Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Veelvoorkomende valkuilen van het maken van een rooster

| door

Er komt heel wat kijken bij het maken van een rooster. Bijvoorbeeld de onverwachtse planningswijzigingen en problemen met beschikbaarheid zoals over- of onderbezetting.

Hoewel elke planner voor een goed rooster gaat, loopt dat vaak anders dan verwacht. Hieronder vind je een aantal van de meest voorkomende problemen bij het maken van een rooster.

Te laat beginnen met het maken van het rooster

Planners zijn soms zo gericht op dagelijkse situaties binnen de organisatie, dat ze geregeld te laat beginnen met het inplannen van collega’s en het maken van een rooster.

Vaak wordt als reden voor het late beginnen gegeven, dat men zo meer rekening probeert te houden met potentieel onverwachte situaties. Het is begrijpelijk dat men daar rekening mee wilt houden, maar dit kan het maken van een rooster behoorlijk lastig maken.

Het personeel willen natuurlijk graag op tijd weten wanneer en waar ze moeten werken. Het uitstellen van het maken van een rooster, kan dus voor veel irritatie en stress zorgen bij de medewerker. Maar ook voor meer werkdruk bij de planner.

Wijzigingen op het laatste moment kunnen voor stress zorgen

Je hebt het rooster voor de volgende periode gemaakt, en je collega’s hebben het rooster inmiddels ontvangen.

Plots valt iemand ziek of doet zich een dringende situatie voor die absoluut niet kan wachten. Worst case scenario is een combinatie van deze voorbeelden.

Er wordt dan van de planner veel verwacht wat stress op kan leveren bij de planner en het personeel.

Slechte communicatie omtrent het rooster

Slechte communicatie naar personeel, management en/of de klanten is vaak een heikel punt in het maken van een rooster.

Ben je open tegen je medewerkers waarom bepaalde beslissingen wel worden genomen en andere niet? Waarom moet een bepaalde collega wel werken en een andere niet? Door slechte communicatie tussen personeel en management ontstaan er geregeld misverstanden en stress bij het personeel en het management.

Wees daarom duidelijk en open over de wijzigingen, zo voorkom je enorm veel miscommunicatie en stress. Als een medewerker niet goed op de hoogte is van de meest recente wijzigingen binnen het rooster, veroorzaak je alleen maar wanorde en stress.

Een roosterplanning die alleen rekening houdt met de korte termijn zal veel problemen tegenkomen. Veel planners hebben de neiging om een probleem pas aan te pakken als het eigenlijk al te laat is. Hoe eerder je rekening houdt met potentiële situaties en wijzigingen, hoe beter dit voor het maken van het rooster is.

Belangrijk bij een rooster maken is dat je constant vooruit moet kijken en rekening moet houden met mogelijke situaties en wijzigingen.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.