Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden
De term bootstrapping komt uit de verhalen over de fictieve Baron van Münchhausen, die zich uit een moeras bevrijdde door zich aan zijn schoenveters omhoog te trekken.
Praten we over bootstrapping in de zakelijke sfeer, dan bedoelen we vooral de situatie van bepaalde starters. Deze starters beginnen hun business met zo min mogelijk geleend kapitaal. Winst investeren ze in de eigen groei en als de winstmarge hoog genoeg is, kan dit als strategie goed werken.
Maar je kunt het ook zien als slim omgaan met besparingsmogelijkheden, investeren in het hoogst noodzakelijke en altijd alert blijven op voordelen. Out of the box denken is hierbij cruciaal.
[the_ad id=’28752′]
Je kunt als starter natuurlijk een kleine kantoorruimte huren in een bedrijfsverzamelgebouw. Dit is zeker aan te bevelen als je mensen in dienst hebt. Werk je alleen, dan is werken vanuit huis een stuk voordeliger.
Als je in een opstartfase zit en je bent niet continu aanwezig, overweeg dan de optie co-working. Je deelt je kantoor dan met een andere startende ondernemer. De huurprijs verdelen jullie onderling.
Als je meubilair moet aanschaffen, kijk dan niet alleen bij die bedrijven die zich op de zakelijke markt richten.
Ook bij leveranciers voor de consumentenmarkt zijn vaak hele lucratieve besparingsmogelijkheden te vinden, zoals met deze VidaXL kortingscodes.
Zeker in je beginfase draait het niet alleen om noodzakelijke, maar vooral slimme inkopen.
Let ook op de mogelijkheden om via de belasting geld terug te krijgen. Inventaris moet in de regel in 5 tot 8 jaar worden afgeschreven, maar als startende onderneming mag je de afschrijving willekeurig doen.
Hiermee kun je bij je belastingaangifte concreet geld besparen. Er zijn wel regels aan verbonden. Allereerst mag dit alleen in die boekjaren waar je recht hebt op startersaftrek. Je bedrijfsvorm moet ook ofwel een eenmanszaak, cv, maatschap of vof zijn.
Bovendien moeten de investeringen vallen binnen de regels van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Deze was in 2015 maximaal 15.687 euro, bij een investering van 56.025 tot 103.748 euro.
Heb je medewerkers in dienst die werkplekaanpassingen nodig hebben om te kunnen functioneren, dan kun je via je arbodienst en het UWV hier subsidie voor krijgen.
Als je gebruik maakt van bedrijfsmiddelen, kijk dan ook goed of ze niet onder de Vamil-regeling of de Energie- en milieu-investeringsaftrek vallen. In die gevallen is een aanzienlijk deel van je investering via de belastingaangifte terug te krijgen.
Zijn er naast deze formele mogelijkheden ook slimme trucjes te bedenken? Wat dacht je van de mogelijkheid om ergonomisch meubilair op proef te bestellen?
Als je het geen probleem vindt om regelmatig in andere stoelen of aan een nieuw bureau te werken, is dit een prima mogelijkheid om je investering in kantoormeubilair nog even voor je uit te schuiven.
Het is niet nodig om elke werkplek compleet in te richten met pc en randapparatuur. Zeker in de beginfase zul je veel gebruik maken van flexwerkers.
Geef ze een goede laptop en richt de flexplekken sober in. Goed werkgeverschap vereist wel laptopverhogers, externe toetsenborden en muizen.
Een lobby of receptie moet er uiteraard uitnodigend uitzien. Waarom zou je zelf schilderijen of kunstvoorwerpen aanschaffen? Haal ze bij een Kunstuitleen of geef beeldende kunstenaars in je vestigingsplaats de gelegenheid om bij jou te exposeren.
KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.
Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:
[su_spacer size=”10″]
En diverse vastgoedmarketing producten:
[su_spacer size=”10″]
Leave a Reply