Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Zorg dat facturen binnen jouw organisatie tijdig betaald worden

| door

Als ondernemer doe je er alles aan om financiële problemen te voorkomen. Je bent voortdurend bezig de risico’s en potentiële baten van investeringen tegen elkaar af te wegen. Nu een kantoorruimte huren biedt je de mogelijkheid te groeien en draagt bij aan de professionalisering van je organisatie. Het leidt echter ook tot een toename in de kosten. Compenseert de mogelijke groei van de organisatie deze kosten en is een kantoorruimte huren daarmee de investering waard? Dergelijke afwegingen helpen te voorkomen dat je bedrijf in financieel zwaar weer terechtkomt. Datzelfde geldt voor het tijdig betalen van facturen en het inschakelen van hulp, wanneer jouw facturen niet of te laat betaald worden door afnemers. Denk aan juridisch advies, wanneer je wilt weten hoe je een afnemer aan kunt zetten tot het betalen van een rekening.

Niet betaalde facturen schaden je liquiditeit 
Op het moment dat facturen niet betaald worden door afnemers, schaadt dit de liquiditeit van je organisatie. De kans bestaat dat je als gevolg van niet-betalende klanten ook je eigen leveranciers en bijvoorbeeld de verhuurder van je kantoorruimte niet meer kan betalen. In het ergste geval staat er na verloop van tijd een incassobureau bij je op de stoep. Reden genoeg om tijdig aan de bel te trekken, wanneer je merkt dat de cashflow van de organisatie in gevaar dreigt te komen. Dit doe je door bijvoorbeeld zelf een incassotraject op te starten en door een juridisch adviseur te vragen naar mogelijkheden om tijdelijk een betalingsregeling te treffen met eigen leveranciers. 

Probeer de liquiditeit van afnemers vast te stellen 
Wanneer je met een aantal grote afnemers werkt, is het raadzaam vooraf een inschatting te maken van hun liquiditeit. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Bij een BV zou je bijvoorbeeld de jaarcijfers op kunnen vragen. Je kunt dit ook uitbesteden aan externe partijen; er zijn verschillende bedrijven die de liquiditeit inschatten van afnemers. Het helpt je te bepalen welke risico’s je op dit vlak loopt. Op basis hiervan kun je bijvoorbeeld aan een afnemer voorstellen deze de helft van de factuur voorafgaand aan de uitvoering van werkzaamheden te laten betalen. 

Richt je financiële administratie correct in 
Aan de basis van het tijdig betalen van facturen aan leveranciers en verhuurders ligt een correct ingerichte boekhouding. Tegenwoordig kiezen veel ondernemers voor het gebruik van een online tool, waarmee het bijhouden van de administratie relatief makkelijk wordt in vergelijking met losse Excel-bestanden. 

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights