Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Het opstellen van een ICT calamiteitenplan

| door

Veel bedrijven gaan ervan uit dat het voldoende is om regelmatig een back-up te maken van de belangrijkste bestanden.

Terwijl ze er niet aan moeten denken dat hun bedrijfsprocessen vanwege datacorruptie stilliggen. Als ondernemer is het dan ook slim om een ijzersterk ICT calamiteitenplan of Disaster Recovery Plan te hebben. Zo houd je de herstelperiode kort en het dataverlies minimaal.

Omdat bedrijfsprocessen en systemen steeds verder met elkaar verweven zijn, zijn bedrijven steeds meer afhankelijk van goed werkende ICT-systemen.

Een serverstoring of eenvoudige menselijke fout kan al veel schade berokkenen. Het calamiteitenplan wordt ontworpen om de storing zo snel mogelijk te herstellen en een aanvaardbaar operationeel niveau te bereiken.

Wat moet je allemaal in een ICT calamiteitenplan vermelden?

ict calamatiteiteplan

Voorbereiding

Tijdens de voorbereiding worden de functionele eisen en wensen besproken.

Wat zijn de minimale RTO (Recovery Time Objective, de maximale duur van downtime) en RPO (Recovery Point Objective, hoe vaak je voor een herstelpunt moet kiezen)?

Bedrijfsinventaris

Start met het maken van een bedrijfsinventaris van de gehele IT infrastructuur.

Van de pc’s en servers op kantoor, inclusief specificaties en serienummers, tot de softwarelicenties voor desktopsoftware en serverapplicaties en het aantal telefoonlijnen.

Overzicht bedrijfsprocessen

Om direct goed van start te kunnen gaan met een herstelplan, dien je ook in kaart te brengen welke afdelingen welke systemen gebruiken, welke systemen als eerste hersteld moeten worden en welke eventueel later kunnen, welke data essentieel zijn voor welke afdelingen en wie per afdeling verantwoordelijk zijn.

Draaiboek
Vervolgens kan een draaiboek opgesteld worden.

Daarin komen onder andere aan bod wie mag beslissen dat het herstelplan in werking treedt, wie het eerste aanspreekpunt is bij een calamiteit, welke externe partijen ingeschakeld kunnen worden, zoals een beheerder, en wat een eventuele uitwijklocatie is.

Testen


Als alles beschreven is, kan het ICT calamiteitenplan getest worden.

Doe dit op regelmatige basis, bijvoorbeeld ieder jaar, om te kijken of het plan nog up-to-date is. De licentiegegevens zijn misschien veranderd en personen kunnen in en uit de organisatie gaan. Een plan met verouderde gegevens is nutteloos, omdat daarmee kostbare tijd verloren kan gaan.

En last but not least, zorg dat ook een kopie van het calamiteitenplan ICT ergens veilig opgeslagen ligt, zodat je die bij een cyberaanval niet ook kwijt bent!

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights