Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Hoe belangrijk is transparantie voor makelaars? Interview met Nathan Veenstra

| door

Welke ontwikkelingen voor online vastgoedmarketing moet je volgen?

Vandaag in gesprek met Nathan Veenstra, Letterzaken.

nathan veenstra

Wie ben je, en wat is je expertise?

Ik ben Nathan Veenstra, gespecialiseerd in SEO (zoekmachine-optimalisatie) en conversie-optimalisatie.

Dat laatste betekent het verbeteren van je website, zodat bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden.

Welk probleem los jij van klanten op?

Kort gezegd help ik ondernemingen om meer omzet uit hun website te halen. De ene keer is dat door te helpen beter vindbaar te worden in Google, de andere keer door de website te verbeteren om de bezoekers aan te zetten tot actie.

En daarbij spelen goede webteksten trouwens ook een belangrijke rol. De invloed van woorden wordt helaas schromelijk onderschat.

Wat is je nummer 1 tip voor makelaars?

Kies voor onderscheidende en geloofwaardige teksten. Kies voor een verhalende beschrijving van een pand of schrijf eens het eerlijke verhaal, zonder wollige woorden.

De standaard omschrijvingen kennen we inmiddels wel en die lezen we niet meer.

Hoe kan de makelaar zich online onderscheiden?

Door een eigen identiteit neer te zetten. Laat zien wie er achter jouw organisatie zitten. En niet alleen op de ‘Over ons’-pagina van je website. Laat jezelf en je team zien.

En kies daarnaast voor de taalgebruik dat past bij jouw makelaardij en jouw doelgroep. Doe eens wat minder formeel of kies juist voor een exclusieve uitstraling en gebruik daarbij nog chiquere woorden. Weet wat past bij wat jij doet.

Hoe zorg je als makelaar voor meer contact momenten online?

Weet hoe je doelgroep contact wil leggen. Zorg ervoor dat je dat mogelijk maakt. Krijg je veel bezoekers op je website, dan zou je een chatbox kunnen overwegen. Ben je veel op de weg, is contact via Whatsapp een overweging.

En misschien is er wel een drempel omdat mensen liefst in redelijke anonimiteit vragen willen stellen. Bedenk dan hoe je dat mogelijk kunt maken. De chatbox is daar een voorbeeld van.

Hoe positioneert de makelaar zich online als betrouwbaar?

Zich minder focussen op het aanbod, maar meer op vragen die bij de websitebezoeker spelen.

Daar hoort die identiteit bij die ik al noemde: laat jezelf en je team zien, kies de woorden die bij je doelgroep passen en maak het mij zo makkelijk mogelijk om alles te vinden dat ik zoek.

Denk er bijvoorbeeld ook eens over na om je algemene voorwaarden te versimpelen. Ik heb de mijne in 2017 in jip-en-janneketaal laten opstellen; zo beknopt mogelijk en makkelijk leesbaar, dat schept vertrouwen.

Makelaars met een blog. Waar moeten zij over schrijven?

Er zijn legio ideeën, het belangrijkste bij bloggen is:

  • Wat heeft mijn potentiële klant eraan?
  • Hoe onderscheid ik me van anderen?

Je hebt veel kennis en ervaring in huis. Daar valt ook veel over te schrijven. En van een makelaar verwacht ik niet iedere week een nieuw blog. Dus je hoeft ook niet per se veel onderwerpen te hebben.

Een heel goede manier om te ontdekken waarover je kunt bloggen is na te gaan waar je veel over vertelt naar klanten of welke vragen veel voorkomen. Schrijf over ieder onderwerp een stuk en je hebt zo een aantal blogs klaar.

En: schrijf zoals je spreekt. Dat kan zelfs heel makkelijk met de dicteerfunctie op smartphones. Bij iOS (Apple) staat een microfoontje links van de spatiebalk en ook in Android zal zoiets mogelijk zijn.

What is the next big thing?

Eerlijk gezegd ben ik niet van de trends en de ‘next big thing’. Vaak zijn dat namelijk hypes die weer overwaaien. Zonde om je daarmee bezig te houden.

Een item dat zeker speelt op het moment van schrijven en waar iedere website-eigenaar zich van bewust moet zijn is een beveiligde verbinding op de website.

Het SSL-certificaat (eigenlijk TLS-certificaat) versleutelt de data die over jouw website worden verzonden en is herkenbaar aan https voor je domeinnaam en het groene slotje. We gaan naar ‘all https’, dus je website mag echt niet meer zonder nu.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Geef een reactie