Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Hoe ga je om met zieke werknemers?

| door

Het is natuurlijk vervelend als één of meerdere werknemers ziek zijn. Zowel voor de werkgever als de werknemer is dit niet fijn. Gelukkig zijn er veel verschillende opties voor de regeling van ziekteverzuim onder werknemers. Zo zijn er verzekeringen, maar is er ook de mogelijkheid voor het zijn van eigenrisicodrager.

Om ervoor te zorgen dat u de juiste keuzes kunt maken voor verzuim binnen uw bedrijf, hebben wij een aantal tips onder elkaar gezet. Naast tips geven wij ook een overzicht van verplichtingen waaraan een werkgever en werknemer aan moeten voldoen bij verzuim en het voorkomen van ziekte.

Tips bij verzuim binnen uw bedrijf

Hieronder vindt u een overzicht van handige tips die u kunnen helpen bij het ziekteverzuim van uw werknemers. 

  1. Vraag aan de werknemer hoe het met diegene gaat.

Op deze manier laat je compassie zien richting je werknemer en zal diegene ook meer motivatie hebben om de werkzaamheden te hervatten. Let wel op dat je als werkgever geen medische informatie mag vragen aan de werknemer.

  1. Laat de werknemer zelf met opties komen en luister hier naar.

Kijk samen met uw werknemer wat wel of niet mogelijk is. Wellicht stelt hij of zij voor om in de ochtenden te werken of om de werkzaamheden vanuit thuis uit te voeren.

Dit scheelt overname van werk voor uw andere werknemers en wordt de kans op gestrest personeel kleiner.

  1.  Ga je werknemer niet pushen.

Voor beide partijen is ziekte een vervelende kwestie. Ga daarom niet pushen om je werknemer weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen. Vaak werkt dit alleen maar averechts. Respecteer uw werknemer en adviseer hem of haar een gesprek een bedrijfspsycholoog of counselor.

  1. Denk als werkgever buiten de lijntjes.

Mocht je werknemer chronisch ziek zijn, is dit niet alleen vervelend voor het bedrijf. Het is vooral vervelend voor de persoon zelf. Voor diegene is er niets zo fijn als een werkgever die begrip toont, actief meedenkt over oplossingen en buiten de lijntjes kan denken.

Verplichtingen voor de werkgever

Als werkgever bent u verantwoordelijk voor uw medewerkers. U vindt hieronder een overzicht van alle verplichtingen voor zowel het voorkomen als het oplossen van verzuim.

Om verzuim te voorkomen

Als werkgever heeft u ook de taak om verzuim te voorkomen:

  • Zo moet u zich houden aan de Arbowet.
  • U dient een actuele Risico-inventarisatie en -evaluatie inclusief een plan van aanpak te hebben.
  • Het PMO is het Periodiek Medisch Onderzoek. Deze dient u aan uw werknemers aan te bieden.
  • De regels rondom aanvragen over het verzuim moeten bekend zijn bij uw medewerkers.

Het oplossen van verzuim

  • De ziekmelding zal binnen een week doorgegeven moeten worden aan de arbodienst van het bedrijf.
  • Samen met de werknemer gaat u aan de slag met re-integratie.
  • Wanneer de werknemer zes weken of langer ziek is, schrijven jullie samen een plan van aanpak. In het plan van aanpak staat wat jullie gaan doen om de werknemer weer aan het werk te krijgen.
  • Bij een ziekte van zes weken of langer, houdt de werkgever een re-integratie dossier bij.
  • U moet uw werknemer twee jaar lang minimaal 70% van het loon doorbetalen.

Verplichtingen werknemer bij verzuim

Ook de werknemer heeft verplichtingen bij een ziekmelding. Zo dient de werknemer zich te houden aan de regels van de organisatie. Daarnaast is een werknemer bereikbaar voor de werkgever en voor de arbodienst.

Bij vakantie wordt er toestemming gevraagd aan de werkgever. Tot slot geldt: Als uw werknemer zijn of haar werkzaamheden weer kan hervatten, dient de werknemer dit aan de werkgever te melden.

Er wordt dan een afspraak ingepland over hoe de werknemer zijn of haar werkzaamheden weer kan hervatten.

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights