Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Wat is CTR. En waarom is het belangrijk voor makelaars?

| door

ctr-makelaar

De meest gestelde vraag onder onze klanten is meestal: “Hoe krijg ik meer bezoekers uit mijn doelgroep via Google”?

En het liefst zo snel mogelijk.

Iets dat over het algemeen niet op gaat voor zoekmachine marketing, omdat dit een lange termijn strategie is.

Tenzij je de CTR van je vermeldingen kan verhogen.

[the_ad id=’28752′]

Wat is een CTR?

CTR staat voor Click-through rate.

De Click-through rate geeft de verhouding weer tussen het aantal vertoningen (mensen die je vermelding zien) en het aantal klikken dat je vermelding ontvangt.

Hierbij heb je als makelaar alleen grip op het aantal klikken.

Dat kan je optimaliseren.

Hoe ontvang je meer bezoekers uit Google?

Er zijn twee manieren om meer kliks (lees bezoekers) uit Google te krijgen, namelijk:

  • Een hogere positie. En
  • De vermelding aantrekkelijk(er) maken om op te klikken.

[su_spacer size=”10″]

Waarbij je met een combinatie van beide het optimale resultaat in Google behaald.

In de praktijk concentreren makelaars zich voornamelijk op een hogere positie (zoals verder in dit artikel te zien is).

Nummer 1 positie is niet heilig

Om je doelgroep te bereiken via Google is de nummer 1 positie dus niet heilig.

Zo kan de nummer 4 in de praktijk meer bezoekers ontvangen dan de nummer 1.

Omdat de vermelding aantrekkelijker is om aan te klikken.

Hoe zorg je voor meer kliks op je vermelding?

De eerste stap is om de zoekintentie achter een zoekopdracht te achterhalen.

Waarom is deze zoekopdracht ingevuld? En wat verwacht deze zoeker?

Op basis daarvan schrijf je een pakkende titel (page title) en beschrijving (meta description).

Een veel gemaakte fout hierbij is dat de titel en beschrijving enkel bestaat uit zoekwoorden.

Sterker nog…

Een zoekopdracht als “woning amsterdam” laat zien dat geen enkele vermelding een pakkende titel heeft.

woning-amsterdam

Interessant aan deze afbeelding is het verschil met de normale vermeldingen en die van de nieuws-websites (AD.nl, NU.nl en Dichtbij.nl).

Zij weten precies hoe belangrijk de titel is.

En schrijven daarom een titel die interessant is om op te klikken.

Waarom je niet alleen zoekwoorden in de titel plaatst

De reden waarom men achterdochtig is om te klikken op een vermelding vol zoekwoorden is dat het geassocieerd word met spam.

Een goed lopende titel en beschrijving wekt dus ook vertrouwen.

Daarbij zal ook naar de domeinnaam gekeken worden.

Zo kan een vermelding van NU.nl meer bezoekers verwachten dan een onbekende website.

Misvatting: zonder al deze zoekwoorden behaal ik geen top notering in Google

Over het algemeen denkt men dat de titel en beschrijving vol moet staan met zoveel mogelijk verschillende zoekwoorden.

Om zo de scoringskans te vergroten.

Dat is niet het geval.

Wel is het verstandig om een zoekwoord te verwerken in de titel, maar het belangrijkste is dat het geschreven word voor de gebruiker.

Zoals ik heb gedaan voor het zoekwoord “Kantoorruimte amsterdam”:

kantoorruimte-amsterdam-krv

Google hummingbird en rankbrain

Daarnaast is Google steeds beter in staat om synoniemen en de betekenis achter een zoekopdracht te herkennen.

Dankzij algoritmes zoals Hummingbird (2013) en Rankbrain (2015).

Dit is bijvoorbeeld te zien als we kijken naar het resultaat voor het zoekwoord “woning kopen amsterdam”:

woning-kopen-amsterdam

Wat opvalt aan deze zoekresultaten is:

  • De nummer 1 heeft de zoekwoordcombinatie niet in de titel, url of beschrijving staan
  • Slechts een vermelding heeft de zoekwoordcombinatie in de url
  • Ook heeft maar een vermelding de zoekwoordcombinatie in de beschrijving

[su_spacer size=”10″]

Dat komt omdat Google weet dat “huis” een synoniem is voor “woning”.

Het is daarom niet nodig om “huis kopen amsterdam” extra te moeten vermelden in de titel, url of beschrijving.

Moet het zoekwoord vooraan staan in de titel?

De ideale titel heeft het zoekwoord vooraan staan in de titel.

Dat geeft een klein voordeel qua zoekmachine marketing.

Echter is het in de praktijk erg lastig om een goed lopende zin te formuleren met het zoekwoord vooraan in de titel.

Het is geen ramp wanneer dit niet lukt.

Kantoorruimtevinden.nl heeft ook diverse nummer 1 posities behaald zonder het zoekwoord vooraan de titel te plaatsen.

Is jouw vermelding al geoptimaliseerd voor meer kliks?

Wat heb jij gedaan aan je vermelding in Google voor meer bezoekers?

Of heb je hulp nodig?

Laat het weten hieronder in de reacties.

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights