Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken
Vorige week volgde ik een zeer interessant webinar van Aartjan van Erkel over copywriting-strategieen waardoor klanten JA zeggen. In dit webinar kwamen veel goede tips naar voren, maar een verhaal van Aartjan over zijn werkzaamheden bij Booking.com is blijven hangen.
Door zijn verhaal werd mij namelijk duidelijk waarom een website als Booking.com zo succesvol is geworden. Een visie die ik ook graag deel met jullie.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat makelaars ook meer resultaat uit hun website halen wanneer zij de visie van Booking.com volgen.
[the_ad id=’28752′]
In het verhaal van Aartjan deelde hij zijn ervaringen bij 2 klanten waar hij copywriting werkzaamheden voor had verricht: Ditzo en Booking.com. Bij beide klanten werd hij ingezet om door middel van het schrijven van (verkoop)teksten de bezoekers van websites te beïnvloeden tot een aankoop.
Toch was de visie op gebied van conversie optimalisatie bij beide bedrijven enorm verschillend. Waar bij Ditzo Aartjan de totale vrijheid had om alles aan te passen aan hun website, was dit bij Booking.com het tegenovergestelde.
In het verhaal van Aartjan kwam naar voren dat hij deze vrijheid bij Booking.com niet had. Natuurlijk kon er wel een aanpassing voorgesteld worden, maar deze aanpassing werd pas doorgevoerd op de website wanneer uit een splittest naar voren kwam dat het conversie verhogend was.
Met andere woorden: wanneer een aanpassing in meer klanten (of een ander doel) resulteerde werd het pas doorgevoerd. Een groot verschil met Ditzo waarbij men volledig vertrouwde op de expertise van Aartjan.
Deze benadering is dus anders dan hoe makelaars over het algemeen denken over een betere website. Zij veranderen een website op basis van wat ze zelf denken wat goed werkt, terwijl je dat moet baseren op data. Ook van externe bedrijven dus die je van plan bent om in te huren om aan je website te werken.
Nu hoor ik je al denken: “Maar als je iemand inhuurt vanwege zijn expertise dan moet je daar toch op vertrouwen?“. Natuurlijk moet je er vanuit gaan dat deze expert ervoor gaat zorgen dat je website meer resultaat op zal leveren. Toch is de gebruiker die uiteindelijk zorgt voor meer omzet. Ook een expert kan niet voorspellen dat elke bezoeker positief zal reageren op een specifieke aanpassing.
Ik ben het daarom volledig eens op de visie van Booking.com dat eerst iets getest moet worden voordat een aanpassing zal worden doorgevoerd. Sterker nog… Wij doen het zelf met Kantoorruimtevinden.nl ook. Toen wij gingen overstappen naar een nieuw ontwerp werd dit eerst getest tegenover ons huidige design.
Wel is het belangrijk om te benoemen dat bij het voorbeeld van Booking.com het makkelijker is om snel resultaten te zien van een splittest. Zij hebben immers veel bezoekers waarbij je sneller resultaten ziet wanneer je 2 versies test van een pagina op je website.
Staan er nieuwe aanpassingen voor je vastgoed website op de planning? Stel jezelf dan de volgende vragen voordat je begint aan een split test:
Nee. Toevallig heb ik het in dit artikel over copywriting gehad als voorbeeld, maar er zijn meer elementen op een website dat invloed hebben op conversie. Een voorbeeld hiervan gaf ik al aan in de vorige alinea: Design.
Andere elementen die van invloed kunnen zijn op de conversie zijn:
Voordat je dus een van deze elementen gaat veranderen… eerst testen!
Veel succes!
Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl
KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.
Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:
[su_spacer size=”10″]
En diverse vastgoedmarketing producten:
[su_spacer size=”10″]
Leave a Reply