Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Makelaars en social media. Geen perfecte match…

| door

Steeds vaker beginnen ondernemers hun zoektocht naar een product of dienst via social media. We hechten immers meer waarde aan een aanbeveling van je eigen netwerk waar je een relatie mee hebt dan een vreemde website. Ook in onze markt van kantoorruimte verhuur word er regelmatig een zoekopdracht naar een geschikte werkplek geplaatst.

Omdat wij natuurlijk social media monitoren krijg je een idee van hoe makelaars social media gebruiken, maar niet vanuit het standpunt van de ondernemer.

Tijd voor een experiment dus om te ontdekken hoe de gemiddelde makelaar in de kantorenmarkt social media gebruikt.

[the_ad id=’28752′]

Maak kennis met Jeroen Akelman van Akelman Assurantiën

Om een goed onderzoek te starten met de grootste kans op respons op de zoekopdracht die we op social media gaan plaatsen besloot ik een nep profiel op Twitter te starten. Als wij zelf een nieuw kantoor nodig hebben dan hebben we daar natuurlijk de hulp van ons netwerk op social media niet bij nodig. Onze eigen database zou voldoende zijn om een geschikte werkplek te vinden.

Jeroen Alkelman, CEO van Akelman Assurantiën was geboren. Jeroen was op zoek naar 140m2 kantoorruimte in Amsterdam en onderstaande Twitter bericht werd geplaatst.

Onvindbaar voor de makelaar?

Nee. Een makelaar die social media zou monitoren op bepaalde relevante zoekwoorden (zoals kantoorruimte) kan elk bericht vinden geplaatst vanaf een openbaar profiel. Zo ook dit bericht. Dit kan je doen via Twitter search, en op deze manier kan je dus gratis in contact komen met een potentiële huurder. Het resultaat? Geen enkele reactie.

De volgende dag nog een keer proberen dan maar

Het kan natuurlijk een slechte timing zijn en het bericht kan ver naar beneden gezakt zijn in de zoekmachine van Twitter. Ik besloot het de volgende dag nog eens te proberen.

Ongeveer hetzelfde bericht, maar nu met de hashtag #durftevragen. Het resultaat? Geen enkele reactie.

3 maal is scheepsrecht

Realiteit is natuurlijk dat als je in deze fase al geen contact hebt gezocht met Jeroen je een nieuwe (gratis) klant misloopt. Zonde.

In de praktijk gaat een ondernemer natuurlijk niet smekend op zijn knieën om 3x te vragen om hulp, maar voor een representatieve uitkomst van dit kleine onderzoek gaven wij de makelaars nog een laatste kans.

In plaats van het woord “Kantoorruimte” hebben we nu “Werkplek gebruikt. Wellicht dat makelaars daar wel op monitoren. Het resultaat? Geen enkele reactie. Kunnen we daarmee concluderen dat makelaars geen perfecte match met social media zijn? Nog niet. Want alhoewel het voor ons vanzelfsprekend is om Twitter en andere sociale media te monitoren kan ik begrijpen dat de gemiddelde makelaar niet van het bestaan van Twitter search kent. Overigens weten makelaars dus ook niet wat er over hun bedrijf allemaal gezegd word. Als ze deze zoekwoorden niet monitoren is de kans ook klein dat ze hun eigen bedrijfsnaam monitoren.

Een directe @ reply sturen aan de makelaar zelf

We besloten nog een stap verder te gaan voordat we de conclusie trekken over het social media gebruik van makelaars. Een @ reply zou voldoende moeten zijn om in contact te komen met de makelaar met een zoekopdracht naar kantoorruimte. Toch? Dat is nog maar de vraag. In Twitter search op “Kantoorruimte” of “werkplek” is namelijk vooral te zien dat elke makelaar het aanbod door plaatst, maar nauwelijks tot geen interactie te vinden is. Word social media dan alleen door makelaars als push kanaal gezien? Ik besloot het toch een kans te geven.

Je voelt het misschien al aankomen, maar helaas ook op deze manier geen enkele reactie terug ontvangen. Als bewijs onderstaande lege reply inbox van Jeroen:

Conclusie

De enige conclusie die je uit dit kleine experiment kan halen is dat een groot gedeelte van de makelaars actief op Twitter het enkel als push kanaal gebruikt. Een kanaal om te laten zien welke panden ze in beheer hebben, en of er iemand wellicht nog interesse in heeft.

Het vragen of iemand interesse heeft kunnen ze daarbij beter schrappen want verder word er niet naar Twitter om gekeken. Met dit experiment kan ik dus concluderen dat de gemiddelde makelaar lang niet alles uit social media haalt. Social media alleen gebruiken als push kanaal werkt niet.

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

En diverse vastgoedmarketing producten:

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

×

Gratis video: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Bekijk de video en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste deel van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • Waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

VIP Community

Als lid van de VIP community krijg je ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken