Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Zo voer je een goed sollicitatiegesprek

| door

Sollicitatiegesprekken blijven spannend, want ze zijn altijd anders. Toch zijn er een paar dingen die standaard terugkomen in een gesprek.

In dit artikel delen we een paar van deze terugkomers, zodat jij je goed kan voorbereiden.

Waarom spreekt ons bedrijf je aan?

Bij de zoektocht naar een nieuwe baan kijk je vaak alleen naar de vacature. Wat zijn de werkzaamheden, functie-eisen en arbeidsvoorwaarden? Zodra dit past in jouw plaatje, klik je algauw op de ‘Nu solliciteren’-knop.

Maar de andere kant van de tafel wil weten waarom hun bedrijf bij jou past. Zoek de website op via LinkedIn of Google. Wat is de missie en visie? Wat zijn hun doelen? En op welke manier spreekt dit jou aan?

Deze informatie is ook heel relevant om de dresscode te bepalen voor het gesprek. Of je nou voor de functie magazijnmedewerker of interim manager gaat: liever iets te formeel dan te casual.

Op welke manier past deze vacature bij je?

In elke vacature staat wel een opsomming van kwaliteiten die je moet hebben. Raak hierdoor niet ontmoedigd. Dit is een lijst van de ideale kandidaat – die helemaal niet bestaat. Dit geldt zelfs voor een vacature CEO. Maar er zijn vast wel een aantal kwaliteiten die je wél bezit.

Is een kwaliteit bijvoorbeeld ‘organiseren en plannen’? Schrijf dan een aantal ervaringen op waaruit blijkt dat je deze kwaliteit bezit. Denk aan het organiseren van een vrijdagmiddagborrel of het maken van een werkrooster. Heb je tijdens je loopbaan hier nog niet mee te maken gehad?

Kijk dan verder! Misschien ben jij wel de partyplanner van je vriendengroep.

Vertel eens wat over jezelf

De vraag die altijd terugkomt want je (eventuele) toekomstige werkplek wil ook weten of jij bij het team past. Maar wat moet je op zo’n moment delen? Je kan natuurlijk vertellen over je hobby’s en interesses. Let wel dat niet alles relevant is voor een sollicitatiegesprek.

En weet wanneer je moet stoppen, want het kan zijn dat je door je enthousiasme een beetje vergeet waar het omgaat: het vinden van een nieuwe baan! Daarom is het handig om een elevator pitch te oefenen. Dit is een korte presentatie waarbij je jezelf in 30 seconden voorstelt.

Tijdens de pitch geef je antwoord op wie je bent, wat je kunt, wat je je toekomstige baan te bieden hebt en waar je zelf naar op zoek bent. Natuurlijk kan je veel meer over jezelf vertellen, maar de elevator pitch geeft je een goede basis.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.