Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Als makelaar denken in problemen oplossen of omzet?

| door

Teveel makelaars denken alleen aan zaken die direct omzet opleveren. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk, maar vandaag ga ik je vertellen waarom je beter kan denken in het oplossen van problemen. Dat levert je op lange termijn namelijk meer rendement op 😉

In principe zijn makelaars al bezig met het oplossen van problemen, maar alleen van die mensen die al de stap kunnen zetten om een handtekening te zetten onder een huur / koopcontract. Voor hen willen makelaars maar al te graag een passende kantoorruimte of woonruimte bieden (oplossing voor het probleem).

[the_ad id=’28752′]

Niet iedereen is klaar om nu een kantoorruimte te huren

Toch kan het zijn dat iemand nog niet klaar is om de stap te zetten naar het huren van een kantoorruimte, maar dus wel binnen je doelgroep valt. Ben je er dan wel voor deze persoon of is het niet interessant omdat het nu geen omzet oplevert.

Met andere woorden: Denk jij in problemen oplossen of omzet?

07fa414

Ga je alleen voor korte termijn doelen of ook lange termijn doelen?

Waarom denken in problemen oplossen je meer omzet op zal leveren…

Zoals ik probeerde aan te geven in de vorige alinea is je doelgroep breder dan mensen die nu een kantoorruimte wilt huren. Er zijn mensen die in je doelgroep vallen die alleen een antwoord op hun vraag willen, maar later wel klaar zijn voor de stap om een kantoorruimte te gaan huren.

Zijn ze jou als makelaar dan vergeten of herinneren ze je direct omdat je hem of haar toen hebt geholpen met het oplossen van hun probleem? De kans is groot dat als ze eerder een goede ervaring hebben gehad met jou als makelaar ze later bij je terug komen.

Switchen van mindset

Als je er dus alleen bent voor mensen die nu klaar zijn om een kantoorruimte te huren laat je op termijn omzet liggen. Switchen van mindset in omzet naar problemen oplossen levert je dus alleen maar omzet op.

Hoe als makelaar je positioneren als iemand die problemen wilt oplossen?

Dat is vrij eenvoudig: geef het aan op je website. Plaats een chatfunctie op de website of zet op de contactpagina dat je men ook een vraag mag stellen over “onderwerp x” via de telefoon.

De drempel voor een contactopname word daarmee ook verklein, en hoe waardevoller het antwoord en ervaring is des te groter is de kans dat ze in een later stadium bij je terug komen.

Het is daarom wel belangrijk om de juiste personen (met de juiste mindset) aan de telefoon of chatfunctie te plaatsen. Als er eerst 4x moet worden doorverbonden dan is het effect natuurlijk al weg.

Gaat hier niet enorm veel tijd in zitten?

Niet als je het slim aan pakt. Zie je een specifieke vraag een aantal keer terug komen? Schrijf er een artikel over voor op je blog. Je hoeft dan in een nieuw contact met een potentiële klant alleen naar dit artikel te verwijzen.

Een ander voordeel is dat het artikel gevonden zal worden in Google op deze vraag. Op deze manier kan je dus nog meer mensen bereiken die in dezelfde fase van het proces zitten.

Hoe bereik je deze mensen?

Het is niet vanzelfsprekend dat je deze mensen binnen je doelgroep op je website krijgt. Bloggen in combinatie met zoekmachine marketing is een goede manier om deze selectie van je doelgroep op je website te ontvangen.

Bepaal de zoekintentie bij je zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek is daar erg belangrijk in. Iemand die zoekt op “Kantoorruimte huren Amsterdam” heeft bijvoorbeeld een hele andere intentie dan iemand die zoekt op “Huurprijs kantoorruimte”. Zoals je wellicht begrijpt is de eerste zoeker veel verder in het proces dan de laatste.

Bepaal dus voordat je begint met zoekmachine marketing en bloggen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, en wat de zoekintentie is van de zoeker.

(Vastgoed) forum’s en Social media

Als laatste is ons Vastgoed forum een goede plek om deze mensen te bereiken, en natuurlijk social media.

Zorg voor een goede opvolging

Het stopt niet bij het oplossen van hun probleem in deze fase van het proces. In de ideale situatie komen ze natuurlijk terug voor een bezichtiging.

Vraag daarom altijd om een email adres. Je kan dan na verloop van tijd vragen hoe de situatie nu is, en of je wellicht nog ergens anders bij kan helpen. Als je het email adres niet vraagt en niet goed om gaat met de opvolging dan hoop ik voor je dat de ervaring zo goed was dat ze je vanuit zichzelf bij je terug komen.

Conclusie

Wanneer je als makelaar alleen denkt in korte termijn omzet dan sluit je een deel van je doelgroep buiten. Je kan dus je omzet vergroten op termijn door ook bezig te zijn met het oplossen van problemen voor mensen die nu nog niet toe zijn aan een bezichtiging.

Dit vraagt om een andere mindset en benadering op je website. Daarnaast kost het wel de enige extra tijd en energie die je erin moet stoppen, en heb je het juiste personeel nodig die er ook in geloven. Zij moeten het immers in de praktijk brengen.

Veel succes, en bij vragen kan je een reactie achter laten onder dit artikel!

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.