Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden
Kan je een bedrijf registreren op een virtueel kantoor adres? Deze vraag wordt vaak gesteld en vaak is het antwoord even vaag. Dat het mogelijk is, is bij het merendeel van de mensen bekend maar hoe je dit voor elkaar krijgt, is minder bekend.
In het nieuws lees je vaak over buitenlandse bedrijven met een postadres in Nederland. Voor deze bedrijven kleven veel voordelen aan een zogeheten postbus onderneming. Deze voordelen zijn vooral belastingtechnisch gezien interessant.
[the_ad id=’28752′]
Maar ook als jij gewoon in Nederland vertoeft, kan het registreren van jouw onderneming voordelen hebben.
Nieuwsgierig geworden? Lees dan gewoon even verder!
Laten we beginnen bij het begin. Wat is een virtueel kantooradres nou precies? Wanneer u een virtuele kantooradres huurt, huurt u een postbus. Klanten en leveranciers kunnen dan al hun post sturen naar dit postadres. Deze postbus wordt beheerd door het bedrijf waar u huur betaald.
Hoe u uw post kunt inzien en ontvangen, is per bedrijf verschillend. Zo bieden sommige bedrijven aan om de post in PDF formaat naar u toe te mailen. Zij openen dus uw post en sturen deze per e-mail naar u toe. Andere bedrijven ontvangen enkel uw post en sturen deze weer naar u door. Privacy technisch gezien is de laatste oplossing beter.
In een aantal gevallen heeft u ook de mogelijkheid om naast het zakelijke postadres voor bepaalde dagen een kantoorruimte of een vergaderzaal te huren. Zo kun je jouw virtueel kantooradres omzetten naar een virtueel kantoor!
Een virtueel adres kan niet (meer) worden gebruikt als vestigingsadres voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De KvK controleert om de zoveel tijd alle inschrijvingen.
Ook als je ingeschreven staat bij een bedrijfsverzamelgebouw maar uit jouw huurcontract blijkt dat je minder dan 40 uur per week op kantoor zit, zul je je vestigingsadres moeten wijzigen. Zo niet, dan zal jouw bedrijf worden verwijderd uit het Handelsregister.
Inschrijven op adres waar activiteiten worden uitgevoerd
In dit geval zul je dus jouw bedrijf moeten inschrijven op het adres waar jij je activeiten uitvoert. Grote kans dus dat je als startende ondernemer je bedrijf op jouw thuis adres zal moeten registreren.
Wel is het in sommige gevallen mogelijk om je eerst in te schrijven op jouw thuisadres en dit later te veranderen naar het virtuele kantooradres.
Wat zijn dan de voordelen van een virtueel kantooradres? We zullen de voordelen van een virtueel op een rijtje zetten:
![]() |
Een weekje niet op kantoor en deze stapel kan op jou staan te wachten.
Het grootste voordeel voor bedrijven buiten Nederland blijft toch wel het kunnen ontduiken van het betalen van belasting. De EU is echter bezig om deze postbusbedrijven in o.a. Amsterdam aan te pakken.
Een virtueel kantooradres kan dus ook voor ondernemers in Nederland interessant zijn. Als Nederlandse onderneming kun je er misschien geen belastingvoordeel mee halen maar dat betekent niet dat er geen voordelen aan kleven.
Veel succes!
Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl
KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.
Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:
[su_spacer size=”10″]
En diverse vastgoedmarketing producten:
[su_spacer size=”10″]
“Wel is het in sommige gevallen mogelijk om je eerst in te schrijven op jouw thuisadres en dit later te veranderen naar het virtuele kantooradres.”
In welke gevallen is dit het geval?