De beveiliging van een kantoorruimte is enorm belangrijk om inbraken, diefstal en vandalisme te voorkomen in en rondom je bedrijfspand.
Het probleem is echter dat men bij het beveiligen van een kantoorruimte met andere belangen te maken heeft dan bij een woonhuis.
Zo moet er een manier gevonden worden waardoor de ruimte zo veilig mogelijk wordt gehouden, terwijl werknemers en bezoekers wel makkelijk toegang kunnen blijven houden en uit het gebouw kunnen ontsnappen wanneer een noodgeval zich voordoet.
De volgende praktische tips, kunnen je helpen om de beveiliging van een kantoorruimte te verbeteren.
[the_ad id=’28752′]
Algemene beveiligingstips voor kantoren
[su_spacer size=”20″]
Zorg voor geschreven beveiligingsprotocollen en duidelijke richtlijnen in het geval van iedere soort noodgeval en evacuatieprocedures.
[su_spacer size=”20″]
Iedere werknemer in het kantoor moet op de hoogte zijn van deze protocollen, richtlijnen en procedures. Daarbij moeten regelmatig noodoefeningen uitgevoerd worden.
[su_spacer size=”20″]
Houd alle gevallen van criminaliteit op het bedrijventerrein en de nabije omgeving van de kantoorruimte goed bij om te weten waar tegen beveiligd moet worden.
[su_spacer size=”20″]
De beveiliging van een kantoorruimte is alleen mogelijk wanneer alle delen van het pand goed verlicht zijn. Dit geldt voor zowel de binnenkant als buitenkant van het kantoor.
[su_spacer size=”20″]
Controleer de papieren van werkers die van buiten het bedrijf zijn aangenomen. Hiermee bedoelen we onder andere loodgieters en elektriciens.
[su_spacer size=”20″]
Maak gedessineerde parkeerplekken voor het personeel op het terrein. Maak wanneer mogelijk aparte parkeerplekken voor bezoekers iets verder van het gebouw af.
[su_spacer size=”20″]
Instrueer beveiligingspersoneel om alert te zijn op verdachte pakjes en auto’s. Mochten ze deze waarnemen moet het management hier direct over ingelicht worden.
[su_spacer size=”20″]
Overweeg om een beveiligingscamera’s te plaatsen die op de ingang, straat en parkeerplekken gericht zijn.
[su_spacer size=”20″]
Toegang tot kantoor controleren
[su_spacer size=”20″]
Om de toegang tot het kantoor te reguleren heeft een kantoorruimte een receptie nodig waarin bezoekers worden ontvangen en pakketjes worden aangenomen.
[su_spacer size=”20″]
Bevestig afspraken van alle bezoekers en geef hen tijdelijke identificatie badges waarop duidelijk staat vermeld dat zij een bezoeker zijn.
[su_spacer size=”20″]
Bij een grote groep personeel is het ook een goed idee om alle personeelsleden een naamkaartje te geven die zij ten alle tijden duidelijk zichtbaar bij zich moeten dragen.
[su_spacer size=”20″]
Beperk de toegang tot magazijnen en zorg voor beveiligingscamera’s die de kostbare voorraad in de gaten houden.
[su_spacer size=”20″]
Beveiligingspersoneel
[su_spacer size=”20″]
Check altijd de achtergrond van beveiligingspersoneel. Laat hen minimaal een bewijs van goed gedrag leveren. Ook als zij via een extern bedrijf zijn ingehuurd.
[su_spacer size=”20″]
Laat beveiligingspersoneel duidelijk zichtbaar in de omgeving rond het kantoor lopen zodat eventuele criminelen die aan het observeren zijn dit kunnen waarnemen.
[su_spacer size=”20″]
Zorg ervoor dat beveiligingspersoneel gebruik kan maken van een communicatiesysteem waarmee zij met de overige personeelsleden en bezoekers in het pand kunnen communiceren.
Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.
Hoi Danny, goed artikel. Wat ook erg handig is is een tijdschakelaar voor het licht! In combi met een beveiligingssysteem zijn wij zo al meerdere malen over geslagen!
Hoi Danny, goed artikel. Wat ook erg handig is is een tijdschakelaar voor het licht! In combi met een beveiligingssysteem zijn wij zo al meerdere malen over geslagen!