Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Meer contact momenten uit je vastgoed site halen?

| door

office 620817 640

Niet iedereen die op internet zoekt naar een nieuwe kantoorruimte wilt direct een bezichtiging in plannen. Waarschijnlijk willen zij eerst contact met de makelaar voor meer informatie, maar ook op dit onderdeel halen makelaars niet alles uit hun website.

Naast het inplannen van een bezichtiging moet “contact opnemen” ook een doel op zich zijn voor de makelaar. Vanuit dat contact kan men wellicht enthousiast worden over de dienstverlening en alsnog een bezichtiging inplannen.

In dit artikel schets ik enkele situaties van vastgoed websites die ik ben tegengekomen, en eindig met mijn advies om zoveel mogelijk contact aanvragen uit je vastgoed website te halen.

[the_ad id=’28752′]

Situatie 1: Contactgegevens op een aparte contactpagina

De meest gebruikelijke manier om je bezoekers te laten weten hoe ze contact met je makelaardij op kunnen nemen is via een aparte contactpagina.

Gebruikelijk is dat deze pagina vermeld wordt in het hoofdmenu, maar het komt ook voor dat een extra verwijzing staat in de footer van de website.

Contact_-_Lomanhuis

De contactpagina van het Lomanhuis

Situatie 2: Contactgegevens in de footer

In de eerste situatie werd een een link verwijzing geplaatst in de footer, maar sommige makelaars kiezen er voor om hun contact gegevens direct zichtbaar te maken aan de onderkant van hun website.

Je hoeft dan niet door te klikken naar een aparte pagina, maar de contactgegevens zijn zichtbaar in de footer van de website.

Van_Kempen_BOG_-_Home

Van Kempen BOG vermeld zijn contactgegevens in de footer.

Situatie 3: Contactgegevens in de header

Als laatste wordt er nog gekozen om de contact gegevens bovenaan de website te vermelden (header). Een bezoeker ziet dan direct en een in oogopslag hoe deze makelaar te bereiken is.

Home_-_HOOM_makelaars

HOOM makelaars vermeld zijn telefoonnummer bovenin zijn website.

Welke situatie is het beste?

Laat ik voorop stellen dat elke situatie een toegevoegde waarde heeft. Toch is het noodzakelijk om je contactgegevens op een aparte contactpagina te vermelden en via een link te vermelden in het hoofdmenu. Dit verwacht elke bezoeker en is het meest gebruiksvriendelijk.

Daarnaast vind ik het een toevoeging om je contact gegevens ook bovenin je website te vermelden. Het is dan in een oogopslag duidelijk hoe ze je kunnen bereiken. Eventueel met een afbeelding erbij van diegene binnen de makelaardij die contact op neemt met de klant om het nog persoonlijker te maken.

Mijn advies: Een combinatie van situatie 1 & 2.

Contactformulier of contactgegevens vermelden?

Een belangrijke keuze, en ik adviseer sterk om beide te doen. Op deze manier dwing je de bezoeker niet om contact op te nemen via een bepaalde weg, maar bied je hem keuzevrijheid.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Daarom moet je ervoor zorgen dat je de drempel tot contactopname voor de bezoeker verlaagt. Uiteindelijk maakt het niet uit hoe ze contact op nemen… als ze het maar doen!

Enkele tips voor het vermelden van contactgegevens:

  • Gebruik het email adres van de website. [email protected] dus, en niet [email protected].
  • Maak je telefoonnummer en email adres klikbaar. Bezoek via smartphones blijft groeien en de kans is groot dat men je website ook bezoekt via een smartphone. Zorg er dan ook voor dat je email adres en telefoonnummer klikbaar is zodat ze direct contact kunnen opnemen.
  • Niet vermelden als plaatje, maar als tekst. Behalve dat smartphones niet kunnen klikken op een telefoonnummer in een plaatje, kan Google je NAW gegevens ook niet indexeren. Google gebruikt dit voor Local Search waardoor je beter gevonden kan worden in de zoekmachines.

Enkele tips voor een hogere conversie van het contactformulier:

  • Gebruik zo min mogelijk velden. Ik begin met deze tip omdat veel makelaars teveel velden gebruiken. Niet nodig want de overige gegevens kan je bij het eerste contact vragen, maar veel velden zorgt er wel voor dat je conversie lager is (minder contact opnames dus).
  • Verplicht alleen het noodzakelijke. Verplicht een bezoeker niet om zijn adres, postcode en telefoonnummer direct te geven. Men hecht veel waarde aan privacy op internet, en dat moet je respecteren. Verplicht je wel alle velden dan kan ik je garanderen dat je hierdoor minder contactopnames zal ontvangen.
  • Live verificatie. Elk formulier controleert of de invoer van de gebruiker juist is. Echter gebeurd dit vaak achteraf, en in het ergste geval zijn alle velden weer leeg. De gebruiker moet het formulier dan nogmaals invullen (wat vaak niet gebeurd). Kies daarom voor live verificatie. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker een foutmelding krijgt op het moment dat hij zijn gegevens gaat invullen, en niet achteraf.

Alternatieve contactmogelijkheden

Naast de “standaard” contactmogelijkheden zijn de mogelijkheden op gebied van communicatie tegenwoordig eindeloos. Zo zou je kunnen gaan experimenteren met:

  • Skype
  • Chatfunctie op je website
  • Whatsapp
  • Social Media (steeds meer ingezet als webcare)

Maar bedenk wel dat hier meer tijd in gaat zitten, en je makelaardij hier op ingericht moet zijn. Deze communicatie middelen zijn alleen van toegevoegde waarde als ze ook daadwerkelijk actief in gezet worden.

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights