Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Belangrijke factoren bij de keuze van nieuwe bedrijfsruimten

| door

Tal van e-commerce ondernemingen beginnen als een soort van hobby of experiment naast een reguliere baan.

Als eenmaal blijkt dat de online aangeboden producten of diensten daadwerkelijk bij het publiek in de smaak vallen, is het eigenlijk vanzelfsprekend dat de ondernemer op zoek gaat naar een professionelere werkomgeving.

Elke ondernemingsvorm kent zo zijn eigen reeks aan voorkeuren waar u rekening mee moet houden bij het kiezen van een passende nieuwe bedrijfsruimte.



Goede bereikbaarheid


Waar u bij de keuze van een nieuwe werkomgeving ook absoluut niet te licht over na moet denken, is de locatie. Dit hoeft niet meteen te betekenen, dat u uitsluitend genoegen hoeft te nemen met een A-locatie.

Wat wel van belang is, is dat uw onderneming gemakkelijk bereikbaar is. Niet alleen met de auto, maar ook met het openbaar vervoer. Het is per slot van rekening niet altijd vanzelfsprekend, dat al uw huidige en toekomstige personeelsleden over een eigen auto beschikken.

Biedt u uw zakelijke relaties of klanten ook de mogelijkheid om uw onderneming of winkel persoonlijk te bezoeken, dan zullen ook zij het zonder meer op prijs weten te stellen als ze uw bedrijfslocatie zonder veel moeite kunnen bereiken en dat er voldoende parkeergelegenheid is.


Betrouwbaar en snel internet


Als u met uw onderneming online actief bent, is een uiterst betrouwbare en snelle internetverbinding natuurlijk van doorslaggevend belang.

Tal van bedrijventerreinen in Nederland zijn inmiddels voorzien van glasvezelkabels, maar dat betekent niet automatisch dat elk bedrijf wat zich daar bevindt al over een glasvezelaansluiting beschikt.

Zorg er dus voor, dat u van tevoren goed op de hoogte bent van de juiste situatie hieromtrent. Op die manier komt u niet voor vervelende – en mogelijk ook dure – verrassingen te staan, op het moment dat u uw handtekening al onder het huur- of koopcontract van uw nieuwe bedrijfsruimte heeft gezet.

Op de site van KPN kunt u de glasvezel check doen.

Kantoorruimte en winkel of magazijn

Een goede kantoorruimte is belangrijk dat u prettig kunt werken en is een professionele ontvangstruimte voor leveranciers.

Maar dat is niet de enige ruimte die belangrijk is voor u. Zo kunt u ook een winkel hebben voor als klanten langs willen komen. Wilt u deze showroom direct aan het kantoor hebben? Wellicht wilt u de winkel op de benedenverdieping hebben, terwijl u kantoor boven zit.

Naast een winkel waar een aantal producten tentoongesteld worden heeft een e-commerce bedrijf ook vaak een groot magazijn nodig. “Wij hebben altijd ruim 500 voorgemonteerd velgen op voorraad”, zegt Wheelpoint, een specialist in zowel nieuwe als tweedehands velgen.

“1 velgenset neemt al veel ruimte in beslag. Daarom hebben wij ervoor gekozen om ons grote magazijn direct aan ons kantoor te koppelen. Daarnaast monteren we de wielen ook direct in ons magazijn. Zo kunnen klanten een bakje koffie krijgen en rustig in het kantoor zitten, terwijl hun nieuwe velgen gemonteerd worden”.


Houd rekening met groei


Uw onderneming is op dit moment wellicht nog redelijk bescheiden qua omvang. Maar dat hoeft voor de toekomst natuurlijk geen vanzelfsprekendheid te zijn.

Heeft de bedrijfsruimte die u op het oog heeft bijvoorbeeld groeimogelijkheden of zou het betekenen dat u bij een groeiende populariteit vanwege ruimtegebrek alweer moet gaan verhuizen? Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet verstandig om zaken veel te rooskleurig in te schatten en bedrijfsruimte te huren die voorlopig nog onbenut blijft.

Wellicht is daarom de keuze voor een bedrijvenverzamelgebouw de meest slimme oplossing. In veel gevallen bieden dit soort gebouwen de mogelijkheid om modulair uit te breiden bij groei en eventueel in te krimpen op het moment dat de zaken wat minder voorspoedig uitpakken.



Samen sterker


De keuze voor een bedrijvenverzamelgebouw kan overigens ook in tal van andere opzichten interessant zijn.

Zo worden de kosten voor onderhoud van het pand doorgaans verdeeld over alle huurders, waardoor iedere ondernemer profiteert van een uiterst representatieve werkruimte tegen betrekkelijk lage kosten.

Een bedrijvenverzamelgebouw kan daarnaast ook als een soort van creatieve hub fungeren. Zeker als alle activiteiten in zo’n pand zijn toegespitst op één centraal thema, zoals bijvoorbeeld e-commerce.

Binnen de muren van het pand kunnen dan interessante kruisbestuivingen ontstaan tussen de bijvoorbeeld daar gevestigde zelfstandige webshops, marketeers, grafische designers en programmeurs. Kortom teambuilding tussen zelfstandigen waar in principe iedereen profijt van heeft.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights