Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Is het duidelijk waarom je niet bij jou moet zijn?

| door

Als ondernemer / makelaar zijn we geneigd om te vertellen dat we heel veel kunnen. Maar je kans op succes zal daarbij kleiner worden.

Doordat je zegt zoveel te kunnen weet je klant namelijk niet meer precies wat je doet.

Wanneer zij je onderneming dan willen aanbevelen weten ze zo snel niet wat ze over je moeten vertellen.

[the_ad id=’28752′]

Kuddegedrag

Een veel gemaakte fout door makelaars is dan ook om je diensten pakket samen te stellen op basis van je concurrentie.

Alles wat bij je concurrenten kan afnemen is bij jou ook beschikbaar. Met als gevolg: kuddegedrag.

Van nature heeft men namelijk het idee dat wanneer een groep ondernemers hetzelfde doet, dat daar de meeste winst te behalen is.

Dat is dus niet het geval.

Hoe te herkennen?

Wanneer prijs je belangrijkste instrument is weet je zeker dat je midden in de markt staat tussen alle andere concurrenten.

Alleen concurreren op prijs leg je heel vaak af. Er kan er immers maar een de goedkoopste zijn. Dus hebben een hoop ondernemers pech.

Dit zijn ondernemers die vaak druk zijn, maar geen of nauwelijks rendement boeken. Doordat je alleen kan concurreren op prijs staan je marges ook onder druk.

Wat is je plek in de markt?

De kern van dit verhaal kan je bereiken door jezelf af te vragen:

  • Wat is mijn plek in de markt? En
  • Welke klanten hebben wij dus eigenlijk liever niet?

Binnen een goede strategie moet het helder zijn voor welk soort klanten je je best gaat doen, en welke je over 3 jaar liever niet meer hebt.

Je klanten moeten je dienstverlening snappen. Het liefst met een zin moeten ze begrijpen wat je plek in de markt is, en waarom ze dus niet bij jou moeten zijn.

Minder concurrenten

Door te kiezen zal je worden gekozen. Dat is niet alleen bij klanten het geval, maar ook je concurrenten. Die kies je!

Wanneer je momenteel veel prijsdruk voelt en veel concurrenten hebt dan is het niet helder welke plek in je in de markt in neemt.

Je staat waarschijnlijk tussen alle concurrenten in, en daarom voel je veel concurrentie.

Durf dus te kiezen of de klant kiest voor je concurrent!

De nacht schilder

Een mooi voorbeeld van een ondernemer die een duidelijke plek heeft in de markt is De nacht schilder.

Zoals je aan de naam al zal herkennen schilderen zij alleen ‘s nachts en dat doet helemaal niemand. Dat zorgt voor een eigen plek in de markt.

Voelen zij prijsdruk en veel concurrentie? Nee, want zij kunnen juist de prijzen verhogen omdat ze ‘s nachts werken en hebben geen concurrentie.

Het enige probleem dat er vaak ontstaat is dat je het personeel zover moet krijgen om hier in mee te gaan. En ik kan je alvast verklappen: niet iedereen staat hiervoor open.

Wat is jou unieke plek in de markt? Ik ben benieuwd.

Succes!

Danny Verhoeven

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights