Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

5 creatieve manieren om als makelaar aan links te komen…

| door

Om meer relevante bezoekers naar je website te trekken zal je aan de slag moeten met link building (het verkrijgen van links op iemand anders zijn website). Behalve dat de “hyperlink” de meest traditionele vorm is om een nieuwe website te bezoeken zijn ze ook nog enorm relevant.

Toch zorgt niet elke link voor meer en relevante bezoekers, en zo ziet Google dat ook. Zij nemen links mee als indicatie van populariteit, maar stellen hier een aantal voorwaarden aan:

  • Is de link relevant
  • Op welke plek van de website is de link geplaatst
  • Welke reputatie heeft de bron (in de ogen van Google)
  • Wat is de anchor van de link (naam waarmee de link is geplaatst)

Toch is het niet eenvoudig om links te scoren op belangrijke websites waar je graag wilt staan. Website eigenaren zijn vaak erg kieskeurig als het gaat om linken naar andere websites.

[the_ad id=’28752′]

Link building draait om creativiteit

Over het algemeen kan je er wel vanuit gaan dat websites waar het heel lastig is om een link te verkrijgen wel de meest waardevolle zijn. Als het gaat om meer relevante bezoekers en zoekmachine marketing ben ik van mening dat het voornamelijk gaat om creativiteit.

Ben je in staat om unieke manieren te vinden om links te verkrijgen die je concurrenten nooit zullen krijgen? Dan win je het uiteindelijk altijd van je concurrenten.

1. Relatie marketing

Nog steeds worden er veel (geautomatiseerde) emails gestuurd waarin iemand vraagt om een link vermelding, maar vraag jezelf eens af: Zou jij snel een link plaatsen naar iemand / een website die je helemaal niet kent?

Het is daarom belangrijk dat je eerst een relatie opbouwt met iemand voordat je überhaupt gaat vragen om een link. De gun-factor speelt namelijk ook een grote rol met betrekking tot link building.

Wanneer jij dus direct een email gaat sturen en daarin vraagt om een link vermelding maakt dat maar een ding duidelijk: je bent enkel uit op eigen gewin, en dat vind geen enkele website eigenaar tof.

Wat je zou kunnen doen voordat je het überhaupt met deze website eigenaar hebt over een link vermelding is:

  • Deel zijn content op social media.
  • Geef hem exposure op je eigen blog (en dit laat je hem natuurlijk wel weten).
  • Zoek interactie op zijn berichten op social media. Het liefst zelfs op onderwerpen die niks met je core business te maken hebben.
  • Gun hem een opdracht. Wanneer je er voor kan zorgen dat je hem in contact kan brengen met iemand die waardevol voor zijn core business is, dan is dat enorm waardevol.

Wanneer je van waarde voor iemand bent, dan wilt diegene graag iets voor jou terug doen. Wanneer je uiteindelijk dan zal vragen om de link vermelding is de kans veel groter, dan wanneer je dit zal vragen bij het eerste contact.

arms

2. Google reverse image search

Het kan op internet voorkomen dat iemand je infographic of een andere afbeelding overneemt, maar vergeet jou de credits daarvoor te geven in de vorm van een bron vermelding.

Via ‘Google Afbeeldingen’ kan je op basis van je infographic op internet zoeken waar deze overal staat afgebeeld. Wanneer je ziet dat een blog je infographic heeft over genomen adviseer ik om een vriendelijke email te sturen.

Je boodschap daarin kan zijn: “Bedankt voor het overnemen van mijn infographic. Ik zou het erg waarderen als je mij als bronvermelding erbij zou plaatsen.”

Dat werkt een stuk beter dan wanneer je boos op diegene wordt en een bron vermelding gaat eisen 😉

Hoe doe je dat?

  • Ga naar Google afbeeldingen
  • Klik op het fototoestel icoontje

Google_Afbeeldingen

  • Vervolgens kies je voor de optie ‘Afbeelding uploaden’ en zoek je de infographic op. Google zal dan op internet gaan speuren waar de afbeelding nog elders gebruikt is.

3. Ghostwriting met canonical tag

Klinkt erg ingewikkeld, maar dat is het niet. Er is geen Nederlandse vertaling voor een “Ghostwriter”, maar een ghostwriter schrijft content onder iemand anders zijn naam tegen betaling. Een ghostwriter zal worden ingezet als diegene geen tijd of capaciteiten heeft om een blog te onderhouden.

Deze tactiek is ongewoon en uniek, maar je kan jezelf inzetten als ghost writer voor een blog in ruil voor een canonical tag implementatie. Sommige blogs accepteren namelijk geen gastbloggers en / of willen geen credits geven aan diegene die het stuk geschreven heeft.

Geen zichtbare link, maar wel SEO waarde!

Jezelf beschikbaar stellen als ghostwriter bied je dan toch de mogelijkheid om SEO waarde te ontvangen voor je artikel door middel van de canonical tag. De blog eigenaar zal hier eerder open voor staan omdat de canonical tag niet zichtbaar is voor zijn gebruikers.

Een ander bijkomend voordeel is dat het voor je concurrenten een stuk lastiger is om je linkprofiel te controleren. Niet dat je je daar druk om zou moeten maken, maar toch.

4. Gratis instap bij een betaalde dienst

Verkoop je een abonnement of een ander soort betaalde dienst? Stel een deel gratis beschikbaar voor diegene die een artikel over je bedrijf schrijven (natuurlijk inclusief link vermelding).

Een andere benadering is natuurlijk ook mogelijk waarbij je een extra service / product beschikbaar stelt voor diegene die een artikel over je bedrijf publiceert. Je kan hier zelf zo creatief mogelijk mee om gaan.

Tip: Dit principe werkt erg goed wanneer de gratis versie van je dienst enkel beschikbaar is voor diegene die over je onderneming gaan schrijven. Dit werkt dus niet wanneer je dienst al gratis is voor elke bezoeker.

De kracht van deze tactiek zit hem vooral in het feit dat men zich mag toerekenen bij een selecte groep, en een deel van een betaalde dienst gratis ontvangt.

5. Vermeld de Twitter naam van een autoriteit in je blog titel

Binnen elke branche is er een autoriteit actief met een groot netwerk. Iedereen wilt graag zijn aandacht en het liefst dat hij je website promoot op zijn blog of social media natuurlijk.

Nu kan je proberen deze persoon elke dag te tweeten, maar daarmee ben je niet uniek en waarschijnlijk ook niet de enige. Een autoriteit binnen een specifiek vakgebied kan je bereiken door zijn ego te strelen. Daarvoor zal je verder moeten gaan dan simpel een bericht sturen, en laten zien dat je er echt moeite voor doet.

Zet deze persoon in het zonnetje op je blog

Wellicht heeft deze persoon de afgelopen tijd een mooi resultaat geboekt of iets dergelijks. Je kan ervoor kiezen om daar een artikel over te schrijven en je eigen mening er aan toe te voegen.

Belangrijk binnen deze strategie is om zijn Twitter @gebruikersnaam te vermelden in je blog titel. Deze titel word namelijk vaak overgenomen op social media, en telkens wanneer iemand dit zal doen verschijnt je blog in zijn @reply’s.

Je maakt op deze manier gebruik van je netwerk in plaats van jezelf op de voorgrond te plaatsen. Zie het als een soort van introductie naar deze persoon toe, en je grijpt er in ieder geval de aandacht mee.

ON NOW

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

2 responses to “5 creatieve manieren om als makelaar aan links te komen…”

  1. Leuke ideeën. Vooral tips 3 over de ghost writing met een cannonical tag is een originele 🙂

    Let wel dat die blogpost dan niet geïndexeerd gaat worden in Google (want je zegt tegen Google dat de content ergens anders staat), dus het zal de blog voornamelijk om content voor de gebruikers moeten gaan.

    Om volledig van de SEO waarde gebruik te maken kun je het beste je artikel ook op je eigen site zetten.

    • Danny Verhoeven says:

      Hey Nils. Nog bedankt voor je reactie. Inderdaad de bedoeling om alleen te schrijven specifiek voor die community.

      Je laatste punt gaat in de praktijk vaak niet op. Blogs die normaal geen gastbloggers toelaten zullen in de meeste gevallen daarom wel unieke content eisen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.