Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Top 3 valkuilen bij het beoordelingsgesprek

| door

Dit artikel is geschreven door Jacco van den Berg, Eigenaar Van den Berg Training & Advies & Auteur van Het GROTE gesprekkenboek

FotoJaccoMoed2

De beoordelingsgesprekken zitten er weer aan te komen en menig leidinggevende worstelt met dit gesprek. Zij willen bekend staan als een aardig persoon en tegelijkertijd willen ze dat hun afdeling kwaliteit levert.

Die combinatie blijkt in de praktijk een lastige. ´De kerk in het midden laten hangen´, is makkelijker en dat zal voor leidinggevenden niet anders zijn.

Toch is het beoordelingsgesprek ook mooi moment om de medewerker Vitamine A(andacht) te geven en de waardering voor geleverde prestaties uit te spreken.

Als deze prestaties niet goed zijn, is niets doen geen optie. Toch gaat hier menig leidinggevende hier de fout in.

[the_ad id=’28752′]

Beoordelingsfouten

1. Projectie

Een veel voorkomende beoordelingsfout is projectie. Bij projectie verheft u uw eigen prestaties en gedrag tot de norm.

U vindt de inzet van uw medewerkers bijvoorbeeld onvoldoende als zij 45 uur werken (terwijl ze een contract van 38 uur hebben) omdat u zelf zestig uur per week werkt.

Houdt u bij het beoordelen aan de functieomschrijving en de afspraken die gemaakt zijn toen uw medewerker in dienst trad. Zo voorkomt u discussies en een onredelijke beoordeling.

2. Aardig gevonden worden

Een van de redenen dat beoordelingsgesprekken als rituele dansen zijn, is dat leidinggevenden als aardig bekend willen staan. Zij halen het dan ook niet in hun hoofd een onvoldoende functionerende medewerker aan te spreken.

De zorgen zijn voor morgen.

Duidelijk, Open en Eerlijk beoordelen

Het ontbreekt deze leidinggevende aan lef om Duidelijk, Open en Eerlijk (DOE) te beoordelen. Als zij immers in het beoordelingsgesprek ‘een harde noot kraken’ bestaat de kans dat zij door hun medewerker niet meer aardig gevonden worden.

En dat is ‘natuurlijk’ ook niet de bedoeling van een beoordelingsgesprek.

3. Angst voor de eigen positie

Daarnaast zou een slechte beoordeling van een medewerker in de organisatie ook nog wel eens zo uitgelegd kunnen worden dat de leidinggevende een steekje heeft laten vallen in het selecteren en begeleiden van de medewerker.

Daarom ook maar het matige functioneren met de mantel der liefde bedekken.

Succes!

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights