegd er is geen geld en dit is de nachtmerrie van menig ondernemer. Wat je hieraan zou kunnen doen? Je debiteurenbeheer dermate bijschaven dat de klant vlekkeloos en in veel gevallen zonder moeite betaalt.

Hoe? Wij geven hiervoor een drietal tips.

Check, check, dubbelcheck

Hoewel het in sommige gevallen een beetje aanvoelt als spionage of als het wel héél erg bemoeien met de klant is het in werkelijkheid toch écht aangeraden om een kredietwaardigheidscheck op je klanten te laten uitvoeren.

Door dit te doen ben je er zeker van dat je klanten financieel in staat zijn om te voldoen aan je rekeningen en dat ze dit ook daadwerkelijk doen.

Zo weet je van te voren dus al waar je aan toe bent en kun je klanten die een slechte reputatie hebben met betalingen weren.

Een emotionele werkrelatie

Naast het goed controleren van je klanten is het ook zaak om een goede relatie op te bouwen met de klanten. Dit klinkt misschien logisch, iedereen wil immers een goede relatie met de klant.

Maar waarom benoemen we dit dan? Nou, simpelweg omdat een emotionele relatie met je klant jou in veel gevallen voorrang kan geven bij betalingen.

Iedereen betaald immers liever aan mensen die je leuk vind dan aan mensen waar je mindere ervaringen mee hebt.

Zorg voor consequente aanmaningen

Hoe verstuur jij de aanmaningen naar de klanten? Doe jij dit met de hand of heb je dit volledig geautomatiseerd?

Wanneer je dit automatisch doet kun je in de meeste gevallen eenvoudig met één druk op de knop mensen herinneren aan het feit dat ze dienen te betalen.

Op deze manier elimineer je eventuele fouten van jouw kant en bespaar je geld en tijd. Daarnaast is het ook een slimme om de facturen en aanmaningen per e-mail te versturen in plaats van per post.

Investeer waar nodig

Uiteindelijk is het dus mogelijk om je debiteurenbeheer helemaal te stroomlijnen, te automatiseren en te perfectioneren.

Wees niet bang om te investeren in systemen die dit werk voor jouw organisatie gemakkelijker maken en je zult zien dat de klanten relatief sneller zullen betalen.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.