Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Energie tips voor uw (thuis)kantoor

| door

energie kantoorEen belangrijk onderdeel van het huren van een nieuwe werkplek is het regelen van een energiecontract. Maar hoe weet je welk energiecontract het beste bij jouw situatie past en hoeveel je gaat verbruiken?

Bas de Vries van Energievergelijken.nl geeft hier vandaag een aantal concrete tips over.

[the_ad id=’28752′]

Energie op Kantoor

De grootste energieverbruikers van kantoren zijn de computers, servers en de binnenverlichting. Om te kunnen berekenen hoeveel energie jouw kantoor ongeveer gaat verbruiken is het handig om naar het gemiddelde verbruik in een Nederlands kantoor te kijken.

Dit gemiddelde kantoor is 590 m2 groot. Hierbij gelden de volgende richtlijnen voor het verbruik:

  • Minder dan 20 personen personeel: 18m3 gas en 60 kWh elektriciteit per vierkante meter.
  • Meer dan 20 personen personeel: 20m3 gas en 115 kWh elektriciteit per vierkante meter.

Voor de meeste kantoren is het afsluiten van een zakelijk contract voordeliger. Het is echter niet altijd nodig om een zakelijk contract af te sluiten.

Wanneer je verwacht minder dan 5.000 m3 en 10.000 kWh te verbruiken, dan is een normaal consumentencontract vaak de goedkoopste optie.

Energie voor een thuiskantoor

Er is een grote groep zzp`ers die vanuit een kantoor aan huis werkt. Je energieverbruik is dan vaak niet hoog, omdat je enkel een computer en een paar andere kleine, elektrische apparaten gebruikt. Je kunt dan uitgaan van een verbruik van maximaal 5.000 m3 en 10.000 kWh.

Deze aantallen vallen onder het kleinverbruik en voor zo`n kantoor is een consumentencontract daarom voordeliger dan een zakelijk contract. De tarieven worden namelijk pas bij een hoog verbruik aantrekkelijk.

Toch grootverbruiker?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een kantoor aan huis hebt en toch grootverbruiker bent. Bijvoorbeeld wanneer je een werkruimte hebt met veel printers en servers. Bij verbruik boven de 5.000 m3 en 10.000 kWh wordt er gesproken over grootverbruik en is een zakelijk contract de voordeligste keuze.

Belastingvoordeel

Wanneer je een consumentencontract afsluit voor je kantoor aan huis, dan kun je deze gewoon aanvragen op het betreffende adres. Je moet bij de aanvraag wel je zakelijke bankrekening gebruiken. Vervolgens kun je het zakelijke gedeelte van het verbruik aftrekken van de BTW.

Ook energiekosten van een kantoorpand kun je aftrekken bij de BTW-aangifte. Het maakt daarnaast niet uit of je grootverbruiker of kleinverbruiker bent en wat voor contract je hebt. Kijk voor meer informatie op de website van Belastingdienst.

Tips energiebesparing

Je wilt natuurlijk het liefst zo min mogelijk geld uitgeven aan energie. Met deze tips zorg je ervoor dat jouw kantoor zo weinig mogelijk verbruikt:

  • Gebruik lampen met bewegingsmelders, spaarlampen of Tl-buizen met reflectorbakken.
  • Zet de verwarming een uur voordat je vertrekt alvast lager of uit.
  • Maak goed gebruik van de ruimte, dus benut het daglicht en plaats geen spullen voor radiotoren.
  • Isoleer de cv-leidingen en maak kieren in de muren en vloeren dicht.
  • Gebruik een HR-ketel in plaats van een oude CV-ketel
  • Zorg ervoor dat al je apparaten energiezuinig zijn.
  • Maak apparaten stroomloos wanneer ze uitstaan, wees kritisch op wat je uitprint en schakel beeldschermen die je niet gebruikt uit.

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

One response to “Energie tips voor uw (thuis)kantoor”

  1. Iris says:

    Goed artikel, bedankt voor alle info 🙂 Een aanvullende tip om energie te besparen: ik bekijk vaak op vergelijkingssites. Als ik er enkele heb bekeken, heb ik een goed idee van welke het goedkoopste is.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.