Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Waarom veel kantoor verhuurders hun prijzen niet vrijgeven

| door

makelaar prijs vrijgevenEen frustratie voor ondernemers die op zoek zijn naar een werkplek zijn makelaars die geheimzinnig doen over hun prijzen. Iedereen weet dat er een enorm aanbod is (vanwege de leegstand) en prijzen onder druk staan.

[the_ad id=’28752′]

De eerste vraag van een ondernemer die in contact komt met een makelaar is dan vaak:

“Wat ga ik per maand betalen, en wat krijg ik hiervoor terug?”. 

Logisch toch? Want wanneer er een overschot is van iets, dan zijn ondernemers al snel geneigd om te gaan vergelijken. Een slimme ondernemer wilt namelijk waar voor zijn geld, en gaat op onderzoek uit naar beschikbare kantoren in de regio waar hij ruimte zoekt.

Overigens ook een terechte vraag (vanuit het standpunt van de ondernemer), maar een vraag die (aan de telefoon of op de website) vaak onbeantwoord blijft. Waarom dit zo is? Dat ga ik je uitleggen in dit artikel.

Positie word verzwakt bij het noemen van een prijs

Het niet benoemen van de huurprijs is niet iets waar je wantrouwend om moet zijn, want dit heeft namelijk een reden. Voor jou als ondernemer is prijs waarschijnlijk een belangrijk aspect, maar wanneer een makelaar zijn prijzen gaat vrijgeven over de telefoon of website dan word zijn positie tegenover concurrenten verzwakt.

De voordelen die hij aan de telefoon kan geven van het huren van een kantoor bij makelaar A zijn namelijk vaak de volgende;

  • Flexibliteit. Bij ons kan je huren per week / maand etc)
  • Volledig ingericht. Vandaag getekend is morgen operationeel.
  • Extra services. Mogelijkheid tot telefoonbeantwoording, postafhandeling en andere facilitaire zaken.
  • Et cetera.

Allemaal leuk en aardig, maar een ondernemer die al contact heeft gehad met een aantal verschillende makelaars komt al snel tot de conclusie dat ze van elkaar kopiëren. Deze voordelen zijn al bijna vanzelfsprekend geworden en daarom verzwakt de makelaar zijn positie bij het benoemen van een prijs op een website of via de telefoon.

Prijzen worden niet vrijgegeven omdat de makelaar een bezichtiging willen inplannen

De echte reden waarom prijzen niet worden vrijgeven over de telefoon is omdat de makelaar een afspraak voor een bezichtiging wilt hebben. Behalve dat waarschijnlijk de meneer aan de andere kant van de lijn daarmee een target zal halen, nemen de kansen op een deal voor de makelaar ook toe bij een bezichtiging.

Het is dus niet dat een makelaar vaak geheimzinnig wilt doen over zijn prijzen, maar zijn positie versterken. En ook voor jou als ondernemer zitten er voordelen aan, namelijk;

  • Je krijgt een rondleiding door het kantoorpand. Dit is altijd anders dan je eerder hebt gezien op een plaatje of video.
  • Sfeer proeven. Wat voor mensen lopen er allemaal in het kantoorpand en voel jij je er thuis?
  • De locatie. Ligt het pand in de buurt van openbaar vervoer? Is er voldoende parkeergelegenheid aanwezig?
  • Netwerken. Zijn er nog meer bedrijven gevestigd in hetzelfde kantoorpand? Het loont wellicht de moeite om persoonlijk met ze in contact te komen.

Het kan dus een win-win situatie zijn voor zowel de makelaar als voor jou als ondernemer om een bezichtiging in te plannen. Je haalt er veel meer informatie uit en stelt je in staat een beter beeld te scheppen over de waarde die je krijgt voor een huurprijs.

Het kan een nadeel zijn wanneer je veel objecten op het oog hebt en tussen een grote selectie een vergelijking wilt maken. Om dan voor elk object een bezichtiging in te plannen is enorm tijdrovend.

Zelf ervaring mee?

Wat zijn jouw ervaringen met dit onderwerp? Ben je zelf wel eens op zoek gegaan naar een kantoorruimte, en heb je wel direct een prijs gekregen? Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik hoor het graag in de reacties.

De ervaring die ik hiermee heb gehad heb ik beschreven hierboven, en is ook een van de redenen waarom ik Kantoorruimtevinden.nl ben gestart.

Om het proces van het zoeken naar een kantoor transparanter te maken, en het mogelijk te maken voor de ondernemer om op prijs te segmenteren (via onze zoekfunctie).

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

8 responses to “Waarom veel kantoor verhuurders hun prijzen niet vrijgeven”

  1. Arjan says:

    Bij mij en mijn mede bedrijfsmakelaars in Amsterdam krijg je altijd een huurprijs te horen. Voor een bedrijfsmakelaar is het niet interessant naar kantoor-/bedrijfsruimten te kijken die ver boven het budget van een bepaalde huurder liggen. zoom loever in op de behoeften van die huurder.

  2. Ik ben zelf o.a. werkzaam als verhuurmakelaar en herken hier mezelf en mijn Haagse collega’s niet in. Wel probeer ik als ik serieuze interesse denk te horen wel een persoonlijke afspraak te maken en wat locaties te tonen. Zo krijg je ook een breder beeld van de zoeker en zijn/haar vraag.

  3. T. Fonville says:

    Op onze website staan alle prijzen van ons bedrijvencentrum. Het moet voor kandidaat huurders duidelijk zijn wat ze moeten betalen en wat ze er voor krijgen. Openheid werkt altijd het beste.

  4. Danny Verhoeven says:

    @Arjan & @Dorrit Goed om te horen. Dan geven jullie wel openheid van zaken, en dat zal de ondernemer alleen maar vertrouwen in de zaak geven.

    Er word vaak namelijk gedacht wanneer er een prijs word achtergehouden, er waarschijnlijk meer zal worden achtergehouden. Niemand wilt voor verassingen komen te staan.

  5. Urban Popup says:

    Hoewel we begrip hebben voor de argumenten om vaag te doen, willen wij niet te veel tijd verdoen met mogelijk oninteressant geprijsde panden.

    Als er telefonisch of per email onrealistische prijzen worden gegeven(die dan misschien later erg veel lager kunnen) dan houd het voor ons meestal op, terwijl er best wat moois had kunnen ontstaan als de echte prijs meteen was gegeven.

    Wij kunnen een heel pand een paar jaar uit de markt halen en het op alternatieve wijze laten renderen. De pandeigenaar geeft aan welke reële prijs de eigenaar voor een pand wil hebben en binnen dat budget vinden wij een oplossing. In die tussenperiode zorgen wij dat de boekwaarde niet keldert.

    Als de markt weer aantrekt kan ervoor gekozen worden om het weer op de oude manier in de markt te gaan zetten, maar mogelijk is de oplossing die wij hebben gevonden veel aantrekkelijker.

    We denken graag mee om de hoogst mogelijke huuropbrengsten te realiseren. Dat kan alleen als we weten wat het pand daadwerkelijk moet opbrengen.

  6. Danny Verhoeven says:

    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je case is een goed voorbeeld over waarom het niet altijd verstandig is om prijzen achter te houden bij een eerste contact.

    Hopelijk zet het men aan het denken.

  7. Mij valt op dat de argumenten vooral gericht zijn op de belangen van de makelaar (verzwakking positie, ‘aansmeren’ rondleiding) en niet die van de klant (duidelijkheid, tijd besparen)

    Ik dacht dat we die fase nu toch wel voorbij zijn… Kennelijk niet. Verbazingwekkend. En niet bepaald klantvriendelijk.

  8. Danny Verhoeven says:

    @Liesbeth Het artikel is niet geschreven om de belangen te behartigen voor een specifieke partij, maar laten wel de kant zien van iedere partij. Dit zorgt voor meer transparantie, en geeft geen verassingen voor de ondernemer.

    Hopelijk zorgt het ook voor een andere kijk op de situatie. Ook door het lezen van de reacties op dit artikel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights