Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Effectief vergaderen? Dat doe je zo!

| door

Je hebt het op je werk ongetwijfeld wel eens meegemaakt: de lange vergaderingen die niet bepaald effectief zijn. Dit kost alleen maar tijd en energie en hier haal je dan maar weinig uit.

Niemand zit natuurlijk te wachten op onnodige vergaderingen. Benieuwd hoe je voortaan effectief kunt vergaderen? Wij zetten wat handige tips op een rij, dus lees snel verder!

Alleen vergaderen als het echt nodig is

Het is goed mogelijk dat teams iedere week een vergadering gepland hebben. Echter betekent dit niet dat er iedere week ook echt iets te bespreken is. Om effectief te vergaderen, is het daarom goed om alleen te vergaderen als het echt nodig is.

Anders kost het iedereen alleen maar tijd en energie, waar je maar weinig voor terug krijgt.


Begin op tijd

Effectief vergaderen begint met op tijd komen. Je hebt het vast al wel eens meegemaakt dat er mensen later kwamen bij de vergadering omdat zij nog even koffie of thee gingen halen.

Dit kan vervelend zijn voor de rest. Zorg ervoor dat alle aanwezigen meteen betrokken zijn bij de vergadering en er dus meteen op tijd bij zijn.

Afwisselende locaties

Om effectief te kunnen vergaderen, kan het ook goed zijn om zo nu en dan eens af te wisselen in de locatie. Elke week een meeting hebben in dezelfde ruimte kan een beetje gaan vervelen, waar de vergadering ook over gaat.

De omgeving speelt namelijk ook een rol in hoe de vergadering verloopt. Wissel daarom eens wat vaker af. Binnen je eigen bedrijf, maar ook een externe vergaderruimte kan een goede mogelijkheid zijn.

Wijs een voorzitter aan

Om een vergadering goed te laten verlopen, is het verstandig om vooraf een voorzitter aan te wijzen. Deze persoon zal verantwoordelijk zijn voor het verloop en het timemanagement.

Deze persoon is degene die eventueel kan onderbreken als er van het onderwerp wordt afgeweken.

Wijs een notulist aan

Naast een voorzitter is ook een notulist belangrijk bij iedere vergadering. Deze persoon is degene die afspraken en belangrijke punten noteert, zodat alle aanwezigen hier altijd op een later moment weer op kunnen terugkijken.

Zorg er dus voor dat je naast een voorzitter, ook een notulist aanwijst iedere keer.

Stel agendapunten op


Voor iedere vergadering is het handig om vooraf agendapunten op te stellen. Op deze manier weet iedereen wat er allemaal besproken moet worden en kunnen jullie onderwerp na onderwerp afgaan.

Dit zorgt voor structuur tijdens de meeting en dit is voor iedereen natuurlijk fijn. Agendapunten zijn in ieder geval essentieel om een vergadering goed te laten verlopen.

Deze tips kunnen je erbij helpen om voortaan effectief te vergaderen. En hier heeft iedereen profijt van, want op deze manier zullen echt de belangrijke dingen worden besproken. Op zoek naar een leuke vergaderruimte voor de afwisseling? Een vergaderruimte in Amsterdam kan dan zeker een aanrader zijn.

Doe er alles aan om de vergaderingen binnen het bedrijf zo effectief mogelijk te laten verlopen. Op deze manier kunnen er vaak betere resultaten behaald worden.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.