Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Zittend werken is ongezond: 8 tips voor verbetering

| door

Dat de mens een minimale behoefte aan beweging heeft om gezond te blijven, zal geen nieuws zijn. Er wordt echter steeds meer bekend over de schadelijke gevolgen van een zittend beroep en de resultaten zijn niet mals.

Hoe schadelijk is langdurig zitten precies en wat valt hier aan te doen?

De effecten van 20 jaar een kantoorbaan

Van de Nederlanders in loondienst met een kantoorfunctie heeft de helft wel eens lichamelijke klachten gehad. Dit uit zich voornamelijk in een pijnlijke rug (50%), hoofdpijn, pijnlijke schouders en een stijve nek.

Er is uitvoerig onderzoek gedaan, waarna het bedrijf Fellowes zelfs een wassen beeld heeft gemaakt om te tonen hoe wij er na 20 jaar zittend werken uit zullen zien. Ze geven haar de naam Emma en dat was schrikken. De vorm van de rug verandert door langdurig zitten in een verkeerde positie.

Ook toont deze Emma onder andere een bleke huid door een teveel aan kunstlicht. Het wassen beeld is in het leven geroepen om mensen bewust te maken van de slechte omstandigheden waarin velen werken. Acht uur naar een beeldscherm staren is het nieuwe normaal geworden, waardoor de gevolgen met gemak vergeten worden.

Steeds meer functies zijn digitaal: van administratief personeel tot designers. Uit Zweeds onderzoek is gebleken dat deze mensen een grotere kans hebben op ziektes en zelfs eerder overlijden. Extra sporten kan dit niet geheel compenseren. De truc is om het patroon overdag aan te passen, zodat u minder stil zit. Maar hoe?

Hieronder onze 8 tips om uw zit-patroon op werk te doorbreken:

  • 1. Zorg minimaal elke 30 minuten van de werkplek op te staan. Loop een kort rondje, ook als dit slechts enkele meters is.
  • [su_spacer size=”10″]

  • 2. Verdiep uzelf in beweegoefeningen die achter het bureau mogelijk zijn.
  • [su_spacer size=”10″]

  • 3. Voer telefoongesprekken staand en loop hierbij weg van uw werkplek.
  • [su_spacer size=”10″]

  • 4. Wandel naar uw collega om iets te bespreken, in plaats van via e-mail.
  • [su_spacer size=”10″]

  • 5. Gebruik de koffiepauze voor een kleine wandeling (liefst buiten).
  • [su_spacer size=”10″]

  • 6. Laat de lift links en neem de trap.
  • [su_spacer size=”10″]

  • 7. Pak bewust vaker de fiets naar werk, of ga lopend.
  • [su_spacer size=”10″]

  • 8. Haal zelf drinken in plaats van door collega’s een koffierondje te laten doen.

[su_spacer size=”10″]

Steeds meer bedrijven spelen in op meer beweging voor de werknemers. Aangepaste bureaus liggen goed in de markt: er bestaan zelfs opties waarbij men kan fietsen terwijl u emails bijwerkt. Is het zitten even onvermijdelijk, dan is de juiste bureaustoel essentieel voor een goede houding.

Ook wint een ouderwets fietsplan weer in populariteit, om medewerkers te motiveren fietsen naar kantoor te komen. Zo wordt zittend werken steeds meer uitgedaagd. Goed voor de lichamelijke gezondheid, maar ook voor de geest. U zit lekkerder in uw vel, en de baas is ook tevreden. Win-win!

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights