Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

De beste online marketing strategie voor de makelaar zonder tijd

| door

Geen tijd of technische kennis om de online vindbaarheid van je makelaardij te verbeteren?

Ook dan is het mogelijk om succesvol te worden met online marketing voor vastgoed.

In slechts drie uur per week.

[the_ad id=’28752′]

Perceptie veranderen

De makelaars die ik dagelijks help om meer bezichtigingen te ontvangen via hun website vinden online marketing lastig.

Echter ben ik ergens achter gekomen.

80% van de makelaars die ik help heeft geen idee waar ze moeten beginnen, en concluderen vervolgens dat je online marketing over moet laten aan experts.

Dat is echter niet het geval.

De beste online marketing strategie

In dit artikel zal ik je uitleggen wat de beste online marketing strategie is voor makelaars zonder tijd.

Deze strategie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Content marketing
  • Social media
  • Zoekmachine marketing
  • Email marketing

Klinkt niet bekend? Geen paniek.

Zoals ik eerder zei is het niet nodig om een online marketing expert te zijn.

Per onderdeel zal ik uitleggen wat het precies betekent, welke stappen je moet zetten met wat praktische tips.

Content marketing (1u per week)

Met content marketing laat je als makelaar op je website zien dat je kennis van zaken hebt. Jij bent de expert waar je bezoekers zaken mee moeten doen.

Deel je beste tips en adviezen voor je doelgroep, en je zal dit terug zien in de resultaten van de website.

Het belangrijkste onderdeel

Content marketing vormt de basis van deze online marketing strategie.

Goede content zorgt namelijk voor meer shares op social media, een betere vermelding in Google en meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief.

In welke vorm moet ik kennis delen

De vorm waarin jij je kennis wilt delen mag je zelf bepalen.

Enkele opties:

  • Bloggen
  • Vloggen / video
  • Podcast
  • Webinar

Regelmaat

Het belangrijkste hierbij is regelmaat. Liever 1x per week, dan 4x per week en vervolgens een maand niets van je laten horen.

Plan vooruit.

Valt een afspraak uit? Gebruik deze tijd om zoveel mogelijk content te maken.

Je hebt dan genoeg content om regelmatig te publiceren.

Praktische tips

Enkele praktische content marketing tips:

  • Software suggestie; WordPress, Joomla of Drupal.
  • Plaats deelknoppen voor social media bij je content.
  • Publiceer met regelmaat.
  • Laat zien wie de auteur is.
  • Publiceer over onderwerpen waarop je gevonden in Google wilt worden.

Social media (1.5u per week)

Social media is niet meer weg te denken online. Vrijwel iedereen met een smartphone is actief op social media. Ook je doelgroep.

Content delen op social media is stap 1, maar dat doet de concurrent waarschijnlijk ook.

Wij gaan een stap verder.

Relatie management

Social media is uitermate geschikt om goede relaties op te bouwen. Denk hierbij aan klanten, partners en aan influencers (mensen met bereik).

Deze laatste groep kan zorgen voor veel bezoekers naar je content (die vervolgens je content ook weer kunnen delen).

Daarvoor moet de content ook waardevol, grappig of opvallend genoeg zijn voor zijn volgers.

En met een goede relatie is de gunfactor ook hoog. Deze combinatie kan ertoe leiden dat je content een veel groter bereik krijgt.

Enkele praktische social media tips:

  • Gebruik Tweetdeck.
  • Plan content in met Buffer.
  • Maak naast je zakelijke account ook een persoonlijk account.
  • Bouw relaties op met je persoonlijke account.
  • Zorg voor balans tussen zakelijke en persoonlijke berichten.

Zoekmachine marketing (1u per week)

Wanneer je doelgroep zich gaat orienteren voor een (eerste) woning of kantoorruimte begint dat vaak in Google. Absoluut noodzakelijk om dan al in beeld te zijn.

Met de eerste 2 stappen in deze online marketing strategie heb je een goede basis gelegd.

Google zet gebruikerservaring namelijk voorop. De website die de gebruiker (je bezoekers) het beste bediend zal daarvoor beloond worden.

Een statement om in je achterhoofd te houden bij het publiceren van je content.

Leg interne links aan in je content

Links worden gezien door Google als een stem voor je website. Zowel links van andere websites (dat zwaarder weegt), als links op je eigen website naar een andere pagina.

De slimme makelaar schrijft dus een serie van artikelen over een onderwerp.

En verbind deze vervolgens aan elkaar met links.

Enkele praktische zoekmachine marketing tips:

  • Behalve links op je eigen website, zorg je ook dat andere relevante websites naar je linken.
  • Zorg dat je website snel is. Snelheid is een indicatie voor Google.
  • Plaats reviews. Behalve voor Google is dit ook goed om je bezoekers te overtuigen.
  • Zorg dat je website up-to-date is. Publiceer regelmatig nieuwe content.
  • Publiceer over onderwerpen waarop je gevonden in Google wilt worden.

Email marketing (30min per week)

Wist je dat 73% Nederlanders online koopt via e-mail? Een andere indicatie van de kracht van e-mail is onze nieuwsbrief: meer dan 40.000 makelaars zijn aangemeld voor onze nieuwsbrief.

E-mail is uitermate geschikt om een relatie op te bouwen met je bezoekers.

Wellicht bevinden zij zich nog in de oriëntatie fase.

Behalve een extra kanaal om je content te pushen werk je ook weer aan de gun factor.

De gun factor die zo belangrijk is vanwege de shares op social media.

Email marketing voor links

Door je content te delen met je nieuwsbrief verhoog je de kans op een link van iemand anders zijn website.

Elke keer dat iemand uit je doelgroep je artikel leest, en hier enthousiast over raakt maak je kans op een vermelding binnen zijn social media netwerk of een vermelding op zijn website.

Enkele praktische email marketing tips:

  • Geef iets weg in ruil voor een aanmelding zoals; een ebook of video serie.
  • Benadruk dat je zorgvuldig om gaat met privacy.
  • Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief. Laat bezoekers gewoon aanmelden voor het gratis cadeautje.
  • Vermeld het aantal abonnees. Bij een groot aantal moeten de emails wel goed zijn, en het geeft een veilig gevoel.
  • Software suggesties: Mailchimp en Aweber.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.