Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Online marketing voor makelaars: SEO (vervolg)

| door

In het vorige deel heb ik al een begin gemaakt in SEO. Ik heb de voordelen van SEO behandeld, en de reden waarom je mindset hierin belangrijk is. Een onderdeel dat vaak niet behandeld word, maar iemand die een focus heeft op korte termijn doelstellingen en black hat technieken kan daar uiteindelijk de prijs voor betalen.

Alhoewel het voor korte termijn nog steeds kan om Google te manipuleren raden wij dit sterk af. Je wilt immers dat je in de toekomst ook nog kan profiteren van je positie in de zoekmachine. In dit artikel ga ik je vertellen waar Google wilt waar je op focust, en daarmee dus op lange termijn beloond voor kan worden.

[the_ad id=’28752′]

Welk doel heeft Google?

Bij Google staat de gebruiker hoog in het vaandel. De resultaten die in de zoekmachines verschijnen moeten daarom ook de hoogste waarde bieden voor de Google zoeker. Je kan het zien als je eigen website.

Wanneer je een bezoeker een goede ervaring kan bieden dan is hij eerder geneigd om je website nogmaals te bezoeken, en dat wilt Google ook. Dat zoveel mogelijk mensen de zoekmachine gaan gebruiken, en telkens terug keren omdat Google garant staat voor goede en waardevolle informatie.

Het is ook de reden waarom Google graag wilt dat je focust op het maken van waardevolle content.

Dus met waardevolle content volgt de rest vanzelf?

Helaas. Het beeld dat Google schetst gaat voor de gemiddelde makelaar niet op. Vooral niet als je net een nieuwe website begint, en geen ervaring hebt met content marketing. Google gaat er namelijk van uit dat goede content zorgt voor:

  • Meer links naar je website / artikel
  • Veel social media shares
  • Gelukkige gebruikers die je content graag consumeren, en lang op je website blijven hangen vanwege je andere artikelen

Wanneer je namelijk veel gebruikers op je website ontvangt die je content waarderen. Zo erg waarderen dat ze andere er over willen vertellen dan moet het wel gaan om waardevolle content. Dat wilt Google zijn gebruikers ook niet onthouden.

Realiteit

De realiteit is niet dat je met goede content gegarandeerd bent van top posities in Google. Dat zou het vak zoekmachine marketeer overbodig maken. Als je namelijk een nieuwe website zou starten met content net zo goed als die van NU.nl wilt niet zeggen dat je dezelfde resultaten zal behalen.

Zij hebben immers een grote community van volgers die regelmatig hun content delen op social media, websites die linken naar de website en een goede reputatie. Zaken waar je als makelaar dus aan moet gaan werken als je een grote kans van slagen wilt hebben.

Zoals ik in het vorige artikel ook al aan gaf: SEO is hard werken.

Groot voordeel op je concurrenten

Toch heb je met waardevolle content al een groot voordeel op je concurrenten. Het is niet alleen voordeliger voor SEO, maar je onderscheid je er ook nog eens mee van je concurrenten. Zo zijn wij van Kantoorruimtevinden.nl de enige die op regelmatige basis bloggen over inspirerende werkplekken, tips met betrekking tot kantoorruimte huren en kantoorhumor.

Belangrijk is dus dat je aan de slag gaat met de content op je website. Dit doe je door alle content op je website te optimaliseren voor Google, en te gebruiken in je marketing. Vandaar ook de benaming content marketing.

Zoekmachine optimalisatie

SEO bestaat uit 2 onderdelen die je positie in Google beïnvloeden. Interne en externe factoren. Interne factoren gebeuren op je website zelf, en heb je zelf dus controle over. Externe factoren gebeuren buiten je eigen website om (zoals link building en social media).

Optimaal resultaat met website optimalisatie en externe SEO

Over het algemeen hebben de externe factoren een hogere impact op de zoekresultaten, maar zorgen er ook voor dat de interne factoren zwaarder wegen. Een combinatie van beide zorgt dus voor optimaal resultaat.

Interne factoren waar Google rekening mee houd zijn:

  • Hoe ziet de titel van je artikel / pagina er uit? Verwerk je zoekwoord(en) in de titel, maar zorg voor een titel die de pagina beschrijft en uitlokt om op te klikken. Deze titel word namelijk overgenomen door Google in de resultaten.
  • Maak gebruik van een meta description. Ook dit is een beschrijving van je content. Hier heb je echter meer ruimte en vaak word de meta description ook overgenomen door Google.
  • Verwerk de zoekwoorden waarop je graag wilt scoren in de tekst. Ook hierbij is het weer van belang om voor de bezoeker te schrijven, en niet voor zoekmachines. Google kan zorgen voor relevante bezoekers op je website, maar wanneer zij niet converteren heb je er niets aan.
  • Gebruik je afbeeldingen in je content? Gebruik de alt code om Google te laten weten waar het plaatje over gaat. Verwerk je zoekwoord in deze tag, maar ook in de bestandsnaam van je afbeelding. Je kansen om in de afbeeldingen sectie van Google te scoren word hier ook mee vergroot. Bijvoorbeeld op de panden in je aanbod.
  • Maak gebruik van header tags. Dit klinkt ingewikkeld, maar header tags zijn de technische term voor tussen kopjes in een tekst. Op deze manier kan Google beter bepalen waar je content over gaat.
  • Interne links. Vaak over het hoofd gezien, maar interne links kunnen erg effectief zijn voor SEO. Schrijf je een aantal gerelateerde artikelen of een serie zoals deze? Link ze aan elkaar. Belangrijk bij zowel intern als links die je van andere websites ontvangt is dat plaats belangrijk is. Hoe hoger de link in de content staat hoe meer waarde Google er aan hecht. Footer links worden in de toekomst dus minder waard.
  • Geef deze interne links een title tag. Deze title tag is ook weer een html code die je aan een interne link mee geeft om Google te laten weten waar de pagina over gaat waar je naartoe linkt.
  • Zorg voor interactie op je website. Google ziet je website graag in “beweging” en “fresh”. Regelmatig bloggen houd een website in beweging en interactie met je doelgroep op je website is daar ook een onderdeel van. Ook zorgt het weer voor meer unieke content.

Wat mag je verwachten van deze interne factoren?

Dat ligt er maar net aan hoe ver je in het SEO proces bent. Heb je een nieuwe website met veel concurrentie in Google? Dan zal het niet zoveel effect hebben, maar dat wilt niet zeggen dat je het niet moet doen. Deze interne factoren zorgen er voor dat Google je website beter begrijpt, en resultaten in Google behaal je door een combinatie van factoren.

Het heeft wel een grote impact op de zoekresultaten wanneer je al een tijd bezig bent met zoekmachine marketing en je website een hoge domein autoriteit of pagina autoriteit heeft. Dit zijn waardes die Google aan je website hangt om te bepalen of je een autoriteit in je vakgebied bent of (nog) niet.

Voorbeeld NU.nl

Wanneer NU.nl namelijk een artikel over onderwerp X zou schrijven tegenover een nieuws website die net pas begonnen is, dan zal het artikel van NU.nl hoger in de zoekresultaten verschijnen dan de nieuwe website. Logisch ook, want Google weet dat ze over het algemeen een hoge kwaliteit in content kunnen verwachten van NU.nl.

Ben je nieuwsgierig in hoeverre je website een autoriteit is? Moz hangt er een cijfer aan, en je kan met deze tool je website vergelijken met concurrenten.

Wat doen de bezoekers op je website?

Het lijkt er op dat Google de ervaring van gebruikers op websites ook mee nemen in hun algoritme en het een indicatie kan zijn om een website hoger / lager te ranken dan je concurrenten. Experts praten hier de laatste tijd over, maar zoals je misschien al weet laat Google nooit iets los over de ranking factoren.

Dit aspect is qua SEO dus nog wat onzeker, maar ik verwacht ook dat Google hier rekening mee gaat houden. Mensen zoeken namelijk met een doel, en wanneer het doel via de zoekmachine word bereikt op een externe website dan betekent dat een positieve ervaring voor de Google zoeker. Logisch zou zijn dat Google je daar voor gaat belonen.

Factoren op de website waar ik rekening mee houd zijn:

  • Bounce percentage. Hoeveel procent van mijn bezoekers klikt direct weg na aankomst, of drukt op de “back” knop in hun browser? Dat laatste is lastig te meten, maar kan voor Google een indicatie zijn dat de gebruiker niet heeft gevonden naar wat hij op zoek was.
  • Gemiddelde tijd per bezoeker. Hoe lang blijft de gemiddelde bezoeker op je website? Wanneer een bezoeker lang op je website blijft dan is dat (meestal) een teken dat hij je website van hoge kwaliteit vind. Dit in tegenstelling van bezoekers die direct weg klikken (bounce).
  • Pagina bezoek per gebruiker. Hoeveel pagina’s bezoekt een gebruiker op je website? Wanneer een gebruiker meer pagina’s bezoekt per sessie dan blijft hij automatisch langer op de website (verhoging van de gemiddelde tijd), en is het ook weer een indicatie dat hij graag op je website verblijft.
  • Conversie. Hoeveel bezoekers schrijven zich in voor de nieuwsbrief? Of laten hun aanvraag voor een van de objecten op je website achter? Conversie is een bevestiging van een gebruiker dat hij gevonden heeft naar wat hij zoekt. Dit moet altijd je streven zijn als makelaar.

Behalve SEO is dit ook data die waardevol is voor jou als makelaar. Het bepaald namelijk mede het succes van je website. Nogmaals: de gebruiker zorgt voor een succesvolle website, en niet Google!

Zoekmachine marketing (externe factoren)

Binnen zoekmachine marketing zijn de externe factoren van enorm belang. Zoals ik in de alinea over interne factoren al aan gaf kunnen de externe factoren ervoor zorgen dat de aanpassingen op de website meer impact hebben, maar deze externe factoren hebben ook een enorme impact op je zoekresultaten.

In dit onderdeel focussen we op 2 zaken:

  • Link building. En
  • Social media

Link building is een benaming die je vaak en veel voorbij ziet komen als het gaat om zoekmachine marketing. Makelaars die ik bezig zie met zoekmachine marketing concentreren zich alleen op dit onderdeel, en op een verkeerde manier. Bij link building probeer je het voor elkaar te krijgen om een link te verkrijgen op een andere website naar je eigen website. Je kan deze links zien als punten voor de populariteit van je website.

Niet alleen makelaars, maar ook zijn er nog steeds “experts” die daarmee concluderen dat je zoveel mogelijk links naar je website moet laten verwijzen vanaf andere bronnen, maar dat is niet het geval. Als makelaardij is het bijvoorbeeld niet relevant om een link vermelding te krijgen op een website over paarden. Een link op een vastgoed gerelateerd blog kan daarin tegen extreem waardevol zijn.

Focus op kwalitatieve links, en niet kwantiteit!

Ga op het gebied van link building altijd voor kwaliteit, en niet voor kwantiteit. Een link op een relevante website heeft in de meeste gevallen een hogere impact als honderden links op niet relevante websites. Google word namelijk steeds beter in het herkennen waar een link vandaan komt.

Waar kijkt Google naar bij een link?

Google kijkt naar de volgende aspecten van een link:

  • Waar is de link geplaatst? Staat de link in de content en hoog op de pagina? (waardevol) of staat de link in de footer van de website (minder waardevol).
  • Welke linknaam word er gebruikt? Gebruikt men je bedrijfsnaam als naam van de link? Of staat het zoekwoord erin. Het eerste geval draagt bij aan branding, en in het 2e geval vertel je Google waar de pagina over gaat waar naartoe gelinkt word. Een variatie in linknamen is belangrijker geworden na de Google Penguin update.
  • Word er een title tag toegevoegd? Voor extra SEO waarde kan er een title tag worden toegevoegd aan een link (net zoals bij interne links). Deze title tag is alleen zichtbaar voor zoekmachines, en niet voor gebruikers (tenzij je met je cursor op de link gaat staan).
  • Is de link “follow” of “nofollow”? Als een website eigenaar een “nofollow” code aan je link mee geeft dan zal Google deze niet volgen. Heeft de link dan geen waarde? Ik vind van wel omdat als je linkprofiel alleen maar bestaat uit links die Google wel volgt (follow links) dan kan Google dat verdacht vinden. Je wilt Google niet het idee geven dat je probeert te manipuleren met alle gevolgen van dien (Google penalty).

Als laatste (maar niet onbelangrijk) is het belangrijk dat je een strategie hebt met link building. Waar moeten de meest waardevolle links naar toe verwijzen? Zorg altijd voor een natuurlijke verdeling van links naar je website.

Over het algemeen krijgt de homepage de meeste links, maar wanneer je website alleen maar links naar je homepage bevat dan kan Google dit ook opmerken als beïnvloeding.

Voorzichtig met linknamen

Hetzelfde principe gaat op voor de linknamen van je linkprofiel. Wanneer je website veel links met dezelfde linknaam bevat, dan riskeer je een Google penalty. Het is daarom verstandig om men ook te laten linken met je bedrijfsnaam als linknaam.

Vraag dus niet altijd om zoekwoorden als linknaam omdat het geen organische opbouw is van je linkprofiel.

Social media

Alle experts zijn hier nog hevig over aan het discussiëren, en ook Google laat er niet zoveel over los. Wel verteld Google ons dat als je een openbaar social media profiel gebruikt Google deze kan indexeren, maar of social media signalen worden gebruikt om de zoekresultaten te verbeteren weten we niet zeker.

Social media als onderdeel van link building

De reden waarom ik het in dit artikel plaats is omdat social media likes en shares zorgt voor meer “kijkers” naar je content, en de kans tot meer verwijzingen en links vergroot. Dat is ook de reden waarom ik de discussie over social media dat de traditionele manier van link building vervangt onzin.

Koop geen links of likes

Deze discussie is namelijk op gang gekomen omdat er overal op internet links, maar ook social media likes worden aangeboden. Ik adviseer je om geen links of likes te kopen omdat Google hier op tegen is en steeds beter in staat is om dit te herkennen.

Conlcusie

Zoals je in dit artikel waarschijnlijk al hebt kunnen ontdekken is het vak SEO behoorlijk geavanceerd geworden. De tijd dat je zoekwoorden op een website kon vermelden, en gegarandeerd was voor top resultaten zijn voorbij.

Toch als je focust op de punten die ik in dit artikel behandeld heb, dan ben ik ervan overtuigd dat je het op termijn van elke concurrent kan winnen.

Zoekmachine marketing vraagt dus ook veel motivatie en doorzettingsvermogen. Succes word mede bepaald door je mindset, mogelijkheden ontdekken en dagelijks de juiste zaken doorvoeren om je website te blijven verbeteren.

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.