Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden
Het beginnen van een bedrijf is natuurlijk ontzettend spannend, en er komt vanalles bij kijken. Je gaat op zoek naar een goede kantoorruimte, schrijft jezelf in bij de KvK en zorgt ervoor dat je website en dergelijke helemaal op orde zijn.
Maar dan krijg je ineens een nieuwe vraag voorgeschoteld: moet je jouw merknaam registreren? Een vraag waar niet iedereen zomaar antwoord op heeft. We hebben de redenen waarom je dit wel zou moeten doen even voor je op een rijtje gezet.
Stel, je hebt eindelijk die geweldig unieke merknaam voor je onderneming gevonden. Een naam waar je weken over nagedacht hebt, en waar vele brainstormsessies over gedaan zijn.
Uniek, passend en rondom geweldig. Maar ineens kom je erachter dat je grootste concurrent dezelfde merknaam gekozen heeft. Weg concurrerende positie! Door je merknaam te registreren zorg jij ervoor dat je het alleenrecht op deze merknaam hebt, en deze dus niet door andere bedrijven gebruikt kan worden.
Dit geldt zowel voor de specifieke naam, maar ook voor vergelijkbare namen. Op deze manier kun jij je concurrentiepositie niet alleen veroveren, maar vervolgens ook behouden. Je kunt je merknaam in een handomdraai, online bij Jump registreren.
Zo’n merkregistratie is niet alleen van goede invloed op je concurrentiepositie; je mag deze namelijk ook als activa op je balans zetten. Dit betekent dus dat deze merknaam een bezit wordt van jouw bedrijf, en hierdoor dus meer waarde vertegenwoordigt. Dit zorgt er natuurlijk ook weer voor dat als je jouw bedrijf ooit zou willen verkopen, deze merknaam registratie ook in de toekomst voordelen op kan leveren.
Besluit je jouw merknaam niet te registreren, dan breng je jezelf (zeker in geval van een succesvolle dienst of product) in een lastig scenario wanneer het gaat om je concurrenten.
Het kan namelijk goed zo zijn dat een andere aanbieder in de markt eenzelfde naam voor een product of dienst heeft, en deze merknaam wél registreert. Resulterend in een brief op de deurmat waarin dit bedrijf je vriendelijk verzoekt (ofwel dwingt) om deze naam niet langer te gebruiken. Niet alleen levert je dit veel gedoe op, maar het kost je uiteindelijk ook veel geld.
Je zult je oude merknaam namelijk moeten veranderen in een nieuwe merknaam, en wel eentje die niets op de oude merknaam lijkt. Dit betekent de aanschaf van nieuwe promotiematerialen, verpakkingen, strategieën en ga zo maar door. Door de merknaam direct te registreren zorg je dus dat je in een veilige positie bent.
Leave a Reply