Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Tips om de afvalscheiding binnen je kantoor te verbeteren

| door

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol binnen bedrijven. Productieprocessen worden geoptimaliseerd, om restafval tot een minimum te beperken.

sigmund aI4RJ Mw4I unsplash

Tegelijkertijd werken bedrijven aan mogelijkheden om dit restafval opnieuw te gebruiken voor de productie van andere producten. Onderdeel van een duurzame manier van werken is afvalscheiding.

Niet alleen in het productieproces, maar ook op kantoor. Zorg dat het plastic los van het groente en fruit bewaard wordt. Resten van groente en fruit kunnen immers gecomposteerd worden of bijvoorbeeld worden aangeboden aan dieren! In dit artikel lees je meer over een duurzame afvalscheiding op kantoor.

Tip 1: koop speciale afvalcontainers voor op kantoor

Een van de manieren om op duurzame wijze afval te scheiden, is het gebruik van speciale afvalcontainers. Deze afvalcontainers beschikken over verschillende vakken. Het eerste vak gebruik je voor papier, het tweede voor GFT-afval en het derde voor plastic.

Gebruik in een dergelijke afvalbak altijd een recyclebare afvalzak. Op deze manier voorkom je dat het GFT-afval op een later moment uit een plastic zak gehaald moet worden, om dit ook daadwerkelijk te kunnen composteren.

Er zijn verschillende plekken waar je deze zakken en afvalcontainers kunt bestellen.

Tip 2: geef het goede voorbeeld in de kantine

Het merendeel van het afval op kantoor komt vanuit de kantine. Hier bereiden medewerkers de lekkerste hapjes, broodjes en salades voor de lunch, waar collega’s vaak maar al te graag gebruik van maken.

Voorkom dat het afval uit de keuken in de kantine klakkeloos in de container verdwijnt, maar zorg dat het afval eerst gescheiden wordt. Ook hier kan het gebruik van de eerder beschreven afvalbak goed van pas komen.

Op deze manier is een nieuwe vorm van afvalscheiding heel eenvoudig te implementeren.

Tip 3: zorg dat de afvalbakken regelmatig geleegd worden

Misschien nog wel het belangrijkste in de afvalscheiding: zorg dat de prullenbakken regelmatig geleegd worden! Een volle prullenbak maakt dat afval vaak al snel bij het plastic gegooid wordt.

Andersom loop je bij een volle afvalbak voor plastic het risico, dat men dit afval in de emmer met GFT-afval weggooit. Zonde, want het schaadt de afvalscheiding op kantoor.

Door de afvalbakken dagelijks of meermaals per dag te legen heb je geen last van stank en stimuleer je afvalscheiding. Vergeet hierbij niet de bak met oud papier in het printerhok. Hoewel er steeds meer digitaal gaat, wordt er nog altijd veel papier weggegooid op kantoor.

Meer weten over afvalscheiding op kantoor? Of heb je advies van een expert nodig? Vraag Milieu Service Nederland om advies op maat.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights