Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden
Stel je gaat een baan zoeken. Je vraagt eens rond in je netwerk, je zoekt op de vacaturesite Jobrapido.
Of je stuurt open sollicitaties naar bedrijven. Maar wat kun je vooraf weten over de mensen? Hoe gaat de werkgever met zijn personeel om? Wat zijn de onderlinge verhoudingen?
Hoe staat men ten opzichte van de omgeving, milieu en dergelijke? De bedrijfscultuur wordt namelijk steeds belangrijker. We noemen een paar culturele zaken in een bedrijf.
[the_ad id=’28752′]
De sfeer op kantoor is niet iets wat in een vacature vermeld staat. Is dat wel zo, dan is het de interpretatie van de mensen die er werken.
Je moet ergens minimaal een keer binnenlopen om te weten hoe de sfeer is. Als je tijdens een sollicitatie een afdeling binnenloopt is het goed om eens goed naar de potentiële collega’s te kijken.
Wat je werk ook is, je werkplek is belangrijk. Omdat je een uur of 8 (in geval van een fulltime functie) daar bezig bent.
Heeft de werkgever comfort en veiligheid op de werkplek op een laag pitje staan, dan is dat niet prettig. Op kantoor is ergonomie belangrijk. In een werkplaats zijn de PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen) iets waar niet op bezuinigt moet worden.
Wordt er tijd gemaakt voor de onderlinge team verhouding? Is er een budget om jaarlijks aan teambuilding activiteiten te doen? Dit zegt wat over hoe een werkgever met zijn personeel omgaat.
Ook de collega’s onderling zullen anders zijn als ze af en toe buitenom het werk met elkaar te maken hebben.
Bereikbaar zijn voor elkaar is belangrijk. Dit geldt voor het management maar ook voor jou en je collega’s. Dit betekent niet dat je tijdens de vakantie gebeld moet kunnen worden. Maar het gaat om toegankelijk en emotioneel bereikbaar te zijn.
Je kunt je niet afsluiten voor de gevoelens en bezigheden van je naaste collega’s. Ook als management moet je openstaan voor iedere medewerker.
Dit versterkt de band en bereidwilligheid in het team.
Sluit een groep mensen op en er is altijd wel iemand die over het weer begint. Vervolgens gaat het gesprek richting het nieuws.
Dit geeft aan dat wij als mensheid daar behoefte aan hebben. Af en toe moet er tijd zijn om met elkaar eens te bomen over maatschappelijke problemen. Respecteer elkaars mening.
Je leert elkaar beter kennen en je snapt elkaar motieven beter. Dit komt de bedrijfscultuur zeker ten goede.
In veel bedrijven is er sprake van een wij-zij verhouding. Dit gaat vaak tussen een buiten- en binnendienst van een onderneming.
Of de afdeling verkoop en de uitvoerende afdelingen. Dit moet niet uitmonden in twee aparte bedrijfjes. Maar het heeft ook een positief effect. Als in de productie iedereen er over eens is dat de verkoop iets niet goed heeft gedaan, dan zijn ze het wel met elkaar eens. En dat is ook weleens goed.
Bedrijfscultuur bepaald voor een groot deel of je ergens wel of niet bijpast. Let daar dus op tijdens het solliciteren. Omdat je dit amper kan inschatten tijdens een sollicitatiegesprek, zijn kleine signalen belangrijk. Vraag er ook naar. Het liefst aan een medewerker die je tijdens een rondleiding tegenkomt.
Leave a Reply