Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Starters Checklist: Een eigen bedrijf beginnen

| door

Bij het starten van je eigen bedrijf komt meer kijken dan je denkt. Zelfs als je simpelweg als ZZP-er begint moet je rekening houden met een aantal belangrijke zaken.

Om je een goede start te geven hebben we hieronder de belangrijkste zaken op een rijtje gezet.

Juridisch: ZZP, VOF of BV?

Misschien heb je er nog niet over nagedacht, maar bij het starten van een bedrijf is het belangrijk om de juiste rechtsvorm te kiezen. De rechtsvorm van je bedrijf heeft invloed op je belastingaanslagen en op de aansprakelijkheid van je bedrijf.

De eenvoudigste rechtsvorm is de eenmanszaak. Daarmee ben je ZZP-er (Zelfstandige Zonder Personeel). Hoewel er een aantal fiscale voordelen zoals de zelfstandigenaftrek ben je als ZZP-er privé aansprakelijk. Daardoor kan het gebeuren dat je privé bezittingen in beslag genomen worden als je bedrijf failliet gaat.

Voor een duidelijkere scheiding tussen zakelijk en privé kies je voor een B.V. Een B.V. kan op zichzelf failliet gaan zonder dat de ondernemer privé aansprakelijk gesteld zal worden.

In geval van wanbeleid zoals het bewust aangaan van betalingsverplichtingen waarvan je als ondernemer weet dat de B.V. deze niet kan dragen kan je alsnog privé aansprakelijk gesteld worden. Een B.V. is dus geen vrijbrief voor foute financiële beslissingen.

KVK inschrijving en BTW-nummer aanvragen

Na het bepalen van de juiste rechtsvorm moet je jouw onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Na inschrijving bij de KVK krijg je van de Belastingdienst een of meerdere nummers toegestuurd.

Een daarvan is het BTW-nummer. Dit nummer is gekoppeld aan je bedrijf en dient net zoals je KVK-nummer op al je facturen te staan.

Boekhouding: Uitbesteden of zelf doen?

Boekhouding is niet het favoriete onderdeel van de gemiddelde ondernemer. Jammer, want het kan je veel inzicht geven in de gezondheid van je bedrijf. Je kan ervoor kiezen om je boekhouding uit te besteden aan een boekhouder of accountant. Bij een B.V. is een accountant zelfs verplicht.

De kosten voor het uitbesteden van je bedrijfsadministratie beginnen bij een slordige 600 euro per jaar. Dat is berekend op basis van een gemiddeld uurloon van 60 tot 80 euro. Bij deze berekening is uitgegaan van een standaard bedrijfsadministratie voor ZZP-ers waarbij de inkomstenbelasting en viermaal de BTW-aangifte inclusief is.

Het uitbesteden van je boekhouding bespaart je wat tijd maar kost flink wat geld. Zeker als starter is het niet altijd mogelijk om dit te doen. Daarnaast kiezen veel startende ondernemers er ook voor om zelf online de boekhouding te doen.

Wat de beste boekhoudsoftware voor jouw onderneming is hangt af van een aantal zaken. De grootte van je bedrijf is een van de belangrijkste peilers. Zo zijn er diverse boekhoudpakketten speciaal ontwikkeld voor ZZP-ers terwijl andere software zich weer richt op MKB-ers.

Verder is budget een bepalende factor bij het kiezen van jouw boekhoudpakket. De instapkosten variëren van minder dan 5 euro tot ongeveer 40 euro per maand. De beste manier om erachter te komen welk pakket bij jouw bedrijf past is simpelweg een aantal boekhoudpakketten te vergelijken.

Werkplek: Kantoor buiten de deur of vanuit huis beginnen?

Ook al droom je van een prestigieus grachtenpand in de binnenstad of een skyscraper in New York, de realiteit is dat veel starters thuis beginnen. Zowel de zolderkamer als de keukentafel zijn populaire startpunten geweest voor veel succesvolle bedrijven. Tussen zolderkamer en grachtenpand zijn veel opties waaronder flexplekken, co-working spaces en kantoorruimten in bedrijfsverzamelgebouwen.

Flexplekken zijn over het algemeen de voordeligste optie en kosten gemiddeld 150 euro per maand. Het grootste nadeel van een flexplek is dat je niet elke dag dezelfde werkplek hebt. Meestal kan je ook geen spullen achterlaten op de flexplek locatie waardoor je thuis alsnog een werkplek nodig hebt. Ook in de avonden en weekenden zijn flexplekken vaak gesloten.

Co-working spaces zijn een soort mix tussen kantoorruimte en een flexplek. In de regel heb je in een co-working space wél een eigen bureau en kan je vaak ook spullen laten staan zodat je niet elke avond de printer heen en weer hoeft te slepen. Veel co-working spaces hebben wel bepaalde eisen aan co-workers zoals het werkzaam zijn in een bepaalde branche en openstaan voor het aangaan van samenwerkingen.

Kantoorruimten in bedrijfsverzamelgebouwen zijn de duurste van deze drie opties maar hebben ook een aantal grote voordelen. Zo heb je jouw eigen ruimte waar niemand in kan, je kan al je spullen laten staan en hoeft niet bang te zijn dat er ‘s ochtends iemand op je favoriete plek zit. Nadeel is de hogere prijs tegenover een flex- of co-working plek.

Voordat je start…

Tot slot willen we je meegeven dat dit slechts het begin is van jouw nieuwe start. Naast bovenstaande punten zijn er nog veel meer zaken die je gaandeweg tegenkomt op jouw pad als nieuwe ondernemer. Voor nu wensen we succes met starten!

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.