Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Moeten grote kantoor huurders ook flexibel huren?

| door

Dit artikel is geschreven door Huib Boissevain, CEO Annexum

huib boissevain annexum
Een aantal jaren geleden kocht ik een nieuwe woning. Bij het afsluiten van de hypotheek heb ik de bank gevraagd mijn hypotheek in drieën te splitsen om op die manier mijn renterisico te beperken.

Uit de reactie van mijn accountmanager bleek mij dat dit een ongebruikelijk verzoek was, terwijl het voor mij de normaalste zaak van de wereld leek.

Met huurcontracten voor grotere kantoorgebruikers is eigenlijk hetzelfde aan de hand.

[the_ad id=’28752′]

Risico ligt bij de huurder

Vrijwel alle huurders sluiten een huurcontract met 1 vaste looptijd. Deze looptijd willen de eigenaren en hun financiers graag zo lang mogelijk hebben omdat dit hun financiële risico beperkt.

Voor huurders betekent dit dat het risico van de huisvesting en leegstand gedurende het huurcontract naar hen overgaat. Wanneer huurders ruimte niet gebruiken tijdens de looptijd van het huurcontract, spreekt men in vastgoedkringen over ‘verborgen leegstand’.

Nauwelijks eigenaars die huurders helpen

In het algemeen zijn er nauwelijks eigenaren die hun klanten (de huurders) helpen bij het oplossen van dit probleem. Tot het einde van de huurovereenkomst worden de financiële gevolgen bij de huurder neergelegd.

In de meeste andere bedrijfstakken zou dit er toe leiden dat klanten andere leveranciers zouden gaan zoeken.

Het oplossen van huisvestingsproblemen lijkt me iets waarin de vastgoedsector beter zou moeten zijn dan haar huurders. Vreemd genoeg zijn er weinig huurders die proberen dit probleem bij vastgoedpartijen onder te brengen.

Variatie in looptijd als oplossing

Ook hier zou een variatie in de looptijd van delen van de huurovereenkomst een goede oplossing kunnen zijn.

Wanneer bijvoorbeeld 60% voor 10 jaar of langer wordt vastgelegd, 20% voor de periode die het bedrijf denkt te kunnen overzien (bijvoorbeeld 3 jaar) en de rest zeer flexibel wordt ingevuld, zou een win-win situatie kunnen worden gecreëerd.

Huurder vermijdt hiermee verborgen leegstand

Immers de huurder vermijdt hiermee verborgen leegstand. Wanneer deze besparing wordt gedeeld met de vastgoedeigenaar zou deze een wat hogere huur kunnen realiseren.

Hier staat natuurlijk tegenover dat er sneller leegstand zou kunnen ontstaan, maar de praktijk leert dat deze leegstand dan hooguit iets eerder ontstaat.

Bij het einde van het huurcontract zal er dan worden verhuisd of minder worden gehuurd.

Focus voor de vastgoedeigenaar weer op het oplossen van leegstand

Dit geeft bovendien de vastgoedeigenaar de kans te laten zien waar hij goed in is: het oplossen van leegstandsproblemen.

Verder zijn er organisaties die bedrijven kunnen helpen om efficiënter gebruik te maken van hun kantoren. Inmiddels is er een veelheid aan partijen die flexibele oplossingen aanbieden voor het gebruik van kantoren.

Hier kunnen huurders volledig ingerichte kantoren huren inclusief meubels, wifi en servicekosten. Deze worden per werkplek verhuurd en zijn maandelijks opzegbaar.

Vaak worden er allerlei diensten aangeboden. Hierbij kan worden gedacht aan secretariële ondersteuning etc.

Ook grote bedrijven kunnen flexibiliteit inbouwen

Hiermee kunnen ook grotere bedrijven gewenste flexibiliteit inbouwen.

Verder worden bedrijven geholpen zelfstandig verhuurbare delen van de gehuurde ruimte tijdelijk aan anderen te verhuren, zodat de schade van de leegstand wordt beperkt.

Ook kan er snel een volledig ingericht kantoor worden geleverd, zodat bijvoorbeeld teams na het binnenhalen van een opdracht meteen aan de slag kunnen.

Tijd dat huurders deze kansen pakken!

In de huidige kantorenmarkt zijn een substantieel aantal van dit soort initiatieven. Het wordt tijd dat huurders hier gebruik van gaan maken.

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.