Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken
Voordat ik meteen voor wijsneus zal worden uitgemaakt wil ik erbij zeggen dat er wel degelijk een advies in het verhaal van vandaag zit. Vorige week had ik namelijk een discussie met iemand over makelaars in combinatie met ondernemerschap.
Deze persoon was er van overtuigd dat elke makelaar ook per definitie een ondernemer is, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens. In dit artikel zal ik uitleggen waarom, en zit er als gewoonlijk een advies verpakt in mijn verhaal.
P.S. In dit artikel heb ik het dus over een iemand met een eigen makelaardij, en niet over een uitvoerend makelaar. In het laatste geval lijkt het mij duidelijk dat hij/zij geen ondernemer is.
[the_ad id=’28752′]
Mijn standpunt was vrij simpel. Net zoals niet iedereen die zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel direct ondernemer is, is ook niet elke makelaar een ondernemer. Dit zal ik even uitleggen.
Echte ondernemers werken voornamelijk aan hun onderneming, en niet alleen maar in hun onderneming. Dat wilt zeggen dat zij zich vooral concentreren op de groei van hun onderneming, en niet bezig zijn met het uitvoeren van een vak. Dat is immers de enige manier om te overleven en vooral om te groeien!
Dit principe gaat ook op binnen de makelaardij. Wanneer je als makelaar teveel in de makelaardij werkt focus je te weinig op groei. Ik adviseer je daarom om behalve enkel de korte termijn bezichtigingen uit te voeren ook te concentreren op marketing van je makelaardij.
Om te blijven groeien is het als makelaar niet alleen belangrijk om op korte termijn bezichtigingen te hebben, maar ook op lange termijn. Het is daarom belangrijk als makelaar om als ondernemer te kijken naar je makelaardij.
Vraag jezelf af: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik volgende maand (en de maanden daarop volgend) voldoende bezichtigingen binnen te halen om de makelaardij te laten voort bestaan.
Net zoals elke ondernemer zich graag met zijn vak bezig houd schuilt er een groot gevaar in. Hoe zal je reageren wanneer lopende bezichtigingen zijn afgerond, maar er geen nieuwe bezichtigingen zijn ingepland voor komende maand?
Net zoals bij elke ondernemer zijn er elke maand lopende rekeningen. Om niet in de problemen te komen zijn regelmatige bezichtigingen van enorm belang. Werk daarom niet alleen in je makelaardij, maar vooral ook aan je makelaardij.
Een ander nadeel van wanneer je alleen maar geconcentreerd binnen je makelaardij aan het werk bent je het zicht op het geheel verliest. Je zal daarom regelmatig in ‘helicopter-view’ moeten kijken naar de gang van zaken.
Toch is dat erg lastig als je alleen maar te maken hebt gehad met interne zaken. Wellicht is het dan verstandiger om iemand anders kritisch te laten kijken naar de resultaten van je makelaardij. Dat kan enorm verfrissend zijn!
Elke makelaar zou zich als een ondernemer moeten gedragen. Hij/zij moet zich vooral bezig houden met zaken die zijn makelaardij tot een hoger niveau tillen. Bezichtigingen is daar een aspect van, maar zorg voor een duidelijke marketing strategie waardoor je elke maand voldoende omzet binnen haalt voor je makelaardij.
Wanneer je het alleen leuk vind om bezichtigingen uit te voeren dan ben je wellicht beter af in loondienst. Zorgen voor een succesvolle makelaardij komt veel meer bij kijken, en daar moet je ook open voor staan.
Ondernemend, maar geen ondernemer
De makelaar dat enkel en alleen bezig is met het uitvoeren van zijn vak is geen ondernemer. Dat wilt overigens niet zeggen dat hij niet ondernemend is maar dat maakt je nog geen echte ondernemer.
Hoe denk jij hier over? Vind jij wel dat elke makelaar per definitie een ondernemer is? Laat het weten in de reacties!
Veel succes!
Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl
KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.
Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:
[su_spacer size=”10″]
En diverse vastgoedmarketing producten:
[su_spacer size=”10″]
Je zou bij een bezichtiging niet de makelaar maar een (goeie) architect of interieur architect de klant moeten laten begeleiden. Hij kan vertellen wat er wel en niet mogelijk is met een pand. Hij kan ook aansturen nog eens op kantoor met een schetsboek naar de woning te kijken en ook kosten noemen. Die makelaar heeft toch het imago dat hij iets moet verkopen.
Is de klant positief over het pand dan kun je praten over verkoop en hypotheek, etc. etc.