Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken
Onlangs heb ik een case uitgewerkt waarbij ik het gebruik van social media door makelaars heb onderzocht. De conclusie was dat het geen perfecte match was, maar fouten zijn er natuurlijk om van te leren. Het is immers makkelijk om fouten aan te wijzen, maar hopelijk heeft het enkele makelaars wakker geschud.
Hoe het wel moet? Dat ga ik vandaag in dit artikel behandelen. Ook makelaars kunnen profiteren van social media, maar daar is een juiste focus voor nodig.
[the_ad id=’28752′]
Daar gaan we weer, maar het is ook op gebied van social media noodzakelijk: je mindset. Zie je social media alleen als pushkanaal en wil je het enkel zo gebruiken? Dan zal je er nooit resultaat mee gaan boeken.
Vraag jezelf het volgende eens af: wanneer heb je voor het laatst een bedrijf gevolgd die alleen maar (reclame) boodschappen verstuurd? En voordat je in de verdediging schiet en mij gaat vertellen dat je wel degelijk volgers hebt op je social media accounts moet je eens goed gaan kijken van welke kwaliteit deze zijn.
Je zal waarschijnlijk je mindset moeten veranderen om social media niet enkel als push kanaal te zien, maar als pull kanaal.
Bij social media is het belangrijk om te weten dat klanten (en andere mensen) steeds meer invloed krijgen op je merkbeleving. Wanneer je namelijk een bepaalde bedrijfsvoering er op na houd of je komt op een bepaalde manier in het nieuws dan heeft men een mening daar over.
Vroeger was deze mening niet zichtbaar en werd deze mening alleen in directe kringen geuit, maar met de komst van social media is dat wel anders. De klant met een mening over je makelaardij of zelfs jou als persoon zal dit op social media kenbaar maken. Dit houd je niet tegen.
Helemaal geen invloed op dit proces?
Wel, want als je deze berichten kan vinden op social media dan kan je de interactie met deze personen aan gaan. Je zorgt er dan in ieder geval voor dat het geen eigen leven gaat leiden.
Het monitoren van in ieder geval je bedrijfsnaam en persoonlijke naam is dus van cruciaal belang. Persoonlijk vind ik dit de basis van social media, en erg simpel om uit te voeren.
Twitter search
Als voorbeeld nemen we Twitter. Wist je dat Twitter ook een eigen zoekmachine heeft? Je kan daarmee zoeken naar berichten waarin bepaalde woorden gebruikt worden. Wel worden alleen de berichten van openbare profielen getoond in Twitter search.
Wanneer je dus regelmatig via de zoekmachine van Twitter zoekt op je bedrijfsnaam, persoonlijke naam en zoekwoorden die relevant voor je makelaardij zijn blijf je altijd op de hoogte.
Zoals je in de vorige alinea al kon lezen is social media geen push kanaal. Men is over het algemeen ook niet actief op social media om commerciële redenen. Ik heb het dan over de gemiddelde gebruiker / consument en niet over de marketeers / ondernemers.
Wanneer je dan alleen maar (commerciële) berichten gaat versturen dan is de gemiddelde gebruiker er dus zo klaar mee. Dat wilt niet zeggen dat je nooit een commercieel bericht zou mogen versturen, maar zorg voor een goede verhouding qua interactie en waarde tegenover deze commerciële berichten.
Zoek je doelgroep en klanten
Heb jij je doelgroep wel eens opgezocht op social media? Een simpele zoekopdracht in Google “Naam + Twitter” zorgt in de meeste gevallen al voor dat je huidige klanten kan vinden op social media.
Deze extra contact momenten met klanten zorgen ervoor dat je een betere relatie en vertrouwen met zo opbouwt, maar is ook interessant voor mensen die twijfelen om klant bij je te worden. Persoonlijk kan het voor mij overtuigend zijn als ik zie dat ik met mijn vragen / problemen terecht kan bij een bedrijf dat actief is op social media.
Problemen met klanten? Die wil ik toch helemaal niet op social media hebben… Wel als je ze goed kan oplossen dus. Het laat aan andere klanten zien dat je echt om ze geeft, en in het beste geval hou je er een ambassadeur aan over.
Als laatste wil ik het met je hebben over volgers. Het is natuurlijk wel belangrijk om kwalitatieve volgers te hebben. Dit zorgt voor betere interactie en bereik. Dit bereik je door je als expert in jouw vakgebied te positioneren.
Begin daarom vandaag nog met het publiceren van content op een blog, en focus daarbij op waarde. Een waardevolle publicatie van jouw hand zorgt voor een expert status, maar ook voor meer interactie en retweets. Overigens wilt iedereen zaken doen met een expert, en wanneer je dan eens een commerciële boodschap gaat plaatsen dan zal deze een veel grotere impact hebben.
Behalve op social media heeft waardevolle content publiceren ook voordelen qua zoekmachine marketing zoals je in dit artikel kan lezen.
Voorbeelden van waardevolle content dat het goed kan doen op social media:
Veel succes!
Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl
KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.
Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:
[su_spacer size=”10″]
En diverse vastgoedmarketing producten:
[su_spacer size=”10″]
Leave a Reply