Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Online marketing voor makelaars: content marketing

| door

Het lijkt wel het magische toverwoord in het online marketing landschap: bloggen en content marketing, maar moet jij er als makelaar aan gaan beginnen of ga je er niet meer verkopen door realiseren? Om met de deur in huis te vallen: nee.

Met bloggen alleen ga je geen nieuwe verkopen realiseren. En toch moet je het doen! In het artikel van vandaag leg ik je uit waarom en vooral waar je op moet letten voordat je begint aan bloggen & content marketing.

[the_ad id=’28752′]

Bloggen is geen direct marketing

Als je ergens het idee hebt gekregen dat telkens als je op de publiceer knop klikt dit gelijk staat aan omzet dan kan je er beter niet aan beginnen. Hopelijk heb je deze verwachting ook niet want zo werkt het niet.

Geld verdienen met bloggen is vaak alleen weggelegd voor de grote blogs en personen met een grote groep volgers in een bepaalde branche. Zij verdienen dan vaak aan advertenties of het promoten van een product / dienst op hun blog. Zelfs zij verdienen dus niet direct aan bloggen, en is ook niet relevant voor de makelaardij.

Waarom het toch doen?

Het belangrijkste voordeel van bloggen en content marketing is dat je jezelf kan positioneren als expert. Eigenlijk precies zoals ik nu doe en daar voel ik me prettiger bij dan dat ik zoals alle andere “guru’s” op social media moet gaan roepen dat ik een expert ben.

Iedereen wilt namelijk zaken doen met een expert en wanneer je als makelaar op de juiste manier gaat bloggen zal je onbewust deze expert status verkrijgen van de bezoekers van je blog en website. Daarmee heb je dus al een streepje voor op alle andere makelaars die maar blijven roepen dat zij de juiste partij zijn om zaken mee te doen.

Door middel van de juiste waarde te bieden aan je blog toon jij het aan dat je de juiste partij bent. Dit heeft natuurlijk een grotere impact dan dat je dat over jezelf afroept.

Bloggen met regelmaat

Natuurlijk is het wel onmogelijk om direct met een artikel deze expert status van je bezoekers te verkrijgen. Je zal dus ook met enige regelmaat moeten gaan bloggen. Bezoekers weten dan ook wanneer ze een nieuw artikel van je kunnen verwachten.

Als je het heel goed doet dan heb je ook een vaste groep mensen die steeds maar terug blijft komen om te zien wat je nu weer te melden hebt. Je bouwt dus ook meteen aan een community van fans, maar dit is niet voor elke makelaar weggelegd en sterk afhankelijk van de kwaliteit en waarde van je content.

Bloggen heeft voor een makelaar de volgende voordelen:

  • Je positioneert jezelf als expert
  • Je bouwt aan een community van fans
  • Je doelgroep is overtuigd van je kennis en kunde, en vertrouwen je op deze basis

En ook niet geheel onbelangrijk: SEO (zoekmachine marketing). Zoals in een eerder artikel behandeld is SEO een cruciaal onderdeel van een succesvolle website. Door regelmatig waardevolle nieuwe content te plaatsen heb je meer kans op links, interactie op je website en betere resultaten op social media.

Het is daarmee ook direct een manier om je van de concurrentie te onderscheiden. Deze links en interactie op je website en social media zullen je concurrenten nooit ontvangen. Dit tegenover bijvoorbeeld. een startpagina link die iedereen kan aanvragen.

Bereik je doelgroep in oriënterende fase

Vaak bereik je je doelgroep met bloggen in een vroeg stadium van het proces tot de aankoop van een woning of kantoor. Zij zijn nog niet klaar om een bezichtiging in te plannen, maar wel aan het oriënteren.

Wanneer zij in deze fase van het proces overtuigd raken van je kennis is de kans heel groot dat ze bij het plannen van een bezichtiging direct bij jou gaan aankloppen. Zij zien je immers als expert en vertrouwen je. Deze potentiële klant is dan makkelijker te bedienen, dan iemand die je makelaardij (of jou als persoon) helemaal niet kent.

Hoe begin ik, Danny?

In principe kan je al bloggen met een pagina waar je content op kan plaatsen, en waar men op kan reageren. Toch zijn er een aantal functies waarbij je meer bereikt met bloggen zoals;

  • Kan je afbeeldingen / video invoegen?
  • Kan je html invoegen?
  • Is er de mogelijkheid om kopjes aan te maken (H1, 2 etc)?
  • Kan je interne links aanmaken (belangrijk voor SEO)?

Met deze basis functionaliteiten zou je kunnen starten met bloggen. Toch zijn functionaliteiten zoals; social media buttons waarmee je het artikel kan gaan delen, een opt-in formulier om in te schrijven voor de nieuwsbrief of het tonen van andere relevante artikelen onder het artikel geen overbodige luxe.

Heb je nog geen mogelijkheid met je huidige website tot bloggen of ben je op zoek naar een nieuw systeem? WordPress is erg aan te raden. Ook in andere artikelen heb ik verteld over een aantal plugins die voor een voordeel zorgen in de zoekmachines.

Met WordPress ben je altijd flexibel om iets te veranderen aan je website.

Als makelaardij of jezelf bloggen?

Deze keuze is vrij eenvoudig. Alles is prima, als je maar niet gaat verbergen wie de content heeft gepubliceerd. Enkel uit naam van de makelaardij bloggen heeft niet zo’n groot effect.

De lezer vraagt zich dan af wie deze content heeft gepubliceerd. Met hem/haar wilt hij in contact komen, maar als dit niet zichtbaar is op het blog gaat dit aspect verloren. Uiteindelijk doet je doelgroep ook zaken met een persoon en niet de makelaardij!

Een goed voorbeeld van hoe je dit zou kunnen implementeren vind ik het blog van Christiaan van der Sanden (Open makelaars). Het is direct duidelijk wie hier de expert is: Christiaan van der Sanden. Als ik naar aanleiding van zijn content contact zou willen leggen met Open makelaars zal ik ook meteen vragen naar Christaan.

P.S. Letten jullie op? Deze bovenstaande link naar Christiaan zijn blog had hij nooit ontvangen als hij dit blog niet had gehad. Dit draagt direct bij aan zijn zoekmachine marketing.

Waar moet ik over bloggen?

Nu je weet waarom en hoe je moet bloggen is het natuurlijk de vraag: waar moet je als makelaar over gaan bloggen? Om een expert status te verkrijgen van je doelgroep zou je moeten gaan bloggen over onderwerpen die dit ondersteunen.

Focus dus op waarde en kennis deling in plaats van commercie. Net als op social media vind niemand het interessant om te weten welk nieuw object je zojuist in beheer hebt gekregen. Onderwerpen die wel interessant zijn om over te lezen zijn:

  • Tips bij het huren van kantoorruimte / aankopen van je eerste woning.
  • Waar moet ik op letten bij mijn huurcontract?
  • Help ik moet gaan verbouwen! Waar kan ik geld besparen?
  • Wat kan ik zelf doen om mijn woning beter verkoopbaar te maken?

Of je gaat echt een stap verder zoals makelaar van Diest & van Diest hebben gedaan. Zij hadden wel een hele speciale manier van woning bezichtigen bedacht…

Deze video heeft op YouTube nu bijna 1.5 miljoen views ontvangen, en is viraal gegaan over het internet. Enorme exposure dus, maar ook weer erg goed voor link building. Dit soort type content noemen ze ook wel “Link bait” omdat het automatisch veel links aan trekt.

Conclusie

Bloggen en content marketing heeft zijn voordelen, maar je moet hier wel tijd en energie in steken. Ook de vorm van content marketing is erg belangrijk, en komt pas echt tot zijn kracht wanneer je het gaat combineren met de andere onderdelen van de online marketing strategie die ik behandeld heb (en nog ga behandelen).

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

En diverse vastgoedmarketing producten:

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

×

Gratis video: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Bekijk de video en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste deel van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • Waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

VIP Community

Als lid van de VIP community krijg je ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken