Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

De voor- en nadelen van het huren van kantoorruimte

| door

Vaak begint een ondernemer klein, met een bedrijf aan of vanuit huis. Het bedrijf groeit of er ontstaat simpelweg de behoefte aan externe kantoor- of bedrijfsruimte.

In je zoektocht naar deze ruimte heb je 2 opties: huren of kopen. In dit artikel licht RSP Makelaars de voordelen en nadelen van het huren van kantoorruimte of bedrijfsruimte uit.

De voordelen

  • Je bent flexibel
  • Je hebt geen onverwachte kosten
  • Kosten voor het huren van bedrijfsruimte zijn aftrekbaar

[su_spacer size=”10″]

1. Je bent flexibel

Als je net bent gestart of als je bedrijf zich in de groeifase bevindt, kunnen de eerste paar jaren nog wat onzeker zijn.

Als je huurt ben je flexibel(er). Periodes waarin het financieel tegenzit zullen zich afwisselen met periodes van groei en mogelijkheden.

In dat geval is het fijn om te weten dat je niet voor onbepaalde tijd aan een pand vastzit en in principe weg kan wanneer jij dat wil (wel met een opzegtermijn in acht te nemen). Ook als de ruimte niet meer passend is voor je bedrijf of organisatie, ben je zo weg.

En zonder dat je rekening moet houden met het vinden van een nieuwe huurder; dat is de zorg van de eigenaar of verhuurder.

2. Je hebt geen onverwachte kosten

Een voordeel van huren is dat onderhoud en grote reparaties in principe voor de rekening van de verhuurder zijn.

Het huurrecht in Nederland kent namelijk drie verplichtingen voor de verhuurder: 1) het ter beschikking stellen van de zaak, 2) het verhelpen van gebreken en 3) het goed onderhouden van het gehuurde.

Hiermee wordt wel groot onderhoud en grotere reparaties bedoeld. Zo dient u een lekke kraan bijvoorbeeld zelf te (laten) repareren.

3. Kosten voor het huren van bedrijfsruimte zijn aftrekbaar

Kosten voor het huren van bedrijfsruimte zijn aftrekbaar van de winst.

Onder andere de volgende kosten:

  • De huur van je bedrijfsruimte;
  • Gas, water, elektra;
  • Verzekeringen;
  • Schoonmaakkosten;
  • Inrichtingskosten;

[su_spacer size=”10″]

Meer informatie over welke kosten je kunt aftrekken vind je hier.

De nadelen

Je verdient niet aan het pand als deze in waarde stijgt.

Als je huurt, is het pand niet jouw eigendom. Een verschil met kopen is dat laatstgenoemde een investering is, omdat je middels een hypotheek elke maand een stukje van het pand afbetaalt.

Meestal stijgt elk jaar de huurprijs. Die waardestijging van het pand zie je als koper wel, maar als huurder niet terug in je portemonnee.

Je moet rekening houden met de eigenaar of verhuurder van het pand

Zoals hierboven al gezegd, is het pand niet jouw eigendom. Dat wil zeggen dat je dus niet helemaal zelf mag bepalen wat je ermee doet.

Wil je een muurtje slopen? Een stuk bijbouwen? Dan moet dat in overleg met de eigenaar of verhuurder.

Dat geldt voor vrijwel elke grotere aanpassing.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights