Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Energielabel bedrijfspand; hoe werkt het aanvragen?

| door

Je stapt je nieuwe bedrijfspand binnen. Je ziet het al helemaal voor je! Daar komen de werkplekken, daarnaast wat planten en in die ruimte, de mooie vergaderzaal.

energielabel bedrijfspand

Naast de ruimte vullen van je nieuwe kantoorpand, komt nog veel meer kijken. Een van de zaken waar je op moet letten is het energielabel. Hoe energiezuinig is het energielabel?

Waarom een energielabel?

Het hebben van een energielabel is voor bedrijfspanden vaak verplicht. Bijvoorbeeld bij onderhuur of de verkoop van het pand. Een energielabel geeft een indicatie van hoe duurzaam en milieuvriendelijk de ruimte is.

A, B en C zijn de duurzaamste labels, vanaf daar gaat het bergafwaarts.

De aanvraag

Beschikt de pandeigenaar nog niet over een geldig energielabel? De aanvraag van een label is niet zo heel ingewikkeld. Je kan je label gewoon aanvragen bij een energieadviseur. Meestal vul je een kort formulier in waarna de adviseur contact met je opneemt.

De adviseur komt langs en onderzoekt het pand op een aantal verschillende factoren. Zo stelt hij het juiste label vast en krijg je de uitslag zo snel mogelijk opgestuurd. Echt zo simpel dus? Ja echt zo simpel.

Geldigheid

Nadat je een vastgesteld label hebt ontvangen is deze tien jaar geldig. Daarna moet opnieuw onderzoek gedaan worden. Heeft het pand een duurzaamheids make-over gekregen?

Dan kun je altijd een nieuwe aanvraag doen. Het riedeltje begint van vooraf aan, maar zo kan je binnen tien jaar een steeds groener label krijgen.

Hmm… had ik die niet al?

Een akelig moment is dat. Het moment dat je ontdekt dat je iets gedaan hebt, wat helemaal niet had gehoeven, omdat het al gebeurd is.

Tijd is geld, tijdverspilling is daarom natuurlijk eeuwig zonde. Het kan voorkomen dat je niet zeker weet of je nou al wel of nog geen energielabel hebt. Online kun je bij het Kadaster checken of je bedrijfspand al over een energielabel beschikt.

Energielabel bedrijfspand aanvragen

Een energielabel bedrijfspand aanvragen is erg gemakkelijk. Hoe heerlijk is dat, weer iets van je veel te lange to-do list gestreept. Maar toch een heerlijk gevoel.

Helemaal omdat de aanvraag van je energielabel minder dan een minuut van je kostbare tijd kostte, vervolgens wordt er een opname van het bedrijfspand gepland.

Tijdens deze opname wordt er gekeken naar het energieverbruik van het bedrijfspand. Vervolgens worden deze gegevens op kantoor verwerkt in een energieadvies rapport, waarin je ook een energielabel terugvindt.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.