Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Makelaar… maak het eens wat persoonlijker!

| door

Eerder schreef ik al eens over de combinatie makelaar en social media, en het eindresultaat was op z’n zachtst gezegd teleurstellend. In een ander artikel geef ik advies over hoe je social media wel moet toepassen, maar hield er toch geen voldaan gevoel aan over na publicatie.

Waarom? Ik was een belangrijk onderdeel vergeten. Een keuze die door een makelaar waarschijnlijk vaak onbewust gemaakt wordt, maar wel een enorme impact heeft op het eindresultaat.

Ik heb het over de keuze die een makelaar bij het aanmaken van zijn social media profiel maakt. Ga het platform gebruiken op persoonlijke basis of op naam van de makelaardij? Wat verstandiger is leg ik je vandaag uit in dit artikel.

[the_ad id=’28752′]

Makelaar maak het eens wat persoonlijker!

Niet voor niets heb ik in de titel vermeld dat makelaars het wat persoonlijker moeten maken op social media. Ik geloof er niet in dat “zakelijke” accounts niet succesvol kunnen worden op social media (kijk naar @UPC en @KLM), maar zijn personaliseren het profiel wel. En dat vergeten veel bedrijven en ook makelaars vaak.

Men is actief op social media om met andere mensen te praten, en niet met bedrijven. Men wilt dus niet tegen een logo of bedrijfsnaam praten, maar met iemand die werkzaam is binnen de makelaardij.

Is je doel om meer bezichtigingen binnen te halen via social media? Zorg dan ook dat diegene die de bezichtiging gaat doen interactie zoekt met de volgers op het social media account.

Waarom is dit belangrijk?

De reden waarom het belangrijk is om je social media account te personaliseren zijn:

  • Je hebt meer kans op interactie (het voeren van gesprekken)
  • Jezelf kan positioneren als expert
  • Een relatie kan opbouwen met iemand binnen je doelgroep

En dat zijn op social media de 3 belangrijkste onderdelen tot succes. Iemand die jou ziet als expert en vertrouwd wilt niet alleen graag een bezichtiging met je inplannen, maar daarbij is de kans dat je er een klant aan overhoud ook groot.

Praktijkvoorbeeld

Om je te laten zien dat je niet alles uit social media zal halen wanneer je je verschuilt achter een logo of de naam van de makelaardij laat ik je een praktijkvoorbeeld zien:

Een mooi voorbeeld want eigenlijk doet Vereniging Eigen Huis bijna alles goed. Zij bieden waardevolle content waardoor ze de expert status proberen te bereiken, maar vergeten hierbij te personaliseren.

Iemand die graag advies op dit vakgebied wilt kan nieuwsgierig worden naar aanleiding van het artikel, maar zal zich snel afvragen: wie is deze expert en hoe kan ik in contact komen met deze persoon?

Bellen naar het algemene nummer een optie? De kans is klein dat zij van een specifiek artikel kan noemen wie het geschreven heeft. Op te lossen door direct kenbaar te maken wie het stuk geschreven heeft, en te laten zien wie dit Twitter account beheerd.

Hoe maak ik het persoonlijker?

De noodzaak om je social media profiel persoonlijker te maken is nu hopelijk een stuk duidelijker, maar hoe kan je dit het beste aanpakken? Je hebt de volgende opties:

  • In plaats van een logo gebruik je een foto van de beheerder als profielfoto
  • Je maakt een visuele achtergrond waarbij je de beheerder laat zien inclusief naam (zie @UPC als voorbeeld)
  • Je plaatst een verwijzing naar je persoonlijke social media profiel in de beschrijving

Enkel een naam van afzender noemen in je berichtgeving is dus niet voldoende. Je volgers willen een visueel beeld krijgen met de persoon met wie zij praten.

Ik adviseer de volgende opties bij het opzetten van je social media profiel:

  • Social media gebruiken op persoonlijke basis
  • Social media gebruiken op naam van de makelaardij met personalisatie
  • Combinatie van beide

Alle opties zijn prima omdat het duidelijk is voor de volger met wie ze communiceren. Wanneer dat duidelijk is dan is je doel bereikt.

Goede voorbeelden

Natuurlijk zijn er ook goede voorbeelden te vinden van makelaars die personalisatie al toepassen op social media, en zelfs op hun website!

Geert Bröring, Bröring Makelaars

Geert Bröring laat hier niet alleen zijn gezicht zien, maar maakt ook slim gebruik van branding in zijn profielfoto!

Ook op de website van Bröring Makelaars is direct duidelijk wie de makelaar is. Top!

Peter Broer, MAC3PARK

Ook Peter Broer van MAC3PARK heeft dit principe goed begrepen! Op zijn Twitter profiel is direct duidelijk met wie je communiceert.


Wanneer je een bezichtiging wilt inplannen bij MAC3PARK is het direct duidelijk met wie je dat kan doen. Super!

Ik heb niets toe te voegen aan deze voorbeelden behalve dat zij dit erg goed hebben opgezet. Hopelijk volgen meer makelaars dit voorbeeld!

Stap verder gaan in personalisatie?

Iets waar ik de komende tijd mee ga experimenteren op Twitter is video. Niet het plaatsen van een video waarbij ik tegen al mijn volgers praat, maar specifiek een reactie in plaats naar een specifiek iemand.

In plaats van te reageren met tekst reageer je dus door middel van video. Een stap verder in het personalisatie proces, en nog geen enkele makelaar zien doen (kans!).

Volg het voorbeeld van Gary

Iemand die het wel regelmatig doet (en met succes) is Gary Vaynerchuck. Een voorbeeld hiervan vind je hieronder:

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

En diverse vastgoedmarketing producten:

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×

Gratis video: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Bekijk de video en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste deel van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • Waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

VIP Community

Als lid van de VIP community krijg je ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken