Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Wat makelaars kunnen leren van Booking.com

| door

Vorige week volgde ik een zeer interessant webinar van Aartjan van Erkel over copywriting-strategieen waardoor klanten JA zeggen. In dit webinar kwamen veel goede tips naar voren, maar een verhaal van Aartjan over zijn werkzaamheden bij Booking.com is blijven hangen.

Door zijn verhaal werd mij namelijk duidelijk waarom een website als Booking.com zo succesvol is geworden. Een visie die ik ook graag deel met jullie.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat makelaars ook meer resultaat uit hun website halen wanneer zij de visie van Booking.com volgen.

[the_ad id=’28752′]

Wat makelaars kunnen leren van Booking.com

In het verhaal van Aartjan deelde hij zijn ervaringen bij 2 klanten waar hij copywriting werkzaamheden voor had verricht: Ditzo en Booking.com. Bij beide klanten werd hij ingezet om door middel van het schrijven van (verkoop)teksten de bezoekers van websites te beïnvloeden tot een aankoop.

Toch was de visie op gebied van conversie optimalisatie bij beide bedrijven enorm verschillend. Waar bij Ditzo Aartjan de totale vrijheid had om alles aan te passen aan hun website, was dit bij Booking.com het tegenovergestelde.

Elk woord moet getest worden!

In het verhaal van Aartjan kwam naar voren dat hij deze vrijheid bij Booking.com niet had. Natuurlijk kon er wel een aanpassing voorgesteld worden, maar deze aanpassing werd pas doorgevoerd op de website wanneer uit een splittest naar voren kwam dat het conversie verhogend was.

Met andere woorden: wanneer een aanpassing in meer klanten (of een ander doel) resulteerde werd het pas doorgevoerd. Een groot verschil met Ditzo waarbij men volledig vertrouwde op de expertise van Aartjan.

Deze benadering is dus anders dan hoe makelaars over het algemeen denken over een betere website. Zij veranderen een website op basis van wat ze zelf denken wat goed werkt, terwijl je dat moet baseren op data. Ook van externe bedrijven dus die je van plan bent om in te huren om aan je website te werken.

Wantrouwend?

Nu hoor ik je al denken: “Maar als je iemand inhuurt vanwege zijn expertise dan moet je daar toch op vertrouwen?“. Natuurlijk moet je er vanuit gaan dat deze expert ervoor gaat zorgen dat je website meer resultaat op zal leveren. Toch is de gebruiker die uiteindelijk zorgt voor meer omzet. Ook een expert kan niet voorspellen dat elke bezoeker positief zal reageren op een specifieke aanpassing.

Ik ben het daarom volledig eens op de visie van Booking.com dat eerst iets getest moet worden voordat een aanpassing zal worden doorgevoerd. Sterker nog… Wij doen het zelf met Kantoorruimtevinden.nl ook. Toen wij gingen overstappen naar een nieuw ontwerp werd dit eerst getest tegenover ons huidige design.

Wel is het belangrijk om te benoemen dat bij het voorbeeld van Booking.com het makkelijker is om snel resultaten te zien van een splittest. Zij hebben immers veel bezoekers waarbij je sneller resultaten ziet wanneer je 2 versies test van een pagina op je website.

Wanneer deze visie doorvoeren binnen je makelaardij?

Staan er nieuwe aanpassingen voor je vastgoed website op de planning? Stel jezelf dan de volgende vragen voordat je begint aan een split test:

  • Heb ik geschikte software om te split testen? (met een split test kijk je welke versie van een pagina de hoogste conversie oplevert). Wij gebruiken Optimizely.
  • Heeft de pagina waarop de aanpassing komt voldoende bezoekers? Als dat niet het geval is dan moet je meer geduld hebben tot de software uitwijst of de aanpassing zorgt voor een verhogende conversie.
  • Heeft de aanpassing invloed op meerdere pagina’s binnen je website? Wanneer een tekst binnen een formulier wordt aangepast, en je hebt meerdere formulieren op je website dan kan je ook meer dan 1 split test op zetten. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van het gedrag van je bezoekers, en sneller resultaat.
  • Is er een duidelijke call to action aanwezig? Een split test heeft een doel nodig. Dit kan de “aanmeld” of “verzend” knop van een formulier zijn, maar je kan ook meten hoeveel kliks een bepaald element op je website krijgt.

Kan je alleen de teksten op je website testen voor conversie?

Nee. Toevallig heb ik het in dit artikel over copywriting gehad als voorbeeld, maar er zijn meer elementen op een website dat invloed hebben op conversie. Een voorbeeld hiervan gaf ik al aan in de vorige alinea: Design.

Andere elementen die van invloed kunnen zijn op de conversie zijn:

  • Structuur
  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Website snelheid
  • Formulieren
  • Call to actions

Voordat je dus een van deze elementen gaat veranderen… eerst testen!

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.