Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Makelaars willen geen klanten via hun website

| door

8583949219 f55657573e mRegelmatig bekijk ik websites van makelaars en val regelmatig van de ene naar de andere verbazing. Dat makelaars potentiƫle klanten via social media negeren is al verontrustend, maar als ik de gemiddelde website van een makelaar bekijk kan ik maar een conclusie trekken: makelaars willen geen klanten via hun website.

Nou zou ik daar blij om kunnen zijn omdat ze bij Kantoorruimtevinden.nl dan wel de resultaten kunnen boeken, maar onze missie is om de makelaar beter vindbaar te maken op internet. Behalve dat het via onze eigen website kan, geven wij ook graag advies over hoe zij hun eigen website kunnen verbeteren. Het is hard nodig!

[the_ad id=’28752′]

Makelaars willen geen klanten

Geen idee of het bewust is maar de gemiddelde makelaar houd met zijn website klanten weg. Zij zorgen er namelijk voor dat bij het belangrijkste onderdeel van een website deze klant de website direct verlaat.

Voor een makelaar is de belangrijkste pagina op zijn website de plek waar de bezoeker zijn interesse toont in een object. Via dat formulier kan je een bezichtiging in plannen om verder in het verhuur / verkoop proces te komen.

Alleen zullen veel bezoekers afhaken omdat het gemiddelde formulier er als volgt uit ziet:

formulier-makelaars

Het lijkt de ‘standaard’ te zijn voor makelaars om een formulier als deze te gebruiken. Toch is het voor de gemiddelde bezoeker een overweldigend formulier vanwege de hoeveelheid informatie waar om gevraagd word. Daarnaast word er niet alleen om gevraagd, maar ook nog eens verplicht gesteld. Reden genoeg voor een groot deel van je bezoekers om af te haken.

Opmerkingen over dit formulier:

  • Waarom moet ik mijn vraag specificeren? Als ik een vraag of opmerking heb dan wil ik deze er gewoon bij zetten. Moet ik nu ook gaan nadenken over mijn type vraag? Verwarrend.
  • Voorletters? Wat als ik deze niet heb of weet? Misschien heeft de bezoeker geen doopnamen of twijfelt hij of de eerste letter van zijn voornaam gebruikt mag worden.
  • Adres + woon gegevens. Waarom heb je deze gegevens in deze fase al nodig? De bezoeker wilt vrijblijvend in contact komen, maar bij dit soort gegevens verwachten ze dat ze ook nog eens post van je kunnen ontvangen waar ze helemaal niet op zitten te wachten.
  • Telefoon + mobiel. Er word hier vanuit gegaan dat iedereen een vaste lijn en mobiel heeft? En dat iedereen telefonisch gecontacteerd wilt worden?

Allemaal stappen waar de klant over na moet denken, en op het internet werkt het zo dat als een bezoeker er over na moet denken (en al helemaal verwarring ontstaat) hij afhaakt. Er zullen best mensen zijn die dit formulier in willen vullen, maar ik kan je garanderen dat je conversie laat liggen als je een formulier als deze gebruikt.

Focus op de klant

De reden waarom formulieren op deze manier worden opgesteld is mij ook duidelijk. Het is voor de makelaar makkelijk om alle gegevens al in een email te hebben staan, maar als dit formulier niet ingevuld word omdat er teveel drempels zijn waar de bezoeker overheen moet dan heb je er niets aan.

Daarnaast kan je ook wel concluderen dat je geld in online marketing ook verspild is omdat de website niet converteert. Dat is overigens inclusief je vermelding op Funda. Ook daar doet men niet altijd direct een aanvraag, maar klikken ze eerst door naar je website.

Overigens het formulier op Funda al eens gezien? Een simpel formulier waar alleen om het nodige gevraagd word.

funda-formulier

Perfect formulier? Nee, maar velen malen beter dan het formulier van de gemiddelde makelaar. Zo is de “Annuleren” knop niet logisch, en kan irritatie bij de gebruiker over bestaan als ze deze per ongeluk in drukken.

En wanneer je iets vergeet of verkeerd invult krijg je deze melding pas achteraf in plaats van tijdens het invullen van de velden.

Details maken het verschil

Wellicht denk je bij jezelf dat deze kleine aanpassingen nauwelijks verschil maken, maar in de praktijk zijn de resultaten juist enorm. Nog niet overtuigd?

Clicktale zag in hun data dat veel bezoekers afhaakte bij het inschrijf formulier, en besloten een test op te zetten. Zij voegde het woord ‘optioneel’ bij het telefoonnummerveld. Dit woord zorgde ervoor dat 2 keer zoveel mensen zich inschreven.

Optimaliseren-inschrijfformulier-website

Gevonden via Marketingmed.nl

Conclusie

Denk na over welke gegevens je bij een eerste contact moment echt nodig hebt. Gegevens zoals een adres en postcode kan je ook navragen aan de telefoon, maar kost alleen wat meer moeite. Je moet je dus afvragen wat je liever hebt: meer aanvragen (lees omzet) of minder aanvragen met extra informatie vooraf.

Minimaliseer dus waar mogelijk en denk ook na over welke velden je verplicht maakt. Sommige mensen willen nou eenmaal hun telefoonnummer niet direct geven, en het optioneel maken van telefoonnummerveld levert je ook weer conversie op.

Details maken het verschil in het optimaliseren van conversie!

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

3 responses to “Makelaars willen geen klanten via hun website”

  1. Joris says:

    Het valt mij ook op dat heel weinig makelaars de mogelijkheid bieden aan klanten om recensies online te plaatsen. Vooral in Amsterdam lijkt men erg bevreesd te zijn voor het oordeel van klanten.

    • Jeroen says:

      @Joris. Er zijn diverse initiatieven gelanceerd zoals bijv. wieisdebestemakelaar, daarna heeft Funda er voor gekozen om deze functie over te nemen.

      • Danny Verhoeven says:

        @Jeroen Is dat zo? Wist niet dat je bij Funda een review achter kan laten bij objecten.

        @Joris Makelaars kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om zelf klanten te benaderen voor reviews. Alleen worden de slechte reviews dan waarschijnlijk niet door geplaatst, en zal de bezoeker misschien gaan twijfelen over de authenticiteit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights