Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Bloggen als makelaar? Dit is de succes factor…

| door

Regelmatig spreek ik makelaars over het onderwerp van vandaag en velen hebben het al eens geprobeerd, maar zijn inmiddels gestopt: bloggen. Zonde want het kan je echt geweldige resultaten opleveren. Toch ga ik je niet beloven dat je direct of op korte termijn deze resultaten zal zien.

Blogs waarbij het drukken op de knop ‘publiceren’ voldoende is zijn erg schaars, en bij 99% van de makelaars blogs niet het geval. Om de resultaten van bloggen te ondervinden die je verwacht heb je een lange adem nodig, moet je consistent de juiste dingen doen en is het vooral hard werken.

Ik schrijf het artikel niet om enthousiaste makelaars af te remmen om te gaan bloggen (juich het zelfs toe), maar ik vind dat het eens tijd word om te vertellen wat je er echt voor over moet hebben om succesvol blogger te worden.

[the_ad id=’28752′]

Wat wil je bereiken met bloggen?

Redenen waarom makelaars (en iedereen eigenlijk) wilt starten met bloggen zijn:

  • Meer social media likes / shares
  • Meer bezoekers
  • Meer nieuwsbrief aanmeldingen
  • Meer omzet

En als we velen marketeers mogen geloven dan is het publiceren van waardevolle content voldoende tot een succesvol blog. Zelfs Google probeert je wijs te maken dat je met waardevolle content goede resultaten in de zoekmachine zal behalen.

Men spreekt ook al snel over “content is king”, maar welk type content is dan king? Is het daadwerkelijk zo dat waardevolle content voldoende is tot een succesvol blog?

Extreem waardevolle content is king

Binnen de makelaardij heb ik al diverse soorten content voorbij zien komen. Veel vaak waardevol, maar nog niet de buitencategorie content waarbij verwijzingen op andere websites en social media shares vanzelf komen.

Tot vorig jaar! Toen bedacht een makelaar in Ermelo een wel hele slimme manier van bezichtigen, en is een perfect voorbeeld van de content waarbij deze marketeers en Google het over heeft, maar niet iedereen in staat is om te publiceren.

Je moet jezelf dus afvragen of je content kan publiceren op dit niveau. Behalve creativiteit is daar ook budget voor nodig.

Daarnaast is dit het eerste voorbeeld binnen de makelaardij dat ik zie op dit niveau van creativiteit. Dat geeft denk ik wel een inschatting van het verkeerde beeld dat geschept wordt door de meeste marketeers.

Heeft bloggen geen zin met “gewoon” waardevolle content?

Nu we toch weer met beide benen op de grond staan zal ik je vertellen wat je er voor over moet hebben om de beste resultaten te boeken met bloggen als makelaar.

In dit artikel behandel ik de volgende onderdelen van een succesvolle blog strategie:

  • Investering
  • Relatiemarketing op social media
  • Consistentie
  • Content marketing
  • Doorzettingsvermogen

Investering

Met investering bedoel ik niet direct het geld dat je moet investeren om succesvol blogger te worden want dat kan in het begin vrijwel gratis, maar vooral de tijd en energie die erin gestoken zal moeten worden.

Wanneer je dit artikel leest en denkt over het starten met bloggen, maar er eigenlijk niet de tijd voor hebt dan raad ik je sterk aan om er niet aan te beginnen. Een succesvolle blog strategie hangt namelijk niet alleen samen met de tijd die je in het maken van content stopt. Daar begint het proces pas! Vooral in het begin.

Relatiemarketing op social media

36.000 tweets, heb je niets beters te doen Danny? Ik moet er altijd wel om glimlachen, want ik ben daarmee bezig met de groei van mijn onderneming.

De reden waarom ik zo actief op social media ben is omdat ik sterk geloof in relatiemarketing zodat mijn inspanningen met bloggen meer impact maken.

Wat is relatiemarketing op social media? Met relatiemarketing op social media ben je dagelijks bezig om een band op te bouwen met de mensen voor wie je content interessant vinden en/of in je doelgroep vallen.

Met waardevolle relaties verhoog je de kans op social media likes / shares

Zelf vind ik het erg leuk om dagelijks met verschillende mensen te communiceren / discussieren over onderwerpen die relevant voor mij zijn, maar je doel hiermee is het verhogen van de gun factor.

Wanneer je zelf een artikel gaat publiceren is de kans op social media shares van deze mensen waar je een band mee hebt opgebouwd groot.

Consistentie

Wanneer je bloggen serieus gaat aanpakken is het enorm belangrijk om regelmaat in te bouwen. Een week 5 artikelen publiceren en daarna een aantal maanden niet is not done. Op deze manier zal je nooit alles uit je blog activiteiten halen.

Hoe vaak je moet bloggen? Dat mag je zelf bepalen, maar belangrijk bij deze beslissing is dat de kwaliteit van content zo hoog mogelijk blijft. Ik adviseer om te kiezen voor een regelmaat die je voor lange termijn kan volhouden.

Content marketing

Content marketing betekent voor mij ook echt marketing. Omdat een goed artikel schrijven alleen niet voldoende is ga ik ook actief aan de slag met de marketing van het blog.

De vervolg stappen na het publiceren van een blog zijn:

  • Door plaatsen op social media. Niet overal dezelfde standaard tekst en even kopiëren/plakken, maar echt de moeite te nemen om specifiek voor een social media kanaal te publiceren op de manier hoe de gebruikers het verwachten.
  • Her-publiceren op een ander relevant blog. Niet iets dat ik standaard bij elk artikel doe, maar het kan voorkomen dat ik het artikel her-publiceer op iemand anders zijn blog. Wel even een canonical tag implementeren zodat Google weet dat jij de bron bent.
  • Her-publiceren op social media. Eenmaal een artikel plaatsen naar je volgers op social media is zonde. De kans is namelijk aanwezig dat ze het bericht missen op het moment dat jij het plaatst op social media. Meerdere malen over een periode plaatsen is daarom aan te raden, maar met mate. Tien maal per dag hetzelfde artikel tweeten is natuurlijk not done.
  • Benader men direct. Ken je iemand die geholpen kan zijn met je artikel? Geef hem een belletje of stuur hem een email. Ook dit is iets dat je beter niet bij elk artikel kan doen, en het gaat hierbij ook om de boodschap. “Hey, ReTweet mijn laatste artikel eens” komt heel anders over als “Hey, wellicht is dit wel interessant voor jou!”.
  • Leden van de nieuwsbrief op de hoogte stellen. Op vrijdag (zoals je kan lezen onderaan dit artikel) stel ik de leden van mijn nieuwsbrief op de hoogte van de ontwikkelingen en content die ik deze week geschreven heb. Behalve dat je daarmee je achterban op de hoogte stelt, verhoogd het ook de kans op nieuwe social media shares en verwijzingen. 

Conclusie

Bloggen om je makelaardij te laten groeien is niet iets wat je naast de dagelijkse werkzaamheden er even bij kan doen. Je moet er veel tijd, energie en geld in investeren om de beste resultaten eruit te halen.

Behalve content publiceren zal je ook actief aan de slag moeten met je content. Vooral in de beginfase van je blog. Ik heb diverse cases gezien waarbij zelfs de eerste jaren nauwelijks bezoek kwam op een blog, maar de resultaten opeens door het plafond gingen.

Ben je bereid om te bloggen op de manier zoals uitgelegd in dit artikel met een flinke dosis doorzettingsvermogen? Dan is je kans op een succesvol blog erg groot!

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

En diverse vastgoedmarketing producten:

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

2 reacties op “Bloggen als makelaar? Dit is de succes factor…”

  1. Graag ontvang ik de nieuwsbrieven en tips.
    Dank hiervoor !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

×

Gratis video: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Bekijk de video en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste deel van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • Waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

VIP Community

Als lid van de VIP community krijg je ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken